X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"תהילה לגיבורי רוסיה", סנט פטרסבורג [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
התועמלנים של פוטין צריכים לשלם
זו קריאתו של מנהיג האופוזיציה הכלוא ולדימיר קארה-מורזה בוושינגטון פוסט יש לו גם ביקורת קשה על שתיקתו הארוכה של המערב

  • ולדימיר קארה-מורזה הוא מנהיג אופוזיציה רוסי, המוחזק במעצר מאז חודש אפריל בשל התבטאויותיו נגד המלחמה באוקראינה. מאמרו בוושינגטון פוסט נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
אחד ההיבטים המלחיצים ביותר בחיי הכלא ברוסיה הוא החשיפה לתעמולה הממשלתית. בכל תא בו שהיתי, היה מכשיר טלוויזיה הדולק ללא הרף, ולמעט הפסקות קצרות כמו משחקי הגביע העולמי, כמעט כל זמן האוויר ברשתות העיקריות מוקדש למסרים פרו-ממשלתיים ופרו-ממלכתיים המזכירים את "1984" של ג'ורג' אורוול.
התעמולה אינה מוגבלת למבזקי חדשות ותוכניות אירוח; היא חודרת גם לסרטי תעודה, תוכניות תרבות ואפילו סיקור ספורט. ערב השנה החדשה, בו מיליוני רוסים מבקשים להאזין לשירים פופולריים ולצפות בסרטים אהודים, היה מלא גם הוא במסרי תעמולה. הקו המנחה תמיד זהה: רוסיה מוקפת אויבים, המערב רוצה להשפיל אותה, בריה"מ הייתה מדינה אצילית שנהרסה בשל מזימה שטנית של ממשל רייגן בסיוע בוגדים מבית. רוסיה קיימת רק בזכותו של ולדימיר פוטין המגן עליה. אוקראינה היא מדינת בובות של המערב המונהגת בידי ניאו-נאצים, באמצעותם מנסים ארה"ב ונאט"ו לתקוף את רוסיה. החיילים הרוסים בחזית הם גיבורים המגנים על המולדת.
זוהי המציאות שמיליוני רוסים חיים בה שנים – וזה מפחיד. פוטין הקדיש שנים ומאמצים ניכרים ליצירתה. ימים אחדים לאחר השבעתו לנשיא במאי 2000, הוא שלח חיילים לפשוט על משרדי מדיה מוסט, חברת התקשורת הפרטית הגדולה במדינה באותה עת. ספינת הדגל שלה הייתה NTV – ערוץ הטלוויזיה הפופולרי ביותר ברוסיה, אשר נודע בכיסוי חדשותי מעולה, סאטירות פוליטיות, ביקורת על המלחמה בצ'צ'ניה וחשיפת שחיתות ממשלתית; בתוך שנה תפסה אותו הממשלה. עד סוף 2003 השתיק הקרמלין את כל תחנות הטלוויזיה העצמאיות ויצר לעצמו מונופול. משם הייתה קצרה הדרך לרמיסת שאריות הדמוקרטיה ולהפיכת רוסיה למה שהיא היום.
החברה הרוסית הגיבה בעיקרה בשתיקה על הריסת התקשורת העצמאית, ומנהיגי המערב היו אדישים באותה מידה. שבועות אחדים לאחר ההשתלטות על NTV נפגש הנשיא ג'ורג' בוש הבן עם פוטין ואמר שהביט לתוך עיניו "וקיבל מושג על נשמתו". ביוני 2003, ימים אחדים לאחר חיסול התחנה העצמאית האחרונה, התקבל פוטין בכבוד מלכים בלונדון; כעיתונאי שסיקר את הביקור, נדהמתי.
סירובו של המערב להתייחס ברצינות להשלכות תעמולתו של הקרמלין נמשכה שנים. בשנת 2015 נרצח מנהיג האופוזיציה בוריס נמסטוב; ראש הממשלה לשעבר, מיכאיל קסיאנוב, ואני קראנו לארה"ב להטיל עיצומים ממוקדים על כמה מהתועמלנים הידועים לשמצה של הקרמלין אשר הסיתו נגד נמסטוב, אך קריאתנו נפלה על אוזניים ערלות.

סימנים לאובדן יעילות התעמולה
קארה-מורזה. במעצר מאפריל [צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AP]

היה צורך בפלישה לאוקראינה ובמלחמה בהיקף גדול בלב אירופה, כדי שהמערב יטיל סוף-סוף עיצומים על מכונת התעמולה של הקרמלין. רק ב-2022 איבד ולדימיר סולוביוב, מהפנים הבולטות בתעמולה, את הגישה לשתי הווילות שלו באגם קומו שבאיטליה. פוליטיקאים ופרשנים מערביים המאשימים את החברה הרוסית בכך שסבלה את המשטר זמן כה רב, צריכים לזכור שמנהיגיהם עשו בדיוק אותו הדבר.
למרות האינטנסיביות שלה, יש סימנים לכך שהתעמולה מאבדת את יעילותה. סקרים מלמדים שהרוב המכריע של הצופים בשלושת הערוצים העיקריים הם מבוגרים; הצעירים מבקשים לצרוך חדשות ממקורות מקוונים ומוצאים דרכים לעקוף את הצנזורה על הרשת. בשנה שעברה הייתה רוסיה במקום השני בעולם בשימוש ב-VPN המעניק גישה לאתרים שחסמה הממשלה, ולטלגרם יש קהל גדול יותר מאשר לטלוויזיה הממלכתית. סקר סודי שערך הקרמלין ודלף לאחרונה מצא, כי הרוסים מעדיפים במובהק הסדר שלום עם אוקראינה על פני המשך המלחמה – ממש לא התוצאה לה שואפת התעמולה.
אחד הצעדים החשובים ביותר שיכול המערב לנקוט נגד מסרי השנאה של הקרמלין הוא לתמוך בתקשורת הרוסית העצמאית – ערוצים אותם סגר פוטין לאחר הפלישה וכעת פועלים בחו"ל. אין דבר שמחליש את השקרים הרשמיים כמו מידע אמין. לא פחות חשוב הוא לבוא חשבון עם מפעילי מכונת התעמולה של פוטין; לא די בעיצומים. בדיונים שהחלו על בית דין בינלאומי שיעסוק בפשעי המלחמה של רוסיה, יש לעסוק גם במי שתדלקו אותם ואפשרו אותם; זה מה שמגיע להם.

תאריך:  23/01/23   |   עודכן:  23/01/23
+גרמניה מסמנת: נאפשר העברת טנקים לאוקראינה
08:14 23/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שרת החוץ של גרמניה הודיעה כי אם תועבר לממשלתה בקשה פולנית להעברת טנקים מתוצרת גרמניה לידי אוקראינה, "גרמניה לא תעמוד בדרכם", כלשונה

ליאופרד 2 גרמני. המתאים ביותר לצרכי אוקראינה [צילום: מיכאל סוהן, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התועמלנים של פוטין צריכים לשלם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
שרת החוץ של גרמניה הודיעה כי אם תועבר לממשלתה בקשה פולנית להעברת טנקים מתוצרת גרמניה לידי אוקראינה, "גרמניה לא תעמוד בדרכם", כלשונה
איציק וולף
ויאצ'סלב וולודין, התומך בפוטין, אמר שאם ארה"ב ומדינות נאט"ו יעבירו סיוע צבאי לאוקראינה - הדבר עלול להוביל ל"קטסטרופה עולמית"
יאיר נבות
יתר על כן, גרמניה עדיין מסרבת לאשר ל-12 מדינות אחרות המחזיקות בטנקים הללו לספק אותם לקייב בעצמן. המדיניות הגרמנית הזו מעוררת תסכול הולך וגובר לא רק בקייב עצמה אלא גם במדינות אחרות, למשל פולין, שמוכנות לספק את הטנקים הללו מיד, וזועמות על ברלין שהיא מבזבזת זמן יקר
איציק וולף
על-פי ההתחייבות המשותפת של 11 המדינות, צפויים משלוחי הנשק לכלול טילים, מערכות הגנה אווירית, כלי נשק נגד מטוסים, כלי נשק אוטומטיים, ציוד ושירותי אימונים לכוחות הצבא
איתמר לוין
2022 הייתה שנה טובה מהצפוי, אבל 2023 תהיה קשה בהרבה - מנתח וושינגטון פוסט    הרבה תלוי בנכונותו של המערב לאכוף את העיצומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il