X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שקיעה ברקע סמל האיסלאם באצטדיון אל שמאל באל-רואיס, קטר [צילום: מתיאס שרדר/AP]
המונדיאל הפוליטי בכל הזמנים
מונדיאל קטר 2022 נולד בחטא וממשיך כמונדיאל של התנגשות ערכים ועירוב פוליטיקה בספורט. קטר כהרגלה מנסה ליהנות מכל העולמות: לאפשר לישראלים להגיע לנסיכות וגם לתת להם הרגשה שאינם רצויים. למרות שכמו בכל מונדיאל יש חגיגת כדורגל, כשעושים מונדיאל במדינה קיצונית ותומכת טרור יש לצפות לטעם רע. כיצד כל זה משתקף בתקשורת הערבית?

עיתונאים ישראלים שמסקרים את המונדיאל חשים לא רצויים בקטר. אולם מה שמפתיע הוא שהם מופתעים מכך. למה ציפינו כשמדובר במונדיאל המתקיים בנסיכות קיצונית מכל הבחינות האפשריות. נתחיל עם העובדה שקטר משתייכת (כמו סעודיה) לאסכולה החנבלית הקנאית ביותר באיסלאם הסוני. בקטר סובלות נשים מדיכוי ומאפליה קשה ופועלים זרים מקבלים יחס משפיל של כמעט עבדים. 6,500 עובדים קיפחו את חייהם בבניית האצטדיונים, כאשר התייבשו מהחום או נפלו מפיגומים. לשתות אלכוהול ברחוב ולהיות להט"ב בקטר הן עבירות פליליות.
חשוב להדגיש כי אין מדובר בדבקות עקבית בערכי האיסלאם אלא בצביעות ברורה. קטר אפשרה במונדיאל צריכת אלכוהול במלונות והזמינה את הופעתם הפרובוקטיבית של הראפר ניקי מינאג' עם הזמרת הלבנונית מירים פארס (חיקוי של שאקירה). נזכיר גם שקטר מימנה בשנים האחרונות כמעט כל ארגון טרור סוני במזרח התיכון, נזכיר לדוגמה את האחים המוסלמים במצרים, חמאס עזה וג'בהת א-נוסרה (אל-קאעידה) סניף סוריה. לא ניכנס לסיפורי השוחד ששולם על-מנת לזכות באירוח המונדיאל, כי יש על הנושא אין ספור כתבות וסרטים תיעודיים.
אין פלא שקטר רק הפסידה והייתה הראשונה שהודחה מהמונדיאל אותו היא מארחת. נבחרת קטר מדורגת מספר 50 ברשימת פיפ"א ולא העפילה מעולם. תנאי מזג האוויר הכריחו את כל העולם לעבור למונדיאל חורף במקום קיץ, מה ששיבש את כל ליגות הכדורגל בעולם. אך כאמור, השחיתות מאחורי הבחירה התמוהה בקטר לאירוח המונדיאל אינה נושא הכתבה, אלא הפוליטיזציה המכוערת של המונדיאל.

שחצנות סעודית

אחרי הניצחון הסעודי המפתיע על ארגנטינה בשבוע שעבר, התרברבו אוהדי סעודיה בקריאות: "מסי וֵּינו כַּסַרְנַא עֵינו" (איפה מסי, שברנו לו את העין) ושבוע לאחר מכן זלזלו ברשת החברתית בפולניה לפני המשחק.
נסיך קטר תמים בן חמד ושני הוריו נכחו במשחק של סעודיה נגד פולין, אך הירוקים של סעודיה ספגו להפתעתם תבוסה מרה. אחרי ניצחון ארגנטינה על מקסיקו יצאו אוהדי ארגנטינה ושאלו בערבית בזלזול: "איפה סאלם [א-דוסרי]" חלוץ הנבחרת הסעודית.
במשחק נגד פולין הניפו אוהדים סעודיים דגלי אש"ף. למעשה, בכל משחק של מדינה ערבית הונפו דגלים פלשתינים בקהל. אוהדים ערביים מסעודיה, מלבנון ומעוד מקומות פנו לכתבים ישראלים ואמרו: "אין דבר כזה ישראל, יש פלשתין"!

מרוקו החליפה את סעודיה

האמיר של קטר תמים גם הגיע גם לתמוך בנבחרתה של תוניסיה במשחקה נגד אוסטרליה, כדי להראות סולידריות ערבית ואפילו שר איתם את ההמנון התוניסאי. אולם למרות תמיכתו של הנסיך הקטרי תוניסיה הפסידה 0:1. אגב, בתום המונדיאל מתכוונת קטר לפרק את אחד האצטדיונים ולהעניק אותו במתנה לתוניסיה.
אחרי כישלון סעודיה ותוניסיה נותרה תקווה ערבית שמרוקו תנצח. אמיר קטר שוב הגיע לאצטדיון להביע סולידריות והפעם זכה לנחת. מרוקו היא המדינה הערבית היחידה שניצחה בשבוע השני למשחקים בניצחון המרשים של 2:0 מול בלגיה.
שרביט ההובלה של הכדורגל הערבי עוברת כעת מסעודיה למרוקו.
"כשלון הסכמי אברהם"
שתי רשתות גדולות, אל-ג'זירה הקטרית ואל-מיאדין הלבנונית, פרסמו מתחילת המונדיאל מאמרים וכתבות המתפארים בעוינות של האוהדים מכל מדינות ערב כלפי כתבי הרשתות הישראלים וסירובם העקבי להתראיין. התזה של הפרסומים הללו היא שהנורמליזציה עם ישראל, "הסכמי אברהם", היא רק אשליה. אלה לכאורה רק הסכמים בין מנהיגים וברמה העממית יש התנגדות עצומה לקשרים עם ישראל.
ניצול המונדיאל לתעמולה
קטר כהרגלה רוצה לרקוד בשתי החתונות. מצד אחד היא מאפשרת טיסות ישירות מישראל לקטר בזמן המונדיאל, כדי להראות לעולם שהיא מדינה סובלנית. מצד שני, התקשורת הקטרית מעודדת את האווירה העוינת כלפי ישראל במונדיאל כדי שלא תואשם בנורמליזציה.
יתר על כן, קטר ניצלה את העיתוי של המונדיאל כדי להעלות דף אינסטגרם תחת הכותרת "החלום הפלשתיני", על-מנת לאסוף בו תמיכה של אוהדים ערבים בסוגיה הפלשתינית. בדף זה יש קריאה לכל האוהדים מהעולם הערבי להניף דגלי אש"ף ולעטות כאפייה פלשתינית שחור-לבן במהלך המשחקים.
הקבוצה הפסידה, קטר ניצחה
למרות הכישלון הצורב על כר הדשא, יש להודות כי לקטר יש הישגים דיפלומטיים לא קטנים במונדיאל הפוליטי אותה היא מארחת. האמיר תמים נאם בפתיחה של המונדיאל כשלימינו יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן, כמעין הפגנת מנהיגות ערבית. המסר שלה הוא ששני המנהיגים הצעירים הם לא רק העשירים בעולם הערבי אלא גם הדמויות המובילות בו. כפי שאומר הפתגם הערבי: "אִזַא בִּאִידַכּ פְלוּסַכּ, בִּנְת א-סוּלְטַאן עַרוּסַכּ" (אם כספך בידך אפילו בת הסולטן תהיה כלתך) - בעל המאה הוא בעל הדעה.
מלבד ההתקרבות הסעודית-קטרית אחרי סכסוך של חמש שנים, הייתה לחיצת ידיים בין שני אורחים בשולי המונדיאל, גם הם יריבים של כמעט עשור: נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
לקטר היה חשוב להדגיש כי זהו מונדיאל שמארח אותו העולם הערבי והמוסלמי, לכן הושמעו פסוקי קוראן בטקס הפתיחה ונערכו הופעות עם ריקודים ערביים מסורתיים כגון ריקוד החרבות המאפיין את קטר וסעודיה. בכך הצליחה קטר ליצור סולידריות ערבית ולאחד את העולם הערבי, לפחות לטווח הקצר. מי היה מאמין כי אוהדים קטריים יעודדו את סעודיה, שהייתה יריבה פוליטית מרה עד לפני שנתיים. גורמים אנטי-סעודיים בעולם הערבי הביעו התלהבות מהניצחון של נבחרתה על ארגנטינה, בהם אפילו תנועת חמאס. למרבה הצער, העוינות לישראל אף היא מסייעת לאיחוד האוהדים הערבים במונדיאל, כפי שניתן לראות ברשתות החברתיות וביחס לכתבים הישראלים בנסיכות. בכירים קטריים הדפו את ההאשמות על שחיתות ו"קניית המונדיאל" וטענו שזה נובע אך ורק מקנאה, מאיסלאמופוביה ומשנאת הערבים, מסר שנראה כי נקלט היטב בעולם הערבי.
מנהיגי קטר יכולים לישון רגועים. מנהיגים מכל העולם עולים כעת לרגל למונדיאל ונהנים מהפאר של המלונות והאצטדיונים הנוצצים שעלו בדם רב. המדינות במערב הדמוקרטיות המבקרות את קטר על הפרת זכויות אדם, תלויות במיוחד עכשיו במאגרי הגז הענקיים של הנסיכות וזקוקים לשטחה לקיום הבסיס הצבאי האמריקני-בריטי (אל-עדיד מערבית לבירה דוחה) החשוב במפרץ הפרסי.
מעולם לא היה מונדיאל שנוצל למטרות פוליטיות כמו הנוכחי, אך החמור מכל הוא שהמונדיאל משמש להלבנתו של משטר דיקטטורי שרומס זכויות אזרח ותומך בטרור. התופעה של אירוח תחרויות ספורט לקבלת לגיטימציה בינלאומית למשטרים רצחניים מוכרת לנו היטב מהפרקים האפלים ביותר בדפי ההיסטוריה.

תאריך:  30/11/2022   |   עודכן:  30/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על מתקפות נגד הכוחות הכורדיים, המסכנות את השליטה השברירית של הקואליציה האמריקנית על שרידי דאעש
יורם אטינגר
על הפער בין תפישת העולם של תום פרידמן ומחלקת המדינה לבין מציאות המזרח התיכון    על הזדהות פרידמן עם הפלשתינים אפשר ללמוד מתקופת לימודיו באוניברסיטת ברנדייס, כאשר השתלב בפעילות הפרו-פלשתינית של ארגונים רדיקלים
אורנה מזרחי
המערכת הפוליטית המפולגת עמוקות אינה מצליחה לבחור את מחליפו של מישל עאון, כאשר המדינה שקועה במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה
ירון שניידר, רז צימט
למרות נצחונו של מוקתדא סאדר האנטי-אירני, הממשלה החדשה תומכת בבירור בטהרן    ראש הממשלה מוחמד סודאני הבטיח להקדים את הבחירות, מה שמבטיח את המשך חוסר היציבות
איתמר לוין
במערב מדברים על דיכוי זכויות האדם בכלל וזכויות העובדים בפרט    וושינגטון פוסט מדווח, כי הקטרים מצידם מכחישים את הטענות ומאשימים את מבקריהם בצביעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il