X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שתברך כל אילנות האתרוג [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
ט"ו בשבט חג אביב הטבע
ט"ו בשבט - חג אביב הטבע - כפי שהגדיר אותו הרב שמשון רפאל הירש בספרו במעגלי השנה ח"ב, מהווה הקדמה לראש השנה החל בניסן

מובא בספר "בני יששכר" (מאמרי חודש שבט, מאמר ב' ראש השנה לאילנות): "... יש לרמז מה שקבלנו מרבותינו להתפלל על אתרוג כשר ויפה ומהודר שיזמין הקב"ה בעת המצטרך למצווה. כי הנה זה היום אשר עולה השרף באילנות, והוא כפי הזכות של כל אחד מישראל, הנה מה טוב ומה נעים שיתפלל האדם ביום ההוא ראשית יסוד הצמיחה שיזמן לו הקב"ה לעת המצטרך את פרי עץ ההדר, והנה תפילתו תעשה פירות, וזהו שרמז התנא באומרו לשון יחיד 'לאילן' להורות על האילן המיוחד המבואר בתורה למצווה".
ט"ו בשבט - חג אביב הטבע - כפי שהגדיר אותו הרב שמשון רפאל הירש בספרו במעגלי השנה ח"ב, מהווה הקדמה לראש השנה החל בניסן. ט"ו בשבט נקשר למעגל השנה החקלאי המונה את המועדים מפסח ועד לסוכות. מחזור חגים זה נובע מהמציאות המתחדשת באביב שהוא ראשית הפריחה, המשכו בעת הקציר וסיומו בחג האסיף.
מכאן הננו למדים שלמעגל השנה השלם הדתי, קיים גם שלב נוסף - ט"ו בשבט - שהוא הכנה לחג הפסח, וחג הפסח הוא הכנה למתן תורה. נמצא שט"ו בשבט הוא הכנה גם למתן תורה. נראה אפוא, שהוראתם של בעלי הסוד להתפלל בט"ו בשבט על אתרוג כשר, יפה ומהודר מכוון אותנו לסופו של התהליך אל חג האסיף (סוכות), שבו אנו נוטלים את פרי ההדר השלם והמהודר כאשר תחילתו של התהליך היא ט"ו בשבט.
ישנם הרואים בט"ו בשבט בהיבט נוסף כחג המהווה הקדמה לראש השנה החל בניסן, המחבר אותו למעגל השנה החקלאי הנמנה מחג הפסח ועד חג הסוכות. חג הפסח מלמד אותנו על התחדשותו של עם ישראל. התחדשות זו מקבילה לפריחה המציינת את בואם של הפירות בעקבותיה.
חג השבועות - חג הביכורים מלמד אותנו על הבשלתם של עם ישראל שראויים הם לקבל את התורה. הבשלה זו מקבילה להבשלת הפירות הראשונים והבאתם כביכורים וכתודה לה'.
חג הסוכות - חג האסיף מלמד אותנו על היאספותם של עם ישראל בהיותם במדבר והסתופפותם תחת ענני הכבוד אחרי יציאתם ממצרים וקבלת התורה. התכנסות זו מקבילה לאיסופה של התבואה אל הגורן ואל היקב. איסוף זה מלווה בתחושה של השלמת המהלך, השלמת התהליך. ובסיומו של המחזור החקלאי פנינו לקראת השנה החדשה.
יום זה מפורסם בסגולות, ויש עניין להתפלל ביום זה לזכייה לאתרוג נאה בחג הסוכות. ידוע שעם ישראל לדורותיו נהגו לאכול את האתרוג שברכו עליו בחג הסוכות ביום ראש השנה לאילנות, ויש שנהגו לעשות מיני מרקחה לאחר הסוכות ולהצניעם עד לט"ו בשבט. סיפורים רבים על הנהגותיהם של אדמורי"ם בט"ו בשבט ידועים לנו. ר' חיים אלעזר ממונקטש היה נוהג לערוך סעודה ביום ט"ו בשבט, ובסוף הסעודה היו מביאים לו צלחת פירות גדולה עם פירות שונים ובהם מונח האתרוג המבושל - שבושל ונכבש בליל ט"ו בשבט. הרבי היה מברך בורא פרי העץ על פרי משבעת המינים והיה טובל את הפרי בלחלוחית האתרוג ואוכל ומחלק למסובים.
מעשה נוסף על הרב נפתלי הירצקא מראצפערט, שהיה נוהג לומר את כל ספר תהילים מתחילתו ועד סופו ביום ט"ו בשבט, כשטעמו ונימוקו עמו להנהגה גבוהה, כי אז עת רצון הוא להתפלל לזכות לאתרוג נאה ומהודר. בספר יפה ללב כתוב שנהגו לעשות מאתרוג מרקחה בסוכר ולהעלותו בלילה עם שאר הפירות, ויברכו עליו אנשי הבית ואשה שהיא הרה ללדת או מקשה לילד יתנו לה מהמרקחה והוא סגולה שתלד ברווח ולא בצער.
מובא בספר "בני יששכר" (מאמרי חודש שבט) שאף אם אין לו לאדם אתרוג נאה מחג הסוכות יש עניין לאכול אתרוג או מרקחת אתרוג, והאוכלם בט"ו בשבט יזכה להשלים את שנתו. ונסיים בקטע מתפילתו של רבינו יוסף חיים מבגדד - ה"בן איש חי": "...שתברך כל אילנות האתרוג להוציא פירותיהם בעתם ויוציאו אתרוגים טובים, יפים ומהודרים ונקיים מכול מום...ויהיו מצויים לנו וכול ישראל אחינו בכול מקום שהם...".

תאריך:  30/01/2023   |   עודכן:  30/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
קבוצת ירדן
יוסף קנדלקר
במדינת היהודים רשמית - לוח השנה כולל גם חופשה לרגל ראש השנה האזרחית    התחילו לאחל לנו כבר נובי גוד בכל אתר ואתר, בכל תוכנית חדשות, ותכף יגיעו לבתי הספר
יוסי אחימאיר
מפעל משותף למרכז מורשת מנחם בגין ולמכון ז'בוטינסקי, ובעריכתו הראשית של פרופ' אריה נאור מערכת שמלווה אותו, בהפקת מוסד ביאליק    לפי התכנון מדובר בעוד כעשרים כרכים - פרי עבודה מחקרית מקצועית, ללא הטיית לב או השפעות פוליטיות
רון בריימן
אירוע החורף בגן הבוטני בירושלים מתעלם מהשפה העברית, מהלוח העברי, מחג החנוכה, מהמטבח היהודי    מדוע ועד מתי? עוד לא מאוחר לתקן את המעוות    טוב שהמארגנים יתעשתו ויתגייסו לתיקון המתבקש
איתן קלינסקי
מן הראוי שניתן ליבנו לביטוי בפרשת מקץ - "ויצא לבם" (פרק מ"ב, פסוק כ"ח) בשבת חנוכה נוציא גם אנחנו את לבנו, נוציא לבנו למאבק למען עתיד חיים אחר לילדינו, שיגדלו בארצנו האהובה ללא עימותי דמים אורבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il