פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן שנדחתה מסוף 2022 וצפויה להיפתח רק ביוני 2023 תביא לשדרוג תחבורתי משמעותי שאותו לא ידענו מעולם. הקו האדום ישתרע לאורך 24 קילומטרים מפתח תקוה, דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו בואכה בת ים ויכלול 34 תחנות, כולל מקטעים שיעברו במנהרות מתחת לפני האדמה.
על-פי הערכות ייסעו בו מספר אסטרונומי של כ-70 מיליון נוסעים מדי שנה, מה שישנה בעליל את הרגלי הנסיעה של ישראלים רבים שהתרגלו מקדמת דנא לנסוע לעבודה, לקניות ולבילויים ברכבם הפרטי. אולם, וזה אולם גדול, המהפכה הגדולה של הקו האדום (ומן הסתם גם של הקווים שיבואו בעקבותיו) תהיה בשינוי דרמטי של מפת הביקושים הן לדיור והן לתעסוקה.
ברור, ועל-פי כל התקדימים ההיסטוריים בחו"ל, שאותם נכסים שימוקמו ברדיוס קרוב עד כדי מרחק הליכה מקו הרכבת הקלה, ובמיוחד בקרבת התחנות שלאורכו, ייהנו מהשבחה ומביקושים גוברים. דוגמה מובהקת לכך מחו"ל, הייתה פתיחת ה"ג'ובילי ליין" של הרכבת התחתית בלונדון, אשר קישר בין ה"סיטי" הוותיקה לבין מתחם העסקים החדש "קנרי וורף" (מזח הקנרי) שבמזרח העיר, והפך אותו מפיל לבן לאזור מבוקש.
כך קורה כבר היום כשמתחם עסקים חדיש דוגמת "ב.ס.ר סיטי" הנפתח לא מכבר לצד ציר ז'בוטינסקי בפתח תקוה, וכולל 4 מגדלי משרדים מודרניים בני 32 קומות כל אחד, לצד אזור בילוי, הפך למבוקש ביותר, וכך גם כל ציר ז'בוטינסקי ששודרג לאלתר. כך קורה גם בקצה השני של הקו האדום, מרכז העיר בת ים, לצד תחנת היציאה הדרומית של הקו האדום (ובעתיד גם במטרו המתוכנן) שעובר בעצם ימים אלה שינוי דרמטי מאזור מלאכה ותעשיה מיושן לקריית מגדלי משרדים, מגורים ומלונאות עדכנית.
שדרות ירושלים שביפו תהפוך על-פי כל התחזיות ל"שדרת רמבלס" של ישראל, בפראפראזה לשדרה האייקונית של ברצלונה. ככל שהתקדמו העבודות על הרכבת, ניכר בעליל השדרוג של השדרה, כמו גם הביקושים לנדל"ן לאורכה.
החידה הגדולה הינה מה יקרה לציר ז'בוטינסקי העובר לאורך הערים רמת גן ובני ברק, ועודנו נראה כאילו נלקח מתמונה בשחור לבן של מדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה שעברה. ציר זה עבר במהלך השנים טלטלה עזה ובמיוחד נפגעו העסקים שלאורכו, שלא לדבר על חזות בנייני המגורים. כאן אני צופה בהחלט שינוי דרמטי שיהווה אולי את ההפתעה הגדולה של הקו האדום. הנגישות של דקות נסיעה ספורות ללב תל אביב, תהפוך להערכתי תוך שנים מעטות את המקטע הזה למבוקש ביותר, הן למגורים והן לעסקים.
הקטע של הרכבת הקלה שיעבור ממתחם הבורסה ברמת גן לתל אביב דרך ציר בגין בואכה יפו, חלקו הגדול משוקע מתחת לאדמה, רק יחזק את המגמה של הפיכת מתחם הבורסה כמו גם ציר בגין ומתחם חסן ערפה (בגין, יצחק שדה-המסגר) ל"סיטי" הבאה של גוש-דן.
לסיכום, אין ספק שפתיחת הקו האדום לכשתגיע, מבשרת בשורה כפולה, גם שינוי בהרגלי הנסיעה של ישראלים רבים וגם שינוי מהיסוד של מפת הביקושים, הן לנדל"ן למגורים והן למשרדים ועסקים. ברור כי הקווים הבאים, הירוק והסגול, יתרמו מאוד אף הם לשינוי, שלא לדבר על העתיד הרחוק יותר בו תהיה לגוש-דן מערכת משוכללת של מטרו, כיאה וכנאה למטרופולין מודרני.