X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יש מנופי לחץ [צילום: AP]
המערב חייב למנוע דיקטטורה של ארדואן
אקונומיסט קורא למנהיגי המערב להתערב כעת, ארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, ולהבטיח שגם יריביו של נשיא טורקיה יוכלו להתמודד

צבאה של טורקיה הוא השני בגודלו בנאט"ו, המדינה ממלאת תפקיד מרכזי בסוריה, חשיבותה גדלה בשל המלחמה באוקראינה – ומכאן הצורך לשים לב לבחירות לנשיאות ולפרלמנט, אשר יתקיימו ב-14 במאי השנה כפי שהודיע בשבוע שעבר הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. תחת מנהיגותו התזזיתית מצויה טורקיה על סף אסון, והתנהגותו לקראת הבחירות עלולה להפוך אותה לדיקטטורה מוחלטת – מזהיר אקונומיסט.
כאשר נבחר לראש הממשלה ב-2003, ארדואן נראה מבטיח. החילוניים חששו שמא הוא מוביל אג'נדה איסלמיסטית, אך מפלגת הצדק והפיתוח שלו לא יישמה אותה בצורה קיצונית מדי. בשנותיו הראשונות העניק ממשל ארדואן יציבות כלכלית ופוליטית שלא נראתה מזה עשרות שנים: דחיקת הגנרלים מהפוליטיקה, שגשוג כלכלי, הפסקת אש עם הכורדים. בשנת 2005 זכה בצדק בפרס שנמנע מכל קודמיו: פתיחת שיחות על הצטרפות לאיחוד האירופי.
אולם, ככל ששלט יותר – ארדואן נהיה סמכותני יותר. אחרי 11 שנים כראש הממשלה נבחר לנשיא והפך משרה זו לדומיננטית. לאחר נסיון הפיכה ב-2016 הוא פיטר או אסר רבבות בני אדם, לעיתים קרובות ללא בסיס. ארדואן ריסק מוסדות בצורה שיטתית ומחק איזונים ובלמים, הפך את רוב התקשורת לתעמולה ממשלתית ולמעשה צנזר את האינטרנט. הוא זרק לכלא את מבקריו, סילק את יריביו במפלגה והפך את בתי המשפט לכלי נגד מתנגדיו.
לקראת העשור השלישי לשלטונו, ארדואן יושב בארמון ענק ומחלק פקודות למי שמפחדים לומר לו כאשר הוא טועה. דעותיו האקסצנטריות הופכות למדיניות, כגון כפיית הבנק המרכזי להוריד את הריבית כדרך להילחם באינפלציה – שרק זינקה ל-64% - ורמת החיים צנחה.
הבוחרים משיבים מלחמה שערה. לפני שלוש שנים הפסידה מפלגת הצדק והפיתוח את ראשותן של שלוש הערים הגדולות במדינה – איסטנבול, אנקרה ואיזמיר. סקרים מלמדים שארדואן עשוי להפסיד בבחירות לנשיאות, אם האופוזיציה תתלכד סביב מועמד אחד. אבל זה "אם" גדול, מדגיש אקונומיסט.
ארדואן נחוש לשנות לטובתו את כללי המשחק. יריבו הבולט ביותר, ראש עיריית איסטנבול, אכרם איממוגלו, נשלח לכלא; ערעורו תלוי ועומד. הממשלה מבקשת מבית המשפט החוקתי לסגור את המפלגה הדמוקרטית העממית, הגדולה במפלגות הכורדיות, שרבים ממנהיגיה נמקים בכלא; האופוזיציה זקוקה לתמיכת הכורדים כדי להפיל את ארדואן. בגדול, הבחירות תחת ארדואן לא היו הוגנות אם כי היו חופשיות למדי ועם שיעור הצבעה גבוה. החשש הפעם הוא, שכאשר ארדואן חושש מתבוסה – הוא יבטיח שהבחירות לא יהיו חופשיות.
מנהיגי המערב חייבים לדבר, טוען אקונומיסט. ארה"ב והאיחוד האירופי נמנעו פעמים רבות מלמתוח ביקורת על ארדואן, מחשש להרגיז בעל ברית מרכזי. ארדואן יכול לעורר סכסוכים טריטוריאליים עם קפריסין ויוון, להחמיר את המצב בסוריה, לאפשר ל-5 מיליון פליטים לעבור לאירופה, לחסום את הצטרפותן של שבדיה ופינלנד לנאט"ו.
אבל טורקיה זקוקה למערב, בין היתר כדי להשיב יציבות כלשהי לכלכלתה הרעועה. למרות שהשיחות על ההצטרפות לאיחוד האירופי תקועות, היא מקווה לשדרג את מעטפת המכס שלה עם האיחוד. היא צריכה למצוא דרך לחדש את ההשקעות הזרות, היא תלויה בטכנולוגיה מערבית להגברת תפוקתה הנמוכה, והיא רוצה נשק מערבי ובמיוחד מטוסי קרב אמריקניים. טורקיה לא תוכל להשיג את כל אלו אם ארדואן יפנה את גבו לדמוקרטיה ויצטרף למועדון הרודנים. הדבר מעניק לו סיבה משמעותית להישאר בצד המערבי, וצריך להעניק למנהיגי המערב כוח מיקוח.
ארדואן הוא בריון הרואה הססנות כגורם שהוא יכול לנצל לטובתו, וקשיחות כדרך למתוח את הגבולות כפי שעשה מול רבים משכניו במזרח התיכון. לפיכך, על מנהיגי המערב להראות לארדואן עד כמה התנהגותו מעסיקה אותם, בכך שידברו בפומבי ובצנעה עוד לפני הבחירות נגד מניעת התמודדותם של איממגולו והמפלגה הכורדית. אין זה מאוחר מכדי למשוך את ארדואן מפי התהום, אבל המערב חייב להזהיר אותו כעת.

תאריך:  23/01/23   |   עודכן:  23/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המערב חייב למנוע דיקטטורה של ארדואן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
זו קריאתו של מנהיג האופוזיציה הכלוא ולדימיר קארה-מורזה בוושינגטון פוסט    יש לו גם ביקורת קשה על שתיקתו הארוכה של המערב
איתמר לוין
שחרור הרסן והפיטורים של אנשי בקרת התוכן גורמים לעלייה חדה בתכני השטנה נגד יהודים ונגד להט"בים - קובעים מחקרים שמצטט וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הקב"טית של בית המשפט לא מצאה מי הדליף את טיוטת פסק הדין מעורר הסערה - אך הדוח שלה הוא אסון על גבי אסון, טוען וושינגטון פוסט
איתמר לוין
בניגוד למצב ברוב ענף הנדל"ן המסחרי, משרדי היוקרה פורחים כאשר חברות גדולות מנסות להחזיר עובדים למשרדים ולגייס חדשים - מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
דיסני תחל השבוע לחגוג את שנתה המאה, בעוד עמק הסיליקון הולך ותופס את מקומה של הוליווד; מבחינת הצופים זהו שינוי מבורך, מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il