X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מנהג נוצרי [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
בס"ד הניצחון בבחירות
על מנגם דתיים שמעטים יודעים את מהותם והמקורות שלהם לקינוח לאחר המנה העיקרית, המרה לטעמי - הבחירות

ביידיש יש ביטוי לדעת קהל שאינה מבוססת על ידע - "עוֹילֶם גוֹילֶם" - שתי מילים משיבוש העברית - העולם גולם, לאמור מתנהג כרובוט. וזה נכון בכול הקשור למנהגים ולהעדר ידע מה השורש שלהם.
נתחיל מכיסוי ראש אצל גברים. אצל נשים כל גילוי, כידוע, בחזות ובקול, הוא ערווה. לכן נשים בבית חרדי, לא זו בלבד שמכסות את השער, אלא ראשית מגלחות אותו, ועל הפדחת הן שמות פאה נוכרית, "שייטעל" - ביידיש. אצל בנות טובים הפאות המשובחות הן משער טבעי. ויש שעל השייטל הן חובשות כובע או בָּרֶט. לא כן אצל גברים. אני בספק אם חובשי שטריימלך של החסידים, במהלך הדורות ידעו את מקור המנהג.
כידוע גם היהדות וגם הנצרות, העתיקו זו מזו מנהגים שונים. לפי החוקרת נעמי לובריך, המקורות הקדומים של הכובע הם באימפריה האשורית, משם נפוץ הכובע המחודד, מעין משולש, ברחבי המזרח הקדום. משפחות הסוחרים מבין יהודיי אשכנז, ששמרו על קשרי מסחר עם המזרח דרך איטליה, החלו לייבא לאירופה פריטי לבוש כמו הכובעים האלה שנמכרו לאריסטוקרטיה הנוצרית. מטבע הדברים שהיהודים שביקשו להתערות בחברה הנוצרית חבשו כובעים אלה. אך אליה וקוץ בה. הצלבנים במאה ה-12 ראו בכובע המחודד אצל היהודים, שהובא על-ידי יהודים מן הכופרים במזרח, אות וסמל ל"רוצחי ישו" .
ככה,לעג ההיסטוריה - הכובע החל להיות מזוהה עם היהודים. השטריימל, כפי שציינתי בפוסטים אחרים, הוא חיכוי לכובע קווקאזי, ליתר דיוק קוזאקי, המזוהה עם מחוללי הפוגרומים. הוא עשוי מפרווה נגד הקור. החסידים חובשים אותו בעיקר בימי חג ומועד גם בטמפרטורה של 40 מעלות צלזיוס. ואם תרצו עוד "טוויסט" אקטואלי בענף זה, רוב חובשי השטריימל, הכובע והכיפה הם בצד ימין של המפה הפוליטית. זאת שדוגלת בכוח הזרוע ולא בכוח הרוח, בשעה שאלוהים אמר לזרובבל "לא בכוח ולא בחיל כי אם ברוחי".
המזוזה המנושקת
בשעה שלכובע אין סימוכין לא מדאורייתא ולא מרבנן, למזוזה יש ויש. "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" דברים ו,ט. אלא שאין כל זכר, לא בתורה ולא אצל חז"ל, לנישוק מזוזות. נשיקות, ב"שיר השירים" הן בין הגבר לאהובה שלו. אלא שגם כאן כל נגיעה בדבר שנחשב לקדוש, כמו ספר תורה, הוא סימן להערכה. רבים מאוד אלרגיים לנגיעה אבל לא התורה ולא המזוזה.
במהלך הדורות התפתח מנהג להניח את היד על המזוזה, כנראה על-מנת לחזק את המודעות, ולאחר מכן נוספה נשיקת היד מתוך רעיון של חיבוב מצווה. כלומר מתוך חיבה למצווה נושקים אותה כפי שנושקים את הציצית והתפילין בקריאת שמ. ויש ומנשקים ומניחים את כף היד על הזרוע או על הלחי ויש על השפתיים. עד כדי כך שפעם שמתי לב שצעירה שהגלוי אצלה היה מרובה מן הכיסוי, בצאתה מן הסוּפֶּר עמדה על קצה האצבעות תוך שהיא חושפת קטע נאה מן החזה השופע שלה, כדי לנשק את המזוזה.
ב-ס"ד
אם קהלים רבים לא מכירים את המשמעות, לא של חבישת כובע ולא של נישוק מזוזות, הם בוודאי לא מכירים את המשמעות של ב-ס"ד. מה גם שראשי התיבות אינם של השפה העברית אלא של ארמית. בסיעתא דשמיא. התרגום המדויק: בעזרת השמיים. המשמעות בעזרת אלוהים. לסימן הזה אין זכר עד לראשית המאה ה-20 ומקורו במזרח אירופה. שם נכתב בעברית בע"ה - בעזרת השם. משם הוא עבר לקהילות הספרדיות. גם זאת השערה.
לדעתי, המאמין האמתי לא יבזבז את עזרת אלוהים במכתב שבקצה העליון מימין כתוב בס"ד. זה שימוש בשם אלוהים לשווא. יש בידי מכתב קצר שכתב סבי, איש "אגודת ישראל" וחסידות גור, בשנת 1938, לשתי נכדותיו בארץ ישראל. המכתב כתוב עברית מליצית אך אין בו בס"ד או בע"ה. בוודאי שזה מוזר אם שמים את הסימן הזה על מוצרי תעשיה שונים שאמורים לסייע לשיווק כמו אלומיניום, או צעצוע לילדים. זה הטריגר לפוסט הזה. קנו לנינה שלי ערכת רופא. בפנים הקופסה הפלסטית מצויים כל האבזרים והפריטים שרופא נזקק להם. צעצוע זה כמו כמעט כל מוצר בימינו או רוב המוצרים- מיוצרים בסין. ויש שהשם העברי מודפס בסין. שמה, אם אתה מזמין כתובת כמו בד"ץ שעל-ידי חורבת רבי יהודה החסיד זיע"א - היא תודפס בעברית ואם אתה רוצה - גם בסינית. הסינים מאמינים גדולים - בכסף. במקרה הפעם, היבואן הוא שהדביק על הצעצוע את התכולה בעברית ובגב מודפס ה-בס"ד.
ילד סקרן שלא מכיר את הדקויות הדתיות, שירצה לקרוא מה כתוב על האריזה עלול לתהות אם אלוהים מרפא, מדוע צריך רופא. יותר מזה. אלוהים הכל יכול בוודאי אינו זקוק לא לסטטוסקופ, למד חום או למזרק. הוא בוחן כליות ולב בלעדיהם. אבל זהו. בעידן הפרומו גם אלוהים משווק - בס"ד.

תאריך:  06/11/2022   |   עודכן:  06/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בס"ד הניצחון בבחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הערה ל"מומחה למנהגי חרדים" -
חרדי מלידה  |  7/11/22 17:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
השמאל מרכז, שהציג את לפיד כמנהיגו, המשיך בשנה האחרונה את מדיניות התמיכה במיזם של הכיבוש והמשך השליטה שלנו על מיליוני פלשתינים
עדי דקל
הלפרין מימון מלהטטת כל העת בין הריאליזם לסוריאליזם ומשחקת עם תודעת דמויותיה, וכך, כאמור, גם עם הקוראים    שתי הנובלות מסופרות בגוף ראשון, כתובות באיפוק ובמינימליזם, וחושפות הרבה יותר מהטקסט הכתוב
עידן יוסף
נתניהו ממציא סטטוס-קוו בתחום הגאה שלא היה מעולם. בניגוד לסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה, לא קדמה לשינויים החד-צדדיים שום הידברות, וכל המהפכה הלהט"בית נעשתה בכפיפת ידיים
גדי חיטמן
הערבים שוב החמיצו. 54 או 55 אחוזי הצבעה במגזר הערבי מול כ-72 במגזר היהודי, אינם מותירים הרבה סיכוי לרשימות הערביות    אי-כניסה של מפלגות ערביות לקואליציה ויותר מזה, הישארות מחוץ לכנסת, עלולים להגביר את השסע היהודי-ערבי
יעקב קורי
אני צופה חיים קצרים למדי לממשלת החדשה והאחרונה של ביבי, לא מייחל - צופה - בצורה מפוכחת ושקולה. זה לא WISHFUL HINKING, זו בחינה מושכלת של המצב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il