X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מתנגדי הפלות ליד ביהמ"ש העליון [צילום: ז'קלין מרטין, AP]
ההפלות מצטיירות כנושא המרכזי ב-2024
הדמוקרטים ממשיכים לתקוף את הרפובליקנים, המתקשים מצידם לנווט בין הבסיס השמרני לבין הקולות הצפים המתונים - מנתח ניו-יורק טיימס

קרוב לשנה לאחר שבית המשפט העליון של ארה"ב הפך את ההפלות לנושא המרכזי של בחירות האמצע, הנושא מתייצב במרכז הבחירות הצפויות ב-2024. הוא מתמרץ את הדמוקרטים, מפלג את הרפובליקנים ומתרחב לוויכוחים רגישים על הבריאות בכלל – מאפיין ניו-יורק טיימס.
מצפון קרוליינה ועד נבאדה, דמוקרטים בכל הדרגים מבטיחים להפוך את התמיכה בזכות להפיל לבסיס הקמפיינים שלהם ולצייר את מתנגדיהם כקיצוניים. בעוד המירוצים מתחממים, הרפובליקנים לכודים בין הדרישות של בסיס מצביעיהם השמרנים לבין הציבור הרחב יותר אשר באופן כללי תומך בזכות להפיל. זוהי אחת מאבני הנגף המרכזיות בנסיונם לכבוש מחדש את הבית הלבן ואת הסנאט ולהרחיב את הרוב הדחוק שלהם בבית הנבחרים.
כל אלו הוצגו בבהירות רבה בחודש שעבר. שופטת ליברלית נבחרה לבית המשפט העליון של ויסקונסין, לאחר שהציגה בקמפיין בעיקר את תמיכתה בהפלות. שופט שמרן בטקסס הורה להפסיק לשווק את גלולת ההפלות החשובה ביותר. בסוף השבוע קבע בית המשפט העליון, כי השיווק יימשך עד להכרעה בערעורים. הדמוקרטים מזהירים, כי הרפובליקנים עודם רוצים כמה שיותר הגבלות על הפלות, כולל איסור לאומי.
במקביל, מועמדים רפובליקניים אפשריים לנשיאות מנסים לקבוע את עמדתם בנושא. מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, חתם לאחרונה על חוק האוסר הפלות לאחר השבוע השישי להריון – צעד הנושא חן בעיני השמרנים אך עלול לפגוע בו בקרב המתונים. דונלד טראמפ, שהשופטים אותם מינה לבית המשפט העליון ביטלו את ההגנה החוקתית להפלות, הרגיז לאחרונה את מתנגדי ההפלות כאשר ציין שהנושא הוא בסמכות המדינות ולא ברמה הלאומית.
מושל ניו-המפשייר, כריס סונונו הרפובליקני, חתם על חוק האוסר הפלות לאחר השבוע ה-24. הוא הזהיר, כי הרפובליקנים מאפשר לנושא ההפלות להגדיר את חברי מפלגתו, כי "אנחנו לא ממש טובים בהעברת המסר שלנו". זה בדיוק מה שעשתה חברת בית הנבחרים סוזן דל-בנה, המובילה את הקמפיינים בסיעה הדמוקרטית: הרפובליקנים בחרו בקו קיצוני בנושא ההפלות, האשימה. "זה מסוכן, אנשים כועסים ונראה את זה ברחבי המדינה בבחירות 2024", היא צופה.
הנשיא ג'ו ביידן צפוי להודיע – אולי כבר מחר (25.4.23) – על התמודדותו לכהונה נוספת. אחד מעוזריו צופה, כי נושא ההפלות יהיה משמעותי ב-2024 יותר מכפי שהיה ב-2022, שכן האמריקנים חשים את התוצאות מרחיקות הלכת של פסיקת בית המשפט העליון. הדמוקרטים עוקבים מקרוב אחרי התבטאויות הרפובליקנים בנושא ההפלות ומעבירים מסר אחיד משלהם: זה עניין לנשים, לא לפוליטיקאים ולא לשופטים.

שאלות מפורטות לרפובליקנים
תומכי הפלות, דנבר, קולורדו [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]

הרפובליקנים הרבה יותר מפולגים ובמפלגה מכירים בכך שיש להם בעיה, אומר הטיימס. באופן קבוע קיים מתח בין הבחירות המקדימות בתוך המפלגה הרפובליקנית לבין הקולות הצפים בבחירות הכלליות, אך ביטול ההגנה החוקתית סיבך את המצב עוד יותר מבחינת מועמדי המפלגה. כעת הם ניצבים בפני שאלות מפורטות: האם אתם תומכים באיסור לאומי על הפלות? עד כמה מוקדם בהריון יש לאסור אותן? אלו יוצאים מן הכלל להתיר, אם בכלל? מה יחסכם לתרופות המשמשות להפלות? "אנחנו מנסים להתחמק, ובסופו של דבר – זה מבריח מצביעים", מתריע סונונו.
יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית, רונה מק'דניאל, ניסתה בשבוע שעבר לסייע לעמיתיה לנווט את דרכם בסוגיה. לדבריה, התנגדות להפלות לאחר השבוע ה-15 היא עמדה חזקה מבחינה פוליטית. "ב-2022 פעלו רפובליקנים רבים לפי עצות גרועות של יועציהם בוושינגטון והתעלמו מהנושא", אמרה מק'דניאל, וכך לא היה להם מענה למתקפות הדמוקרטים. היא קראה לחברי המפלגה להציג את הדמוקרטים כקיצוניים – הד לפעילים בשטח הסבורים שיש ללחוץ על הדמוקרטים לומר באלו מגבלות הם תומכים.
ניקול מק'קלנסקי ניהלה אשתקד בהצלחה את הקמפיין של קים ריינולדס הרפובליקנית, שנבחרה שוב למושלת אייווה. לדבריה, גם המושלים הרפובליקנים מייק דה-וויין (אוהיו) ובריאן קמפ (ג'ורג'יה) ניצחו בקלות במדינות הנוטות לימין אך אינן שמרניות במיוחד, כאשר אימצו מגבלות הדוקות על הפלות אך הצליחו שלא להיות מוגדרים רק בידי נושא זה. "אם אתה משוכנע, יש בכך אמפטיה ואתה יודע להגדיר את עמדתך – אתה יכול לנווט בהצלחה בנושא הזה", סבורה מק'קלנסקי. אולם, מעיר הטיימס, חלק מן המועמדים הרפובליקנים אינם מוכנים לאמץ איזון רטורי שכזה.
ואילו בצד הדמוקרטי, חלק מן המועמדים לא יוכלו לטעון שבחירה בהם תכריע את גורל הזכות להפיל, שכן זו קבועה בחוקיהן של אותן מדינות. יתרה מזאת: מוקדם מאוד לדעת איזה שילוב של נושאים יכריע את הבחירות בעוד 32 חודשים. ועדיין, חלקם כבר טוענים שהבחירות הבאות עלולות להוביל לאיסור לאומי על הפלות, אם הן הקונגרס והן הבית הלבן יהיו בידי הרפובליקנים.

תאריך:  24/04/23   |   עודכן:  24/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההפלות מצטיירות כנושא המרכזי ב-2024
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
ה"יכולת להיבחר" אמורה להיות יתרון בולט של מושל פלורידה על פני דונלד טראמפ, אך ניו-יורק טיימס טוען שכעת היא מוטלת בספק
איתמר לוין
הנשיא למעשה מתמודד על כהונה שנייה, והבעיה הגדולה ביותר שלו - מסיק ניו-יורק טיימס - היא שקבוצות בוחרים חיוניות לא יודעות מה הוא עשה עבורן
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס טוען שמושל פלורידה מזכיר את הרפובליקנים הקודמים - ולא דווקא במאפיינים חיוביים; אין פלא שהוא זוכה לתמיכת הממסד המפלגתי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מושל פלורידה מדבר ללא הסתייגות בשיחות פרטיות על התמודדות למועמדות הרפובליקנים; תומכיו הקימו גוף לגיוס כספים לקמפיין
איתמר לוין
מושל פלורידה, הנחשב כבעל הסיכויים הטובים ביותר לגבור על דונלד טראמפ בקרב הרפובליקנים, לא מספק רמזים של ממש לעמדותיו בנושאי חוץ - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il