X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האבטלה חזרה לשפל של 3.5% [צילום: סת' ווניג, AP]
קרוגמן: המצב הכלכלי בארה"ב טוב מכפי שנדמה
הכלכלן תומך הדמוקרטים טוען בניו-יורק טיימס, כי התפיסות העגומות של הציבור סותרות את נתוני האבטלה והתוצר - וגם את האופן בו האמריקנים מתארים את מצבם הפרטני

בחירות האמצע לקונגרס (8.11.22) ממוקדמות במידה רבה בכלכלה: הרפובליקנים מנצלים את המצב הכלכלי הגרוע והדמוקרטים מזהירים מפני האג'נדה החברתית של יריביהם. הבוחרים אכן ניצבים בפני מצב כלכלי קשה, אבל תפיסות לא תמיד משקפות את המציאות – טוען פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה ותומך בולט של הדמוקרטים, בניו-יורק טיימס.
התקשורת יוצאת מתוך הנחה שהמשק האמריקני במצב גרוע, אך לדעת קרוגמן הנתונים מספרים סיפור שונה. אכן, האינפלציה גבוהה והיא מקור לדאגה, אך אינדיקטורים אחרים מציירים תמונה חיובית בהרבה. אם ניתן יהיה להוריד את האינפלציה בלי מיתון קשה – ויש אפשרות אמיתית לכך – היסטוריונים עתידיים יקבעו שהמדיניות הכלכלית מול הקורונה הייתה סיפור הצלחה יוצא דופן.
לאיזו תקופה יש להשוות את המצב הכלכלי הנוכחי? הרפובליקנים אוהבים להשוות אותו לינואר 2021, כאשר מחיר הבנזין היה שני דולרים לגלון. אבל הם מתעלמים מכך שבאותה עת, החודש בו ג'ו ביידן נכנס לבית הלבן, מספר המתים מהקורונה הרקיע שחקים והאבטלה הייתה קשה. לדעת קרוגמן, נקודת ההשוואה הנכונה היא פברואר 2020, רגע לפני הקורונה.
השוואה כזו מלמדת, שהתעסוקה הבריאה לחלוטין: שיעור האבטלה שב וירד ל-3.5%, בדיוק היכן שהיה לפני הנגיף. התוצר קרוב לשיעור שחזה משרד התקציבים של הקונגרס לפני המגיפה. כל אלו לא מובנים מאליהם: בחודשי המגיפה הראשונים חששו רבים מפני נזק קשה וארוך טווח לתעסוקה ולצמיחה. לכן, החזרה לתעסוקה מלאה היא מרשימה.
ועדיין, לעובדים יש עבודה – אבל כוח הקנייה שלהם נשחק בשל האינפלציה, לא כן? התשובה עשויה להפתיע, סבור קרוגמן. בחודש ספטמבר היו המחירים גבוהים ב-15% מאשר ערב הקורונה – אך השכר היה גבוה ב-14%; שכרם של העובדים שלא בדרגי ניהול, המהווים 80% מכוח העבודה, עלה ב-16%. ככלל, כוח הקנייה לא נפגע – אם כי מחירי המזון והבנזין, שאינם נובעים ממדיניות הממשל אך נוגעים לכל אמריקני, עלו בשיעור גבוה יותר מן הממוצע.
האם הורדת האינפלציה אינה כרוכה בהכרח במיתון מכוער? אולי, משיב קרוגמן, וייתכן שהציפיות הנרחבות למיתון משפיעות על תפיסות הציבור. אבל מדובר בציפיות, לא בעובדות, וכלכלנים רבים חולקים עליהן. קרוגמן סבור, כי יש סיבות טובות להניח שהשלכות הורדת האינפלציה יהיה פחות חמורות מאשר בשנות ה-1980. העובדה שלמרות כל זאת הציבור סבור שהכלכלה במצב קשה, אינה אומרת שזוהי המציאות. אנשים יודעים מה מצבם שלהם, ודעתם על הכלכלה ככלל עשויה להיות שונה בצורה משמעותית.
סקר של הפדרל ריזרב מצא, כי אשתקד היה פער עצום בין המספר הגדל של אמריקנים שדיווחו שמצבם הפיננסי טוב, לבין המספר הפוחת של בעלי דעה חיובית על המשק. הדעות על הכלכלה המקומית, אותה יכולים התושבים לראות במו עיניהם, היו איפשהו באמצע. קרוגמן משער שהתוצאות של 2022 יהיו דומות.
אין ספק שאמריקנים רבים חוששים מהשילוב של אינפלציה שלא הייתה כמותה מזה 40 שנה ומפני המיתון האפשרי. הנקודה איננה שהציבור טועה; הנקודה היא שדעותיו השליליות אינן תואמות חלקים ניכרים של המציאות. הדמוקרטים לא צריכים לומר עד הבחירות שהמצב הכלכלי טוב, כי הוא לא טוב, אבל הם גם אינם צריכים להודות שהמצב בכללותו גרוע. במשמרת שלהם אירעו כמה דברים טובים מאוד, במיוחד ההתאוששות בתעסוקה שעלתה על כל הציפיות; ולרפובליקנים אין תוכנית להוריד את האינפלציה.

תאריך:  06/11/22   |   עודכן:  06/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרוגמן: המצב הכלכלי בארה"ב טוב מכפי שנדמה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פול קרוגמן בראיון לנ.י טיימס
אפמינונדס  |  6/11/22 20:40
2
תעמולת בחירות של הדמוקרטים ל"ת
אמריקאי לשעבר  |  6/11/22 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רוב המגזר העסקי האמריקני מדווח על המשך הביקושים ועליות המחירים, מה שאומר שהמאבק באינפלציה אינו מצליח - מוסר ניו-יורק טיימס    עם זאת, בכמה תחומים מסתמנת האטה
איתמר לוין
המערב מתלבט כיצד להרתיע את פוטין מהפעלת נשק גרעיני או פצצה מלוכלכת    וושינגטון פוסט סבור, שהחשש הגדול ביותר שלו צריך להיות מפני אובדן תמיכתן של סין והודו
איתמר לוין
ארה"ב וסין עברו מעימות לוהט לחוסר נוחות קר, מגדיר אקונומיסט, אך המגבלות על הייצוא הטכנולוגי עשויות להחמיר את המצב
איתמר לוין
החברות מחולקות למעבירים, מזרימים וטרמפיסטים - מסביר אקונומיסט - וכולן סובלות מה"רישות", חסמי כניסה נמוכים ותלות באחרים
איתמר לוין
טום פרידמן מנתח בניו-יורק טיימס את מדיניותו של פוטין ומציע לארה"ב לאפשר ליצרני הנפט והגז להפיק בעתיד הקרוב כמה שיוכלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il