X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנשיא ביידן עם מוחמד בן סלמאן [צילום: AP]
פגיעה קשה במעמד ארה"ב במזרח התיכון
ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן הוא מכה קשה למעמדה של ארה"ב במזרח התיכון וחיזוק מעמדה של סין כשחקן חדש ופעיל בזירה הזו. ההסכם לא ישפיע על המרוץ של אירן להשיג את הפצצה הגרעינית ועל מאמצי ישראל לסכל את המטרה האירנית, אבל ההסכם עלול לפגוע בסיכויים של ישראל להרחיב את הסכמי אברהם למדינות נוספות כולל סעודיה

מדינות רבות בעולם המוסלמי בירכו בסוף השבוע על ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן, לאחר נתק של 7 שנים, שהושג בתיווכה של סין. גם תנועות "האחים המוסלמים" וחמאס הסוניות בירכו על ההסכם עם אירן השיעית, מזכ"ל האו"ם הצטרף לברכות וארה"ב נאלצה אף היא לברך עליו באופן מאולץ כשהיא מביעה ספק אם אירן תעמוד בהתחייבויותיה, אבל אין ספק, ארה"ב היא המפסידה הראשית מההסכם הזה, ההסכם הוא מכה קשה ופגיעה במעמדה ויוקרתה של ארה"ב במזרח התיכון.
נשיא סין שי ג'ינפינג הצליח להשיג ניצחון דיפלומטי וכלכלי חשוב במזרח התיכון והפך את סין לשחקן חשוב במזרח התיכון ובעולם כולו. סין הופכת לשחקן פעיל בדיפלומטיה המזרח תיכונית, הזירה המזרח תיכונית הייתה אזור השפעה חשוב של ארה"ב וכעת גם סין הופכת לשחקן מרכזי בו למורת רוחו של ממשל ביידן.
ההסכם בין אירן לסעודיה הוא רעידת אדמה מדינית ואסטרטגית המעידה על כך שסעודיה מבינה היטב את מאזן הכוחות במזרח התיכון והיא מעדיפה כעת להתקרב אל הציר הסיני-אירני-רוסי על פני ההתקרבות לציר האמריקני-ישראלי והיא איננה ממהרת להגיע להסכם נורמליזציה עם ישראל. מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, הנחשב ל"איש החזק" בממלכה ולמלך הבא, רואה בראש ובראשונה את האינטרסים של ארצו, הוא קורא היטב את תמונת המצב האסטרטגית ואת התחזקות מעמדה הגלובאלי של סין.
ארה"ב עקבה אחרי המגעים מאחורי הקלעים בין אירן לסעודיה שהחלו כבר לפני כשנתיים אך הופתעה מההודעה על השגת ההסכם. ההסכם בין אירן לסעודיה מסיים את הנתק בין שתי המדינות שנמשך מאז 2016, על-פי הערכות של פרשנים ערביים, יש הבנה כי ההסכם ביניהן יביא לסיום המלחמה בתימן שהפכה לסיוט מתמשך עבוד סעודיה ואירן תפעיל לחץ כבד על בני בריתה החות'ים בתימן להגיע להסכם על סיום המלחמה. להערכתם, ההסכם גם עשוי להביא לחידוש הקשרים בין סעודיה לבין משטרו של הנשיא בשאר אסד.
סעודיה אמורה לנצל את ההישג שלה כדי להמשיך בהתקרבות לקטר ולטורקיה. האירנים מרוצים אף הם, הם רואים בהסכם עם סעודיה אמצעי נוסף להקל על הלחץ הבינלאומי שמופעל עליהם.
השפעת ההסכם על ישראל
גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ההסכם בין אירן לסעודיה לא ישפיע על המאבק של ישראל נגד אירן כדי למנוע ממנה הגעה לנשק גרעיני, הסכנה האירנית לא חלפה. "ההנהגה האירנית לא תשתנה מזאב לכבש שוחר שלום" אומר גורם מדיני בכיר, ולכן ישראל ממשיכה כרגיל בכל תוכניותיה לסכל את סכנת הגרעין האירני.
ההסכם לא ישפיע על היחסים הקיימים הגלויים והחשאיים שקיימים כבר בין ישראל לבין בית המלוכה הסעודי. ההערכה בישראל היא כי הסעודים ימתינו לראות אם אירן אכן רצינית בכוונותיה לעמוד בהסכם. סעודיה זקוקה לעזרת ישראל בבית הלבן בכל הקשור לסכנה האירנית ולחיזוק מעמדו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שרוצה להיות המלך הבא בסעודיה.
סעודיה חוששת שהנשיא ביידן ינסה לטרפד את בחירתו של מוחמד בן סלמאן למלך החדש של סעודיה לאחר שאביו יירד מהבמה הפוליטית. על-פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" לפני כמה ימים, סעודיה רוצה את עזרת ישראל כדי לקבל סיוע אמריקני בהעשרת אורניום כדי לבנות כורים גרעיניים לייצור חשמל.
ארה"ב וישראל חוששות שהמידע שיועבר לסעודיה יסייע לה לפתח נשק גרעיני. האיבה בין סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, לבין אירן, מנהיגת העולם השיעי, איננה עומדת להיעלם בעקבות החתימה על ההסכם. מעמדו של ראש הממשלה נתניהו איננו חזק כעת בבית הלבן על-רקע חילוקי דעות עם הנשיא ביידן על הנעשה בזירה הפלשתינית ועל-רקע הכוונה לממש את הרפורמה המשפטית בישראל, לכן, ספק רב אם נתניהו יצליח לשכנע את הנשיא האמריקני לתת לסעודים את מבוקשם במיוחד לאור סטירת הלחי שקיבל הנשיא ביידן מיורש העצר הסעודי בעקבות התקרבותה של סעודיה לסין וחיזוק מעמדה במזרח התיכון על חשבון מעמדה של ארה"ב.
לכן, בהחלט יכולה להיות פגיעה במאמצים של ישראל להרחיב את הסכמי אברהם ולכלול בהם את סעודיה, נראה שהסעודים אינם מעריכים שישראל תתקוף בקרוב את מתקני הגרעין באירן והם רוצים להבטיח את עצמם מפני הסכנה האירנית. הסעודים נוהגים כעת על-פי האימרה: "אם אינך יכול לנצח את אויביך הצטרף אליהם", ההישרדות הפוליטית וכס המלוכה הם האינטרסים העיקריים שמניעים את יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

תאריך:  11/03/2023   |   עודכן:  11/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פגיעה קשה במעמד ארה"ב במזרח התיכון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יואב יצחק
אחרי שבע שנים של נתק ומתיחות צבאית - אירן וסעודה מחדשות היחסים וכן את שיתוף הפעוה הביטחוני והאזורי    חידוש היחסים מהווה בעיה גדולה לישראל
יוני בן-מנחם
תנועת הג'יהאד האיסלאמי סיימה את תהליך הבחירות הפנימיות ובחרה בזיאד אלנח'אלה לקדנציה שנייה כמזכ"ל הארגון. זיאד אלנח'אלה הינה נציגה המובהק של אירן וניצחונו בבחירות הפנימיות מבטיח את המשך שליטתה של אירן בתנועה שהינה ארגון הטרור השני בגודלו ברצועת עזה ושהקימה לעצמה מאחז גדול בצפון השומרון
יורם אטינגר
הסכמי אברהם ותפקידה הקריטי של סעודיה כמנוע מאחורי ההסכמים, היו מונחי אינטרסים ביטחוניים, כלכליים ודיפלומטים של סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן
ירון פרידמן
החדשות התמקדו ברעידת האדמה שהתרחשה בטורקיה ומעט דווח על סוריה. איך מתמודדת המדינה שכבר הייתה הרוסה ממלחמת האזרחים עם האסון? כיצד מנסה המשטר הסורי הנתון בסנקציות לצאת עם הישגים מהאירוע?
יוני בן-מנחם
רעידת האדמה האחרונה בסוריה חשפה עד כמה מבודד המשטר הסורי מבחינה ערבית ובינלאומית. הנשיא אסד מנסה נואשות למנף את האסון הנורא לטובתו ולהביא להסרת הסנקציות הכבדות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על משטרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il