X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מתנדבים מקומיים [צילום: חליל חמרה/AP]
האסון בסוריה
רעידת האדמה שלא הכרתם
החדשות התמקדו ברעידת האדמה שהתרחשה בטורקיה ומעט דווח על סוריה. איך מתמודדת המדינה שכבר הייתה הרוסה ממלחמת האזרחים עם האסון? כיצד מנסה המשטר הסורי הנתון בסנקציות לצאת עם הישגים מהאירוע?

הסורים בטוחים שהם מקוללים, כי אין אסון שלא פסח עליהם בשנים האחרונות: מלחמת אזרחים מ-2011, התערבות מעצמות (אירן, רוסיה, טורקיה ארה"ב), כיבוש שטחי מדינה (בעיקר טורקיה מצפון), בצורות והתייבשות של נהר הפרת ושל שאר מקורות המים, מגיפת קורונה, סנקציות של ארה"ב והמערב, משבר כלכלי קשה עם עוני ורעב, פשע וטרור בשל היעדר משילות, מלחמה אירנית-ישראלית על שטחי המדינה ומשבר נוסף במקורות אנרגיה וחיטה בשל המלחמה באוקראינה. וכעת רעידת אדמה שקוטלת יותר מ-3,000 בני אדם.
רעידת האדמה פגעה בשתי העדות - הנשלטת והשולטת. במוסלמים הסונים בעיר חלב ובעדה העלאווית (עדתו של הנשיא בשאר אל-אסד) במחוז לטקיה, במיוחד בעיר ג'בלה.
ג'בלה: האסון המוכר פחות
דף הטוויטר של ג'בלה חושף את ממדי האסון. משטרו של אסד מקבל סיוע מוגבל בשל הסנקציות של המערב וההחרמה של הליגה הערבית. רוב הסיוע מגיע בציוד מהאמירויות ומסין ובשטח עצמו מצוותים רוסיים. נזכיר שרוסיה היא נותנת החסות העיקרית של משטר אסד מ-2015.
בשל הסיוע המוגבל, נשען המשטר הרבה על מתנדבים מקומיים. מדף הטויטר של ג'בלה ניתן ללמוד על סיוע של אנשים, מקומיים וגם מלבנון ועירק, המציעים את בתיהם למשפחות שנותרו ללא קורת גג ואף מוכנים לאמץ ילדים שנותרו יתומים, על בתי מרקחת המחלקים תרופות חינם, בעלי חנויות בגדים התורמים את סחורתם, על תרומות של לבנונים למרות מצוקתם הכלכלית, על התנדבות לסיוע של תושבי הערים הסמוכות כמו בניאס, סולידריות בין בני העדות זה לזה, סונים ועלאווים. סרטונים רבים מראים פעולות חילוץ של כוחות ההצלה הרוסיים בשטח, סיוע של מקומיים בחפירת קברי אחים ועוד.
אזור ההפקר
בעיות החילוץ והסיוע לנפגעים חמורה במיוחד במחוז אדליב, שהוא מעין שטח הפקר תחת חסות טורקיה וממנו עדיין נלחמים המורדים במשטר אסד. הסיוע לאזור זה יכול להגיע רק מצפון מטורקיה, אך טורקיה עצמה נאלצת להתמודד עם אסון הרבה יותר גדול שפקד אותה ולא מתפנה לסייע לנפגעים באדליב. גם באדליב רוב החילוצים מתנהלים על-ידי המיליציות המקומיות, ברובן איסלאמיסטים, וגם על-ידי מתנדבים והתארגנויות וולונטריות מקומיות, כגון "הקסדות הלבנות" במסגרת ההגנה האזרחית (הממומנת על-ידי המערב). כוחות אלה מצליחים להציל בודדים בלבד בשל ציודם הדל. לאחרונה עלה סרטון עם רגעי שמחה על הצלת ילד ללא פגע בין ההריסות באדליב. הכוחות הנרגשים צעקו "אללה אכבר" כאשר חזו בנס לנגד עיניהם. גם בטורקיה עצמה נותרו אזורים עם פליטים סורים שברחו מהמלחמה ונפגעו ברעש. ילד סורי בטורקיה צילם סרטון מצמרר תחת ההריסות סרטון שממחיש את המחסור בכוחות סיוע גם שם.
פשעים
לצד האנושיות גם נחשפים בשטחי השליטה של אסד מעשים פליליים של ניצול האירוע לשוד וביזה, גניבת הסיוע של הסהר האדום על-ידי בריוני המשטר (שביחה), והפניית חלק מהסיוע שמיועד לחלב לג'בלה (העדפת העלאווים?). מעשים אלה נובעים מאופיו של המשטר בסוריה.
הנשיא אסד ינצל את האסון לטובתו?
פרשנים בעולם הערבי מסבירים כי הנשיא הסורי בשאר אל-אסד מנצל את אסון רעידת האדמה שפקד את ארצו לחידוש הקשרים עם מדינות ערב, שרובן ניתקו את הקשרים עמו בעקבות פשעיו במלחמת האזרחים בסוריה. אל-אסד קיבל שיחות טלפון ממנהיגים שלא דיברו איתו יותר מעשור, או שלא היו עמו בקשר כלל, כמו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך בחרין חמד בן עיסא אאל חליפה. משלחת ממשלתית לבנונית הגיעה לדמשק לראשונה מאז 2011. הנשיא אסד מקווה כי האסון גם יביא בסופו של דבר להסרת הסנקציות ולשיקום ארצו.
הפרת הסנקציות: סעודיה, עירק ואלג'יריה סעודיה מקיימת רכבת אווירית לטורקיה של ציוד רפואי ומזון והקימה קרן לתרומות לנפגעי הרעש שאספה עד ליום חמישי 145 מיליון ריאל (38,637,640 דולר). ברמה ההצהרתית חלק מתרומות אלה אמורות להגיע לסוריה, לא ברור כיצד. מטוסי סיוע הגיעו בסוף השבוע ישירות לעיר חלב מאלג'יריה ועירק, שהביעו סולידריות עם סוריה ומקיימות מגעים עם המשטר.
הסרת סנקציות לזמן מוגבל
העיתונות הסורית מפנה אצבע מאשימה כלפי המערב בטענה כי המחסור בציוד רפואי הוא באשמת הסנקציות החמורות על סוריה. שר החוץ הסורי פייסל מקדאד טען בראיון לערוץ אל-מיאדין כי הסנקציות על ארצו מעצימות את ממדי האסון.
ביום שישי, חמישה ימים אחרי האסון, החליטה מחלקת האוצר של ארה"ב להחריג את התקופה הקשה שחווה סוריה כעת מהסנקציות ולאפשר סיוע לסוריה ל-180 יום. עדיין חל איסור ליצור מגע עם אנשי המשטר הסורי. נזכיר כי הסנקציות החמורות ביותר הוטלו על-ידי ארה"ב בעקבות דוח קיסר. קיסר הוא כינוי לסוהר שהבריח תמונות קשות ביותר של עינויים בבתי הכלא של משטר אסד. גם האו"ם הכריז על הסרה זמנית של הסנקציות על סוריה.
חשש בישראל, תקוות בסוריה
בישראל קיים חשש כי אירן תנצל את המשבר להעביר נשק לסוריה במסווה של סיוע. הסיוע ההומניטרי הוא התירוץ הקבוע של אירן להעביר ציוד לסוריה, בו מסתירים אמל"ח. מה עם סיוע ישראלי לסוריה? ישראל הביע נכונות לסייע, אך המשטר מסרב לקבל עזרה מ"האויב" לפי מקורות מקומיים. הנשיא אסד מקווה כאמור לצאת מורווח מהמשבר. אך האם הסרת הסנקציות תישאר זמנית או תימשך? עד כמה תשפיע הסולידריות של העולם הערבי עם הנפגעים בסוריה על המשטרים הערביים? האם הם יחדשו את קשריהם עם דמשק? ימים יגידו.

תאריך:  12/02/2023   |   עודכן:  12/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
מירב ארד
המהלך יאפשר לשלוח סיוע ישירות לאזורים שבשליטת הנשיא בשאר אל-אסד שנפגעו ברעידת האדמה    בכיר טורקי: "נבחנת גם פתיחת מעבר נוסף באזור אידליב"    בטורקיה מניין ההרוגים עלה ל-20,213 ובסוריה חצה את ה-3,500 הרוגים
יוני בן-מנחם
רעידת האדמה האחרונה בסוריה חשפה עד כמה מבודד המשטר הסורי מבחינה ערבית ובינלאומית. הנשיא אסד מנסה נואשות למנף את האסון הנורא לטובתו ולהביא להסרת הסנקציות הכבדות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על משטרו
עידן יוסף
איציק וולף
משלחת של האו"ם הגיעה לסוריה    נשיא טורקיה הודיע כי כל משפחה שנפגעה ברעידת האדמה תקבל מהממשלה מענק בסך של 10,000 לירות טורקיות (532 דולר)
מירב ארד
הרשויות מדווחות על יותר מ-12 אלף בטורקיה וכ-3,000 בסוריה    נמשכים המאמצים לאתר לכודים    המשלחת הישראלית חילצה הלילה גבר בן 65 בעיר קהרמנמרש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il