X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההודעה על חידוש יחסי סעודיה-אירן [צילום: AP]
סעודיה ואירן התקרבו, סין יצאה נשכרת
התיווך הסיני בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי היריבות אולי לא היה חיוני, אבל מהווה איתות ברור לשאיפותיו של שי - מנתח ניו-יורק טיימס

כאשר נכנסה סין במפתיע לתפקיד המתווך במהלך שהוביל לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאירן, היא אותתה על רמה חדשה בשאיפותיו של הנשיא שי ג'ינפינג. הלה מנסה לשפר את תדמיתו כמדינאי בינלאומי על-רקע העימות המסלים עם ארה"ב, ולכן בייג'ינג מיהרה לייחס את ההישג למנהיגותו – מסביר ניו-יורק טיימס.
בנוטלו את הקרדיט על מהלך מרכזי שכזה במזרח התיכון, חותר שי בהשפעתה של ארה"ב באיזור. הוא מציג את ארצו כחלופה לסדר העולמי שמובילה וושינגטון, אותו הוא מגנה ככזה המוליך למלחמה קרה חדשה. שי מציג חזון של מערכת עולמית רב-קוטבית ו"אי-התערבות". לשיטתו, מדינות אינן צריכות להתערב זו בענייניה של זו, למשל בנושאים של זכויות אדם.
ההסכם האירני-סעודי משקף חזון זה. במשך שנים התבססה מעורבותה של סין במזרח התיכון על תועלת כלכלית הדדית, בלא העקרונות הליברליים שלעיתים מקשים על ארה"ב להרחיב את נוכחותה במפרץ הפרסי. בחודש דצמבר ביקר שי בריאד וזכה לקבלת פנים חמה, לעומת הכתף הקרה של מוחמד בן סלמאן לנשיא ג'ו ביידן חמישה חודשים לפני כן. ואילו בחודש שעבר אירח שי בבייג'ינג את נשיא אירן, איברהים ראיסי, והעניק לו כבוד שלעולם יקבל בבירות אירופה וצפון אמריקה.
אם סין תהפוך למתווך פעיל יותר במזרח התיכון, יהיה זה שינוי משמעותי מגישתה עד כה, שהתמקדה בקידום הסחר וההשקעות במקום בהתערבות בסכסוכים בו. בשנת 2013 היא הציגה תוכנית ליישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני ונכשלה קשות. התיווך בין אירן לסעודיה היה קל בהרבה, תוך שהיא מנצלת את המנופים שלה מול שני הצדדים, מסביר הטיימס.
סין היא שותף הסחר הגדול ביותר של סעודיה, המהווה מצידה את ספק הנפט העיקרי שלה. השתיים עושות עסקים תוך התעלמות מרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בידי שליחיו של מוחמד ומדיכוי המיעוט המוסלמי האויגורי בסין. ואילו עם אירן יש לסין יחסים דיפלומטיים מאז 1971, ולפני שנתיים היא הבטיחה להשקיע בה 400 מיליארד דולר בתמורה לנפט ודלק – אם כי העיצומים המערביים מנעו את מימוש העסקה. חשיבותה של אירן גבוהה במיוחד בעיני שי, משום שהיא חולקת עימו את ההתנגדות החריפה למערב ובשל משאבי הטבע שלה.

לקדם את "יוזמת הביטחון העולמי"
שי בסוף השבוע שעבר [צילום: אנדי וונג, AP]

לסין יש עניין ביציבות במזרח התיכון, המקור ליותר מ-40% מהנפט הגולמי שלה. המפרץ הפרסי הוא רכיב חיוני ב"יוזמת החגורה והדרך" של שי, כמו גם שוק מרכזי לטובין וטכנולוגיה סיניים. Huawei מספקת את רשת הסלולר בדור החמישי בסעודיה, קטאר, כוויית ואיחוד האמירויות.
עם זאת, מדגיש הטיימס, אין להגזים בחשיבותו של חידוש היחסים. המחלוקות בין סעודיה לאירן הן מרובות ועמוקות, ויהיה צורך בהרבה יותר כדי להפשיר את קשריהן. גם תפקידה של סין עשוי להיות פחות מרכזי מכפי שנדמה, לנוכח הסימנים לכך שטהרן וריאד רצו ממילא להגיע להסכם. נראה שהיה כאן מפגש אינטרסים: אירן המבודדת והשקועה בבעיות זכתה למרחב נשימה; סעודיה אותתה לארה"ב על המשמעות של הפחתת מעורבותה באיזור; וסין זכתה בדימוי של מנהיגה עולמית.
לאחר שלוש שנים של בידוד קורונה כמעט מוחלט, שי ממהר לחדש את נוכחותה של סין בזירה העולמית, באמצעות פגישות עם עשרות ראשי מדינות ושיגור הדיפלומט הבכיר ביותר שלו למסעות סביב העולם. מטרתו היא לחזק את מעמדה של בייג'ינג בעימות עם וושינגטון, המאשימה את סין בריגול טכנולוגי ובכוונה להעניק לרוסיה סיוע צבאי במלחמה באוקראינה. סין הציגה בחודש שעבר תוכנית לסיום המלחמה, אותה דחה על הסף האיחוד האירופי שקרא לה ללחוץ על רוסיה לעצור את הקרבות.
סין מנסה גם לקדם את "יוזמת הביטחון העולמי" שהציע שי לפני שנה, והמתוארת כניסיון "לנצל את הפתרונות והחוכמה" שלה כדי לפתור את אתגרי הביטחון הגדולים ביותר בעולם. התוכנית (המשתמשת במינוחים מימי מאו ובריה"מ) קוראת לחלק בצורה שוויוניות יותר את העוצמה ויוצאת נגד נאט"ו – למעשה ניסיון לקדם את האינטרסים הסיניים באמצעות החלפתה של ארה"ב בתפקיד השוטר העולמי. הדיפלומט הבכיר של סין, יאנג יי, אמר בטקס סיום השיחות בין סעודיה לאירן, כי זוהי דוגמה ליישומה של התוכנית.

תאריך:  13/03/23   |   עודכן:  13/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה ואירן התקרבו, סין יצאה נשכרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסינים אירגנו
פלג א  |  13/03/23 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
השתיים חידשו את יחסיהן הדיפלומטיים אחרי נתק של שבע שנים. צעד זה עורר תגובות מוגזמות בפוליטיקה ובתקשורת הישראלית. מדוע אין מדובר למעשה בצעד משמעותי או מהפכני, ומדוע אין בו איום אמיתי על ישראל?
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן הוא מכה קשה למעמדה של ארה"ב במזרח התיכון וחיזוק מעמדה של סין כשחקן חדש ופעיל בזירה הזו. ההסכם לא ישפיע על המרוץ של אירן להשיג את הפצצה הגרעינית ועל מאמצי ישראל לסכל את המטרה האירנית, אבל ההסכם עלול לפגוע בסיכויים של ישראל להרחיב את הסכמי אברהם למדינות נוספות כולל סעודיה
יואב יצחק
אחרי שבע שנים של נתק ומתיחות צבאית - אירן וסעודה מחדשות היחסים וכן את שיתוף הפעוה הביטחוני והאזורי    חידוש היחסים מהווה בעיה גדולה לישראל
יוני בן-מנחם
תנועת הג'יהאד האיסלאמי סיימה את תהליך הבחירות הפנימיות ובחרה בזיאד אלנח'אלה לקדנציה שנייה כמזכ"ל הארגון. זיאד אלנח'אלה הינה נציגה המובהק של אירן וניצחונו בבחירות הפנימיות מבטיח את המשך שליטתה של אירן בתנועה שהינה ארגון הטרור השני בגודלו ברצועת עזה ושהקימה לעצמה מאחז גדול בצפון השומרון
יורם אטינגר
הסכמי אברהם ותפקידה הקריטי של סעודיה כמנוע מאחורי ההסכמים, היו מונחי אינטרסים ביטחוניים, כלכליים ודיפלומטים של סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il