תודה, תודה מקרב לב, לקומיסר לענייני חינוך בממשלה הבאה ח"כ אבי מעוז על נאומו היום בכנסת. תודה על גילוי הלב, שלפני חנוכה הוא רואה בנו מתייוונים, ואינו מסתיר זאת. כי הליברליזם בעיניו אנטי-יהודי. בעיניו יש לדחוק מחדש את האישה למטבח. רק למטבח (איך את עם זה גברת מעוז? ובנותיו ובניו?).
במופע פומבי ראשון פתח בשיר "באנו חושך לגרש" (אוי ואבוי, נכתב בידי שרה תנאי-לוי, אישה רחמנא ליצלן, שהעזה לצאת מהמטבח ולהתיישב ליד השולחן עם נייר ועט). האמת? חבל שחברי הכנסת של האופוזיציה לא הצטרפו אליו. השיר הזה שייך להם לא פחות מאשר לו.
ברוב שנות הגלות הצניעה היהדות החרדית את חג החנוכה. הוא היה סוג ב'. סביבון ודמי חנוכה ולביבה. מי הוציא אותו מן החושך לאור? הציונים החילונים הליברלים האלה. זאב ז'בוטינסקי שהיה חילוני מובהק וכתב ב"שיר הדגל" את דברי ההלל על החשמונאים לרבות השורה הצורבת "חי החרב, חי הדם המכבי".
לא רק הוא, הליברלים הסוציאליסטים האלה, המחנך בזרם ההסתדרותי אהרון זאב עם המלים החילוניות האלה: "נס לא קרה לנו/ פך שמן לא מצאנו/ לעמק הלכנו, ההרה עלינו..." זהו, בלי החרדים שמעולם לא כיוונו רובה ולא הניפו טוריה (ושוב אוי ואבוי, ומי כתב את המנגינה? בנימין זרעוני, ממייסדי מחתרת הלח"י דווקא).
הוויכוח ההיסטורי על התהליך שהחל לפני 2190 שנים במודיעין כאשר משפחת החשמונאים קראה "מי ל-ה' אליי" היה דתי ולאומי כאחד. יהודה המכבי היה מדינאי ענק, שחיבר את רומא העולה במערב למלחמה ביוונים. זה לא היה אלוקי. זה היה צעד מדיני חשוב. למלחמה ההירואית של המכבים היה היבט דתי, אבל לא מונופול אלוהי.
גם הציונות החילונית הכילה מרכיבים דתיים. הנהגת יהודי רוסיה החילונית התעקשה לעלות לארץ-ישראל ולא לקבל את הפתרון של יישוב אוגנדה בגלל ובזכות התנ"ך (שנביאיו והפילוסופים שלו אינם נלמדים במערכת הדתית כראוי. בוודאי לא בחרדית. שם חומקים גם מישעיהו הנביא וגם מאלברט איינשטיין).
אך עלה בידה לקומם עם בארצו ולהחיות את שפתו דווקא מפני שפרצה מהחנק הדתי לעבר ההשכלה והאוניברסיטאות של אירופה ולליברליזם החיוני בחתירה לקידמה ולנאורות.
על מה, אפוא, אני מודה למעוז? שהציג בכנסת את הדברים כהווייתם. הוא רוצה מלחמת תרבות. הוא אינו חותר לאיזשהו סטאטוס-קוו בעייתי אלא למשהו גרוע מזה פי כמה וכמה. מעוז לא עשה שקר בנפשו. הוא קרא לחושך - חושך והתייצב עימו נגד הלימוד הנאור ונגד שוויון הזכויות לקהילה הלהט"בית ונגד החתירה לשוויון חברתי לנשים. "מעז יצא מתוק". ממעוז תצא הפגנה.