X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה בטהרן. כבר שישה שבועות [צילום: AP]
גל המחאה הנוכחי עשוי להפיל את האייתולות
ההפגנות נרחבות וממושכות מאשר אי-פעם בעבר, מנתח אקונומיסט, והמשטר מתקשה לגייס את תומכיו המסורתיים

אסונות נוטים להתרחש בדרך בה הגדיר ארנסט המינגוויי פשיטות רגל: בהדרגה ואז בפתאומיות. המשטר האירני המושחת, האכזרי והבלתי פופולרי בראשות השאח החולה כותר בידי מפגינים ב-1978; בשנה שלאחר מכן הוא נפל. כיום המפגינים באירן שוב יוצאים נגד משטר מושחת ואכזרי, בראשותו של עלי חמנאי הקשיש והחולה.
הפסימיים מזכירים שהיו גלי מחאות ב-2009 וב-2019, והמשטר דיכא אותם ביד ברזל. אבל יש סיבות להאמין שהפעם עשויה להיות שונה; שיסודות המשטר האיסלאמיסטי אכן רועדים, כותב אקונומיסט. מחאות כגון הנוכחית, שהחלו בעקבות הירצחה של מאשה אמיני בידי משטרת הדת, דורשות אומץ לאור נכונותו של המשטר לכלוא ולאנוס את מתנגדיו – אך הן נמשכות שישה שבועות. המחאה של 2009 הייתה בעיקרה של עירוניים ממעמד הביניים, ושל 2019 - בעיקר של מעמד העובדים בשל זינוק במחירי הדלק. המחאה הנוכחית התפשטה בכל רחבי המדינה, בכל הקבוצות האתניות ומכל שכבות החיים.
דרישות המפגינים אינן ליותר רווחה או פחות דיכוי; הם רוצים להפיל את המשטר. נשים מובילות אותם בכוח בלתי רגיל, במה שהחל כמחאה נגד כפיית החיג'אב כחלק מדיכוי הנשים. כעת הן מעבירות מסר של התנגדות, המתפשט במהירות ברשתות החברות ומעורר את כל מתנגדיו של שלטון אנשי הדת. הלחץ בו מצוי המשטר בא לידי ביטוי בתוכנית לכאורה לחטוף או לרצוח את מסיח עלינג'אד, עיתונאית ניו-יורקית המעודד את האירניות להסיר את החיג'אב. אבל האייתולות אינם יכולים להיות בטוחים שכוחות הביטחון יצייתו להוראה לירות בנשים ברחובות, או שיוכלו להכיל את הזעם על רצח המוני של נשים.
בעבר ביים המשטר הפגנות-נגד; כעת איש לא הופיע. גורמים שבעבר תמכו במשטר שומרים כעת על שתיקה. נכון לעכשיו, מפקדי הצבא מצהירים על תמיכתם בחמנאי, אך לא בטוח שיתמכו בו אם ינסה להכתיר במקומו את בנו חסר הכישורים. לגנרלים יש אינטרסים כלכליים משמעותיים להגן עליהם. הם יחושו שהמנהיג העליון שוקע, לא יהיה להם חשק ליפול איתו.
אם משטרו של חמנאי יפול, רק מעטים יספידו אותו. זוהי ברית בלתי קדושה בין האדוקים לגנבים. בבית הוא מנהל בחירות מפוברקות, הכלכלה נאנקת ואנשי הדת מתעשרים. בחוץ הוא שולט באמצעות חיזבאללה בלבנון, מערער את עירק, מתדלק את המלחמה בתימן ותומך ברודן רצחני בסוריה; הוא גם מספק כטב"מים מתאבדים לרוסיה באוקראינה.

להרגיע את האירנים האדוקים
חמנאי. הצבא נאמן לו, אבל בערבון מוגבל [צילום: AP]

אם המשטר הבא יהיה קשוב יותר לרצון הציבור, הוא יהיה פחות בריוני בבית ופחות מתערב בחוץ. כאשר מחיר הלחם גואה, האירנים מתנגדים לסכומים העצומים המושקעים בפעולות טרור נגד המדינות השכנות. אירן שלא תייצא את המהפכה תסייע לייצב את המזרח התיכון ולהפחית את תקציבי הביטחון במדינות המפרץ; ייתכן שגם יוסר האיום של מרוץ חימוש גרעיני. אבל ייתכנו גם תוצאות גרועות בהרבה: משטר צבאי לאומני אולי יפחית את הדיכוי הדתי, אך ימשיך לשדוד את התושבים, לחמש מיליציות זרות ולהתקדם לפצצה גרעינית. או שאירן תהפוך לסוריה, עם רודן שיעדיף לשרוף את המדינה במקום לוותר על כוחו.
העולם צריך לרצות את מה שהמפגינים רוצים: ממשלה המשקפת את רצון התושבים. אבל היכולת החיצונית לסייע היא מוגבלת מאוד, מציין אקונומיסט. קשה להדק את העיצומים עוד יותר מכפי שהם כיום. אפשר לעזור לאירנים לתקשר זה עם זה, למשל בהורדת תוכנת VPN העוקפת את הפיקוח על האינטרנט. ככל שהאירנים יראו יותר סרטונים של תלמידות השמות ללעג את האייתולות הזועמים, כך ייראה המשטר חלש יותר.
המפגינים אומרים שהם רוצים "חיים נורמליים". כדי להשיג זאת, יהיה עליהם לא רק להפיל את המשטר, אלא גם למנוע מלחמת אזרחים. אירנים אדוקים רבים חוששים מרציחות נקמה, ויש להבטיח להם שהתנועה הנוכחית היא של כל האירנים ולא רק של מי ששונא את אנשי הדת. על העולם להתכונן לכך שהתיאוקרטיה הרצחנית והמדכאת לא תשרוד עוד זמן רב. אם, כנגד כל הסיכויים, אירן תהפוך למדינה הנורמלית לה משוועים אזרחיה – על העולם לאמץ אותה אל חיקו.

תאריך:  27/10/22   |   עודכן:  27/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גל המחאה הנוכחי עשוי להפיל את האייתולות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מירב ארד
במוקד השיחות עמדו ההתפתחויות העולמיות והאזוריות והשת"פ הביטחוני בין המדינות בהתמודדות מולן, המחויבות האמריקנית למניעת נשק גרעיני מאירן תוך חיזוק עוצמתה של ישראל ויתרונה האיכותי באזור
איציק וולף
המשטר האירני הודיע כי שרת דואר אלקטרוני ששייך לאחת הסובסידיות של הסוכנות האירנית לאנרגיה אטומית נפרץ ונגנב ממנו מידע הכולל מידע שקשור לכור בבושהר ומידע נוסף שקשור לתוכנית הגרעין האירנית
עידן יוסף
המנהיג העליון של אירן: "נהגו לומר שתמונות של מל"טים אירניים משופצים בפוטושופ. עכשיו הם אומרים שהם מסוכנים מאוד"    דיווח: האיחוד האירופי הטיל עיצומים על שלושה אנשים וחברת רחפנים
איתמר לוין
העיצומים המערביים מקשים על המפגינים להתארגן ולהחליף מידע, וזאת בנוסף לצנזורה החמורה של המשטר - מסביר וושינגטון פוסט
עידן יוסף
רויטרס: דוח חדש של הסוכנות קובע כי אירן מרחיבה במהירות את יכולתה להעשיר אורניום, מתקינה סרכזות מתקדמות במפעל התת-קרקעי שלה בנתנז, והיא מתכוונת להרחיק לכת מהתכנון המקורי, בכל הקשור להעשרת האורניום ולתוכנית הגרעין שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il