X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
שאלות ותשובות [צילום: משה ניסנבוים]
אמנות העבודה שבלב
האדם הינו יצור מורכב ולעתים קרוע יש בנו יצר טוב ויצר רע, מאוויים ותשוקות, כמיהה למשמעות ולהתעלות בשונה מבעלי החיים עלי אדמות ו"חיות הקודש" במרומים, שטבעם פשוט וחד-גוני, בן האנוש מתקשה להגיע להרמוניה בין החלקים השונים של עצמיותו, של נפשו ונשמתו

מתוך המבוא של הספר "אומנות העבודה שבלב" מאת גבריאל שטרנגר:
א. אתגרי התפילה
סידור התפילה המוכר לנו הוא אסופת מזמורים, פיוטים ובקשות שחוברו בתקופות שונות ועל-ידי כותבים שונים. הסידור מלווה כל יהודי שומר מסורת מילדות ועד זקנה, אך אמנות העבודה שבלב זרה לרבים מאיתנו. מהן מטרות התפילה? מיהו הנמען שלה ומה ערכה של הכוונה בתפילה? רבים מתפללים לבריאוּת, לפרנסה ולזיווג, אך האם יש טעם לבקש על כל אלה, אם אין הוכחה לכך שהאלֹהים אכן נענה לבקשות אישיות? יתרה מכך, התפילות כתובות בחלקן בשפה מיושנת, קשה להבנה ולהזדהות, ואף אם משמעות המילים הנאמרות בתפילה מובנת, קיים לעיתים ניכור לגבי תוכנן.
מה הטעם, למשל, להלל את האל כ"מלך", כאשר העולם הנאור מרוחק משלטון המלוכה ואף בז לו? פעמים רבות קיים גם קושי להתמודד עם מספרן הרב של התפילות הנאמרות מדי יום ביומו או עם החזרה המתמדת על אותן התפילות עצמן. וכך נשאלת השאלה: מהו טעם התפילה? מה משמעותה לאדם המודרני...? על-מנת להתמודד עם שאלות אלה, עלינו להתבונן במטרות התורה בכללותה.
ב. תורה וצמיחה רוחנית
האדם הינו יצור מורכב ולעתים קרוע. יש בנו יצר טוב ויצר רע, מאוויים ותשוקות, כמיהה למשמעות ולהתעלות. בשונה מבעלי החיים עלי אדמות ו"חיות הקודש" במרומים, שטבעם פשוט וחד-גוני, בן האנוש מתקשה להגיע להרמוניה בין החלקים השונים של עצמיותו, של נפשו ונשמתו. הדבר נכון במיוחד בעידן הפוסט-מודרני והרב-תרבותי, בו אנו חיים. יש בנו מרכיבי זהות שונים המנוגדים זה לזה, ערבוב של חול וקודש, קִדמה ומסורת. אנו משולבים בתרבות המודרנית, בהתפתחות המדעית ובתעֲשִׂיָּה, ביצירה התרבותית והפילוסופית.
בנוסף, התאוצה העצומה של חיינו, הנובעת מהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים בעשורים האחרונים, הובילה להצפה באינפורמציה אותה כלֵי הקיבול הנירולוגיים והנפשיים שלנו מתקשים להכיל. אי-לכך, אנו זקוקים יותר מאי-פעם לכלים שיתמכו במרחב הנפשי והרוחני שלנו. בעידן הנוכחי קיים חיפוש מתמיד אחר מרגוע לנפש ואחר דרכים לאיזון בין העולמות הסותרים.
בעקבות כך קיים היצע חסר תקדים של כלים להתפתחות רוחנית, כגון פסיכותרפיה, מדיטציה, יוגה, או לימודי קבלה. אך באופן פרדוקסלי, עודף הכלים הרוחניים מחזק אצל רבים את תחושות ההצפה וחוסר האונים שאותן באו אותם כלים לפתור. לפיכך, לעיתים קרובות, אנשים "רוקדים על כל החתונות", מדלגים משיטה לשיטה, דבר הגורם לחוסר מיצוי של אפשרויות הגדילה הטמונות בדרכים הללו. האין זה עדיף להתמקד, לפחות לתקופה משמעותית, בתורה רוחנית אחת, כדי למצות את התועלת שבה...?
תורת ישראל מבקשת להביאנו לצמיחה רוחנית ולהתייחסות מיטיבה אל סביבתנו. לשם כך היא מספקת לנו ארגז כלים עשיר ומגוון המעודד קשיבוּת, התבּוֹננוּת, אהבה ודבקוּת באלֹהים. אחד הדברים שאפיינו את התורה מראשיתה הוא הדגש על הפרקטיקה, הבאה לידי ביטוי בקיום תרי"ג מצוות. דרך החיים התורנית מעודדת מוסר (בין אדם לחברו) ורוחניות (בין אדם למקום). האדם החי את חייו מול אלֹהיו הוא העיקר, ואילו המטפיזיקה (ההשערות בדבר העולמות העליונים) היא הטפל הבא לשרת את העיקר. השאלה העיקרית היא לא באיזה אלֹהים אנו מאמינים, אלא באיזה אדם אנו מאמינים. לשון אחר: אֵילו בני-אדם אנו מבקשים להיות, ובאיזו חברה אנושית אנו חפצים לחיות...?

עבודה יומיומית
[צילום: משה ניסנבוים]

"אומנות העבודה שבלב: מדריך רוחני לתפילה", הוא ספר ייחודי וחדשני המבקש לסייע למתפלל/ת להפוך את תפילת הקבע לתרגול רוחני יום-יומי. מדובר בהרבה יותר מסידור תפילה.
המדריך מלווה את כל טקסט תפילת החול, השבת ושלושת הרגלים עם הצעות להתבוננות על סמך דברי פרשנות עמוקים שדולים מהסידור משמעויות רלוונטיות לקוראים בני ימינו. הספר כולו מבוסס על רעיונות קבליים, חסידיים ופסיכולוגיים ומספק כלים עיוניים ומעשיים להתבוננות ולעבודה יום-יומית, להעמקת התודעה הרוחנית והדבקות.
המבוא המעמיק למדריך הינו מסע חשוב בזכות עצמו, המפרט את ההנחות הרוחניות והפסיכולוגיות העומדות בבסיס המדריך כולו. מוסבר שהתפילה מופנית אל המציאות הפנימית של המתפלל/ת ומבקשת לחולל שינוי באיזונים שבין הגוף-נפש, הרוח והנשמה. אם התודעה הרוחנית של המתפלל מתפתחת, עשויה להשתנות גם מציאותו החיצונית. המחבר מעמיק, למשל, במהות השבח וההודיה שבתפילת העמידה ומציע להן פרשנות מפתיעה שאכן פותחת פתח לשינוי התודעה הקיומית האנושית. הבקשות והתחנונים שבתפילה נועדים לפצח את האגו של המתפלל באופן שאור נשמתו הא-להית תבצבץ ותאיר עבורו וסביבתו.
המחבר מציע בספר שלושה היבטים של התיקון שבתפילה: ייחוד, התכללות ודבקות. תרגול של "ייחוד" נועד לחיבור בין ימין ושמאל, כלומר חסד ודין, ובאופן כללי לאיחוי הפיצולים שבתוך הנפש האנושית. תרגול של "התכללות" פותח את שערי השפע אל העולם בעזרת ייחוד קוב"ה והשכינה, שמשמעותו לגבי הפרט חיבור הנשמה (העצמי) והנפש (האגו). ייחוד והתכללות בונים יחד את התשתית לצמיחת הדבקות, דהיינו התעלותו של האדם לתודעה גבוהה ולחיבור מתמיד עם הא-להות.
מחבר ספר מאלף זה, גבריאל (גבי) שטרנגר, הוא פסיכולוג ירושלמי המלמד יהדות, חסידות ומדיטציה יהודית בארץ בחו"ל. לקוראים רבים הוא מוכר בשל ספרו הקודם "מסע אל החרות" - מדריך רוחני גם הוא, העוסק בליל הסדר ובהגדה של פסח. הספר הנוכחי, "אומנות העבודה שבלב", יתרום גם הוא למתפללים ומתפללות ותיקים וחדשים כאחד, ובפרט לאלה מאיתנו המתמודדים עם שחיקה ומבקשים למלא את מילות התפילה במשמעות קיומית מחודשת.

לאתר המרתק והמושקע של גבריאל שטרנגר ולרכישת הספר
או במייל למחבר
תאריך:  31/10/2022   |   עודכן:  06/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
אנחנו באים לעולם הכי טבעיים, הכי פשוטים, פתוחים לעולם, סקרנים, נלהבים ומלאי כוחות, ואז הזולת, מבוגר או ילד, מגיב כלפינו בציניות, באדישות או בניכור, פוגע בנו, רוב הזמן ללא כוונת זדון כמובן
משה ניסנבוים
המחבר מספר ש"השאלה איך לגדל ילדים מאושרים? לא הפסיקה להדהד בראשי מהרגע שבו הצעתי לאשתי נישואים, בעודי כורע ברך בגובה 276 מטר ממרומו של מגדל אייפל, בפריז"
משה ניסנבוים
המחבר מביא עימו לא רק סגנון כתיבה סוחף ומותח בעל מקצב זורם ומותח בעל דיאלוגים חדים, אלא גם את הרקע והניסיון הרב שיש לו מהעולמות הללו
משה ניסנבוים
הספר "גרעין אדום" נע בין עבר להווה    "חברי 'גרעין אדום' הם ארבעה", מספרת שניידר, "בהווה הם בני 40    כל אחד מהם חווה את המשבר שלו
משה ניסנבוים
אך ניו-יורק היא עיר של אין-ספור הפתעות, מקום שבו מפגשים בלתי צפויים יכולים לצוץ בכל צעד    עם זאת, דבר לא יכול היה להכין את פנינה למפגש שעמד להיקרות בדרכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il