X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המחאה באירן [צילום: תמונות המזרח התיכון/AP]
"מהפכת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה
ההפגנות באירן נמשכות והמפגינים רואים בהודעת המשטר על פירוק "משטרת המוסר" ספין שנועד לרצות אותם כדי לעצור את גל המחאה. "מחאת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה, יש לה פוטנציאל ליצור דינמיקה מתפתחת שתביא ליציאת עשרות או מאות אלפים לרחובות ולהפלת המשטר

מהפכת חיג'אב באירן עדיין לא מיצתה את עצמה ויש לה עדיין סיכוי לזעזע את המשטר האירני ואף להפילו, קשה לצפות לאילו כיוונים היא תתפתח, עד כה אין סימנים שגל המחאה עומד לדעוך, ייתכן שהיא תביא להיחלשות השליטה של המשטר על כמה אזורים בגבול עם עירק, פקיסטן ואפגניסטן. על-פי ארגוני זכויות אדם עד כה נהרגו כ-450 בני אדם בהפגנות המחאה, שלטונות אירן מאשרים את מותם של 300 הרוגים בלבד.
הפגנות מחאת החיג'אב באירן נמשכות למרות ההודעה של התובע הכללי מוחמד ג'עפר מונטזירי בתחילת השבוע על ביטול "משטרת המוסר". המפגינים רואים בהודעה הזו ספין של המשטר שנועד להרגיע את המחאה. "מחאת החיג'אב" חסרת התקדים שיגרה מסר קשה להנהגה האירנית כי העולם השתנה והוא איננו דומה לעולם שהיה ב-1979 בזמן שפרצה המהפכה האיסלאמית של ח'ומייני, הזמן עשה את שלו, נולד דור חדש שאיננו מוכן לקבל את הכפייה הדתית והקריאות של המפגינים נמשכות בדרישה להסלים את המחאה ולא ליפול בפח של המשטר כאילו "משטרת המוסר" פורקה, אותה משטרה שעצרה והרגה את הצעירה הכורדית מהסא אמיני לפני יותר מחודשיים בטענה שחבשה את החיג'אב באופן מרושל.
מי שהורה על ביטול "משטרת המוסר" הינה "הוועדה העליונה של המהפכה התרבותית" בראשות הנשיא אברהים ראיסי הכפופה ישירות למנהיג העליון עלי ח'ימנאי. אבל, אף אחד באירן לא מאמין שמדובר בהודעה רצינית וכי המשטר הקיצוני יוותר על החובה שנשים יחבשו חיג'אב.
המפגינים דורשים את פירוק המשטר הקיים, ההפגנות הן בהיקף חסר תקדים בהשוואה להפגנות שהיו בשנים עברו על-רקע המשבר הכלכלי הקשה, עליית המחירים, מחסור במים ובדלק ועוד. עד כה השתתפו, על-פי הערכות שונות, כ-200 אלף איש בגל המחאה ויש לה עוד פוטנציאל לגדול, השאלה היא האם היא תצליח לסחוף את ההמונים?
המפגינים מאסו במשטר הקיים אשר מתנגד לרפורמות, המשטר הנוכחי ריסק את התנועה הרפורמיסטית באירן ודיכא אותה מבלי להשאיר שום אופציה אחרת לדור הצעיר. הזרם השמרני ניצח בבחירות האחרונות לנשיאות ולפרלמנט, המשטר הינו דיקטוטרי שיעי, האליטה השלטת היא קיצונית השולטת במדינה באמצעות "משמרות המהפכה" שאחראים על הבאסיג' שהיא מליציה עממית הכוללת כ-10 מיליון חברים שפועלים לדכא את "מחאת החיג'אב".
ל"משמרות המהפכה" יש אמצעי לחימה רבים: טילים, מטוסים, טנקים ומל"טים וגם את כוח "קודס" האחראי למגמות ההתפשטות של אירן במזה"ת ולייצוא המהפכה הח'ומייניסטית במדינות עקב הסוניות. כוחות הביטחון האירניים עדיין נאמנים למשטר ועומדים כגוש אחד נגד המחאה העממית. אבל מחאת החיג'אב הוכיחה שהמשטר האירני הרבה יותר פגיע מאשר היה בעבר מול גלי המחאה במדינה.
מדינות המערב ובראשן ארה"ב וישראל צריכות לקחת זאת בחשבון, גם כך אירן מאשימה אותן בליבוי ההפגנות, השבוע היא הוציאה להורג 4 אזרחים אירניים באשמת השווא כי שיתפו פעולה עם ישראל כדי להגביר את ההפגנות במדינה. "מחאת החיג'אב" הביאה לך שהמפגינים חצו את מחסום הפחד ויצרו הזדמנות לשינוי, למרות כוח הדיכוי הרב של המשטר, המפגינים יוצאים לרחובות ומתעמתים עם כוחות הביטחון כבר שלושה חודשים ברציפות וזה מעיד על עוצמת המחאה, הם רוצים להביא לקיצו של המשטר הרודני.
"מחאת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה, יש לה פוטנציאל ליצור דינמיקה מתפתחת שתביא ליציאת עשרות או מאות אלפים לרחובות, וזה יעמיד במבחן את כוחות הבאסיג' שעשויים לחשוש מהם ואולי אף להצטרף אליהם בהמשך. הכל עדיין פתוח וזה מדאיג מאוד את המשטר. מדינות המערב צריכות לעודד את המחאה ולתמוך בה בכל הכוח כדי שתביא לתוצאה שהינה לטובת העם האירני ולטובת העולם כולו.

תאריך:  06/12/2022   |   עודכן:  06/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מהפכת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
מונדיאל קטר 2022 נולד בחטא וממשיך כמונדיאל של התנגשות ערכים ועירוב פוליטיקה בספורט. קטר כהרגלה מנסה ליהנות מכל העולמות: לאפשר לישראלים להגיע לנסיכות וגם לתת להם הרגשה שאינם רצויים. למרות שכמו בכל מונדיאל יש חגיגת כדורגל, כשעושים מונדיאל במדינה קיצונית ותומכת טרור יש לצפות לטעם רע. כיצד כל זה משתקף בתקשורת הערבית?
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על מתקפות נגד הכוחות הכורדיים, המסכנות את השליטה השברירית של הקואליציה האמריקנית על שרידי דאעש
יורם אטינגר
על הפער בין תפישת העולם של תום פרידמן ומחלקת המדינה לבין מציאות המזרח התיכון    על הזדהות פרידמן עם הפלשתינים אפשר ללמוד מתקופת לימודיו באוניברסיטת ברנדייס, כאשר השתלב בפעילות הפרו-פלשתינית של ארגונים רדיקלים
אורנה מזרחי
המערכת הפוליטית המפולגת עמוקות אינה מצליחה לבחור את מחליפו של מישל עאון, כאשר המדינה שקועה במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה
ירון שניידר, רז צימט
למרות נצחונו של מוקתדא סאדר האנטי-אירני, הממשלה החדשה תומכת בבירור בטהרן    ראש הממשלה מוחמד סודאני הבטיח להקדים את הבחירות, מה שמבטיח את המשך חוסר היציבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il