X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
איבדו 3 טריליון דולר משווי השוק [צילום: AP]
מדוע התהפך מזלן של חברות הטכנולוגיה הענקיות ב-2022
אקונומיסט מסביר: שוקי הדיגיטל מתבגרים, החברות מתחרות יותר ויותר זו בזו, הגיאו-פוליטיקה גובה גם היא את מחירה המגמות השליליות יימשכו בחודשים הקרובים, הוא צופה

לא משנה מה מזג האוויר הכלכלי, תמיד נראה היה שהשמש זורחת בעמק הסיליקון. חמשת ענקי הטכנולוגיה של ארה"ב – אפל, מיקרוסופט, אלפאבית, אמזון ומטא – ראו את הכנסותיהם ורווחיהם גדלים פי חמישה מקצב הגידול בתוצר האמריקני בשנים 2021-2011. יכולתו של ההיי-טק לשגשג בעוד אחרים מתקשים, נראתה ברורה עוד יותר בזמן הקורונה.
מזלן של החברות התהפך בשנה היוצאת, מציין אקונומיסט. מדד סטנדרד אנד פור ירד ב-20% מאז ינואר, אבל חברות הדיגיטל הוכו קשה עוד יותר: מדד נסדא"ק איבד שליש מערכו. חמשת הענקים יחדיו איבדו 3 טריליון דולר משווי השוק שלהן. מטא ספגה את המהלומה הכבדה ביותר: היא איבדה שני שלישים משווי השוק שלה שירד ל-300 מיליארד דולר.
יש כמה סיבות לקץ עידן הציפיות מחברות הטכנולוגיה. אחת מהן היא שאחרי שנים של צמיחה, שוקי הדיגיטל מתבגרים. קחו למשל את הפרסום, צינור החיים של אלפאבית ומטא ובעל חשיבות גוברת גם אצל אמזון, אפל ומיקרוסופט. בהאטות קודמות ירדו תקציבי הפרסום, אבל הפרסום הדיגיטלי המשיך לעלות. כעת כבר הסתיים רוב המעבר: כשני שלישים מתקציבי הפרסום בארה"ב השנה היו בדיגיטל. לכן, הפרסום בדיגיטל פגיע כעת לתנודות שבעבר פגעו באמצעי התקשורת המסורתיים. ביולי דיווחה מטא על ירידה רבעונית ראשונה בהכנסותיה; באוקטובר היא דיווחה על ירידה נוספת.
שינוי נוסף הוא התחרות. במשך שנים כל אחת מהן הייתה מונופול בתחומה: גוגל במנועי חיפוש, פייסבוק ברשתות החברתיות וכך הלאה. כיום התחרות עזה. טיק-טוק גרמה לירידה ראשונה במספר המשתמשים בפייסבוק. גוגל נוגסת במחשוב הענן של אמזון. נטפליקס מתמודדת עם תחרות לא רק מצד דיסני והאחים וורנר, אלא גם מצד אפל ואמזון.
כל אלו מצטרפים לכיווני הרוח שהם בעייתיים במיוחד לחברות הדיגיטל. הפדרל ריזרב העלה את הריבית מ-0.25% בינואר ל-4.5% כיום. זה מקשה על כל העסקים, אך חברות הטכנולוגיה – שערכן הגבוה משקף את אמון המשקיעים בהכנסותיהן הגבוהות בעתיד – נראות הרבה פחות מושכות בעולם של ריבית גבוהה השוחקת את שווי ההכנסות. הריבית הגבוהה מקשה בעיקר על ענף ההון סיכון, המהמר לטווח ארוך על חברות הזנק. היקף העסקות בו צנח ב-42% ב-11 החודשים הראשונים של השנה – ירידה חדה יותר מאשר במשבר של 2009-2007.
המוליכים למחצה הם מקור נוסף לבעיות, ממשיך אקונומיסט. בשנתיים האחרונות גדלה יכולת הייצור של ענף השבבים, אבל במקביל ירד הביקוש בשל הירידה במכירות מחשבים ניידים וסמארטפונים, ובשל הצניחה בשוק הקריפטו שהובילה לירידה בביקוש בהליכים המתקדמים של כורי המטבעות. בשבוע שעבר הודיעה יצרנית השבבים האמריקנית מיקרון טכנולוגיות על הפסד ברבעון ועל פיטורי עשירית מעובדיה.
המתחים הגיאו-פוליטיים מוסיפים לקשיים. ארה"ב הודיעה על הגבלות בייצוא המוליכים למחצה לסין, הרוכשת הגדולה ביותר בעולם של שבבים. גם סין הפכה למקום מסוכן יותר. הסגרים הדרקוניים סגרו מפעלים ואפל מעבירה בהתמדה ייצור לוויטנאם והודו. השיבושים בשרשרת האספקה פגעו בחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, אשר למרות שתוצאותיה טובות משל יתר הענקיות – איבדה רבע משווי השוק שלה בשנה האחרונה.
משמעותם של קשיים אלו היא שהשנה הבאה תהיה בעייתית מבחינת חברות הטכנולוגיה. רובן החליטו לצמצם את הוצאותיהן, מה שבמקרים רבים אומר פיטורי עובדים: 150,000 בשנה היוצאת, מתוכם 11,000 בחברת מטא לבדה. אמזון הודיעה לבוגרי אוניברסיטאות שאמורה הייתה לקלוט במאי השנה, כי יהיה עליהם לחכות לסוף השנה הבאה. אקונומיסט מסכם: אם חברות הטכנולוגיה נתפסו כגן עדן למשקיעים ולעובדים, בחודשים הבאים הן יהיו ההפך.

תאריך:  28/12/22   |   עודכן:  28/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע התהפך מזלן של חברות הטכנולוגיה הענקיות ב-2022
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בהעדר תוכנית יציאה ממגבלות הקורונה, לבתי החולים אין כוח אדם וציוד להתמודדות עם הזינוק העצום בתחלואה – והמצב רק יחמיר, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
פול קרוגמן בניו-יורק טיימס: לג'ו ביידן הייתה שנה טובה בהרבה מן הצפוי, השנה של שי ג'ינפינג הייתה גרועה מן הצפוי - וסין רחוקה מלהפוך למשק הגדול ביותר בעולם
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את שמותיהם והכנותיהם של מתמודדים אפשריים על מועמדות הרפובליקנים לנשיאות    האם שוב יהיה שדה עמוס מדי, אותו ינצל טראמפ לטובתו למרות היחלשותו?
איתמר לוין
ביום ה-100 למלוכתו רקד צ'רלס "הורה" במרכז יהודי בלונדון, ובנאום חג המולד שלו - המסורת הממושכת של אמו - הדגיש את המשותף לכל הדתות, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המוסדות החוץ-בנקאיים מעניקים 60% מן האשראי הצרכני והעסקי, אך כמעט ואינם נתונים לפיקוח    וושינגטון פוסט: העלייה בריבית עלולה לגרום משבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il