X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הבורסה לני"ע בתל אביב [צילום: פלאש 90]
היכונו לביאת הבורסה הישראלית
מה יש בבורסה הישראלית? מה סוד הקסם? מתי השוק יחזור לעליות, איזה סקטורים יעלו ומה לגבי מניות היתר?

מי שלא היה בשוק בתקופת 2000 ובתקופת 2008 יתקשה להבין שנים כאלה - איך נראית הבורסה הישראלית אחרי שנים מצויינות ופתאום באה שנה כזו.
מה זה בעיניי שוק ההון הישראלי כיום? בדיוק כמו סיפור אהבה מפוקפק: היא מרחה איזה אודם ישן שהיה לה מגירה השבורה שלה בדירת חדר וחצי, בדרום ת"א, היא שפכה עליה בושם זול, מאלה שמבשמים שירותים של בתי מלון באמסטרדם, ואתה התאהבת. שתית קצת יותר מידי, פגשת כמה ידידים שלה שגרמו לך לקנא והלכת שבי אחריה. ואז אחרי שהלב שלך היה אצלה - הבנת שזה ממש לא מה שיעשה לך טוב. לילות שלמים חיפשת אותה במועדונים בעיר, מצאת אותה זרוקה מסריחה מאלכוהול. הרגשת בודד הרבה יותר ממה שהיית לפני שהכרת אותה. זה סיפורו של שוק ההון הישראלי 22.
אז יש מי שמצאו את עצמם בוכים על ספת הפסיכולוג וטרקו את הדלת בפניה עוד ב2022, יש מי ששמרו לה אמונים בתקווה שיום אחד היא תחזור. מפוקחת, בוגרת ונאמנה. אז כן, אני יכול להגיד שהיא תמיד חוזרת בסוף. השאלה היא בסוף של מי... (משפט ענק של אייל גורביץ, ששמעתי בקורס ב-2001, שאנלא אשכח בחיים). היא חוזרת. היא תשים שוב אודם שבור ותתבשם בבושם זול. היא שוב תכבוש הרבה לבבות.
מה יש בה בבורסה הישראלית?
על פניה, החסרונות גדולים מהיתרונות. מסחר דליל, אין סחירות, ברגע שיש משבר - אין למי למכור, מיעוט מניות, הרבה עסקנים סוג ז', הרבה נוכלים יותר מהממוצע, אין אנליזות, עיתונאים דרג ליגת הכדורסל של בתי הכנסת, אין סקירות נורמליות על חברות והפוטנציאל שלהן,מוסדיים ללא מעוף ועוד...
מה הקסם?
הקסם הוא 'שבתוך עמי אני יושב'. אנשים אוהבים להשקיע במה שהם מכירים. אנחנו בזמנו נכנסנו לחנויות גלי כדי לראות שיש תנועה בגלל שהשקענו בבריל. דיברנו עם המוכר: "אח שלי תגיד, נכנסים לפה הרבה?". אפילו התערבנו באיך החנויות צריכות להיראות... בארה"ב אפשר לדבר ללמפה. ספק אם יענו לך על מיליים. הסקירה הזו יוצאת לא בגלל שאני חושב שהמשבר נגמר ויאאלה חוזרים לעליות בשוק. אני חושב שצריך להתחיל להסתכל ולהיות מוכן.
מתי השוק יחזור לעליות?
פשוט. כשבארה"ב יחזרו לעליות. לשוק פה אין "ביצים" משלו. זה שוק נגרר. כל ניתוח של הבורסה פה נועד לכישלון. אין לכם מה להסתכל עליה בכלל, צלצלו לג'רום ותבינו יותר על אחד העם. ההערכות שלי על השוק האמריקני ידועות. אמרתי שאחרי החגים השוק בארה"ב ייצור תחתית וכך היה. הערכתי שממרץ נראה תחילת מהלך קל כלפי מעלה. באזור יוני-יולי נתחיל מהלך עליות עוצמתי, שיתפוס תאוצה מפלצתית לתוך 2024.
זו ההערכה שלי. אני לא נביא, אני פשוט עושה חישוב נטו על-פי ההיסטוריה. בד"כ הריבית בארה"ב יורדת שהאינפלציה נמוכה טיפה מהריבית. על-פי חישוב שלי זה סיפור של 11 חודש לערך.
סביר שאיש לא יחכה לרגע ירידת הריבית והאיסופים יתחילו לפני, אז אזור מרץ תחילת מהלך קל שיתגבר בחצי השני של השנה עושה לי שכל. ככה לדעתי בדיוק יהיה בשוק הישראלי, שאני צופה לו עלייה או שתיים אחרונות של ריבית של לא יותר מ-0.6%.
איזה סקטורים לדעתי יעלו?
את זה אני רוצה לחלק לטווח קצר וארוך יותר. לטווח הקצר של השנה אני רואה את הטכנולוגיה עולה הכי הרבה. אני רואה כבר את השבבים מתאוששים..קמטק ונובה למשל כבר התחילו מהלכים. אני גם רואה מהלכים רציניים בפארמה מניית "טבע" למשל עשויה להיות ממניות השנה, היא בשקט מחסלת את כל הבעיות והתביעות.
לטווח הארוך יותר, אני חושב שהסיפור הגדול הוא סקטור ההתחדשות העירונית. אני חושב שכל הצדדים מנצחים פה. זה די פשוט. אין יותר אדמות במרכז, והן גם ככה יקרות, תוסיפו את העובדה שהבנקים מפחדים לתת מימון לאדמות יקרות. מצד הדיירים נוח מאוד התחדשות עירונית, שמחדשת להם את כל הסביבה מסביב, לראשי הערים זה מעולה ומעלה להם את הארנונה, וגם למדינה זה כנראה מתחיל להשתלם כפי שאנו רואים בחוקים החדשים שמקילים עם התחום.
מבחינתי בתחום הזה יש חברה אחת שאני מסתכל עליה וזו אאורה. זה לא סוד. חברה עם עוצמה ורווחים עולים גם בתקופה כזו, בעלים חזק שקונה מניות של החברה שלו והופך לברומטר של השוק, כאלה אני אוהב ותמיד אהבתי, קוטלר כדוגמה מצויינת בזמנו למי שזוכר.
מה אני חושב על חברות הקמעונאות?
לדעתי הקמעונאות נדפקו עכשיו פעמיים-לא היה גשם וגם עליית הריבית. שנת 22 תהיה שנה מאתגרת בשבילם, והם יצטרכו לבשל לערב שבת כדי לאכול בשבת (שנה 24). מה הכוונה? התייעלויות, מלחמה על מחירי השכירויות בקניונים, ובעיקר הבאת מותגים חדשים ופתיחת סניפים חדשים ורווחיים. השנה הזו יכולה להוות מבחינתם הזדמנות להתרחב דווקא. אגב, הפתיחה של סין יכולה מאוד מאוד להיטיב עם הקמעונאיות מאמצע 23. הן סבלו מאוד ממחירי השיפינג ומעלויות ייצור גבוהות בגלל אספקה לא מסודרת מסין. ועכשיו זו ההזדמנות שלהם להתרומם לכיוון רבעון 3-4 של השנה.
מה אני חושב על מניות היתר?
מניות היתר קיבלו ביטחון בשבוע וחצי האחרונות והן עולות בחדות מאד. צריך לשים לב למנייות שנסחרות פחות מהמזומן ועל זה אעשה סקירה נפרדת (יומן אקסטנשן כדוגמה). יש חברות שהיו במומנטום עסקי והמפולת הזו פשוט פירקה אותם. דוגמה פיימנט תורפז וקמטק. בתקופות כאלה צריך לשבת על דוחות טוב טוב טוב ולראות מי החברות שממשיכות בתנופה עסקית למרות המצב, הן אלה שירביצו שהכל ירגע.
אני כמובן אהיה שם לסקר. לפני כולם.

לאתר "ישראל בורסה"
* אין המלצה לקנייה או למכירת מניות באמור.
* הכותב הנו מנתח חברות ומורה לשוק ההון ואיננו יועץ השקעות.
תאריך:  11/01/2023   |   עודכן:  19/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
נראה אותם, את נתניהו ובן-גביר והבריונים של ביבי שכבר תקפו מפגינים בהזדמנויות שונות    האלימות שלהם תסייע להדחתם    צריך רק לדאוג שהתצלומים האלה יפוזרו בכל בירות העולם עד כדי כך שביבי לא יוכל לצאת עם מטוס הגזל הראוותני שלו אל מחוץ לגבולות ישראל
יוני בן-מנחם
הממשל האמריקני משגר לישראל שני נציגים בכירים לרדת לעומקה של מדיניות ממשלת נתניהו נוכח דאגתו מההשלכות על יחסיה עם הרש"פ ומדינות ערב. ירדן מחריפה את הטון כלפי ישראל ומאשימה את נתניהו בניסיון לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית ולסכסך בינה לבין מרוקו
עמנואל בן-סבו
המחבלים והמיעוט הרצחני מקרב ערביי ישראל, המורדים במדינת ישראל, הפוגעים בסמליה, מביטים בתגובתה של הממשלה החדשה, זו שנבחרה כדי למשול, כדי להשיב את הביטחון לכלל אזרחי ישראל, וממתינים לתגובתה
דן מרגלית
אם המשטרה תפעל על-פי ההוראות המפוקפקות של השר הבריון אמליץ בפני הנהגת תנועת המחאה לקבל החלטה משותפת הקוראת לכחולי המדים להפר את פקודת בן-גביר
יורם אורעד
טיסות חלל למרחקים ארוכים מאוד יימשכו עשרות, מאות ואולי אלפי שנים    לשם מה אנו צריכים אותן, כיצד הן יוכלו להתבצע ומה יהיו האתגרים בטיסות כאלו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il