X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביידן אתמול לאחר הודעת ההתמודדות [צילום: AP]
רשמית: הנשיא מבקש כהונה נוספת
ביידן מתמודד מול עצמו
ניו-יורק טיימס מזכיר: בשורות הדמוקרטים אין שום מועמד רציני אחר, למרות שרוב מצביעי המפלגה היו רוצים שיתייצב כזה - בעיקר בשל גילו של ביידן

עם הודעתו של ג'ו ביידן על התמודדותו לנשיאות ב-2024, אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר היא משהו שלא קרה: לא היה שום מועמד רציני אחר בשורות הדמוקרטים. ביידן פינה לעצמו את השטח למרות הדאגות מגילו המבוגר ולמרות הביקורת עליו בקרב רבים ממצביעי המפלגה. הסקרים מלמדים שהדמוקרטים כמהים למישהו רענן – אבל לא יודעים מי.
ניו-יורק טיימס מסביר, כי לאחר הצלחותיהם הבלתי-צפויות של הדמוקרטים בבחירות האמצע אשתקד, נעלם כל רצון להתייצב מול ביידן. השמאל נשאר איתו אפילו כאשר לאחרונה החל לפזול לכיוון המרכז. יריבים-בכוח נותרו בשולי המגרש.
כניסתו המוקדמת של דונלד טראמפ למרוץ הבהירה עד מהרה, שהסכנה מבחינת הדמוקרטים ב-2024 היא כמו זו של 2020. טראמפ הוא כוח מאחד מאין כמותו בשורות הדמוקרטים, ומה שגרם להם להתייצב מאחורי ביידן עודנו בתוקף. הוסיפו לכך את היתרון שבישיבה בבית הלבן – ותקבלו מצב בו כל מי שיתמודד מול ביידן רק יזיק למפלגה במישור הארצי.
לא תמיד מובטחת מראש מועמדותו של נשיא המבקש להתמודד לכהונה שנייה. ברור שביידן היה המועמד המועדף, אבל מקורבים לבית הלבן הופתעו מן המהירות בה כל אגפי המפלגה עברו מקיטורים על ביידן להתייצבות פה אחד מאחוריו, לפחות בפומבי. גם מי שטוען שביידן זקן מדי, אינו יכול לתת מענה לשאלה: אז מי אם לא הוא?
מושלים בולטים ושאפתנים, כולל גווין ניוסום (קליפורניה) וג"ב פריצקר (אילינוי), הבהירו שלא יתמודדו מול ביידן, וכך גם מי שהיו המועמדים הבולטים האחרים ב-2020. במקביל, רבים במפלגה מעקמים את האף לגבי הפוטנציאל הפוליטי של האפשרות הבאה בתור – סגנית הנשיא, קאמלה האריס.
מצבו של ביידן בסקרים ממשיך להיות לא-מזהיר, מציין הטיימס. 70% מהאמריקנים – כולל 51% מהדמוקרטים – סבורים שהוא אינו צריך להתמודד שוב. אם רון דה-סנטיס בן ה-44 יזכה במועמדות הרפובליקנים, יהיה לביידן יותר קשה מאשר מול טראמפ בן ה-76.

"דבר אינו מאחד יותר מההצלחה"
שידור חוזר של 2020? [צילום: רוגליו סוליס, AP]

בשיחות פרטיות, כמה מן התורמים ומגייסי הכספים הבולטים של הדמוקרטים ממשיכים להטיל ספק ביכולתו של ביידן לנהל קמפיין נוסף ולמשול קדנציה נוספת. תורם אחד שקל להפיץ מכתב שיפציר בביידן שלא להתמודד, אך עמיתיו שכנעו אותו שהדבר חסר תוחלת ורק יביך את הנשיא. כמה תורמים אמרו שהם תומכים בצורה מלאה בביידן – אך עם הרבה חששות.
הדמוקרטים בכלל והבית הלבן בפרט מכירים היטב את ההיסטוריה של הנשיאים שהפסידו אחרי קדנציה אחת: כמעט כולם ניצבו מול התמודדות פנימית קשה לפני ההליכה לקלפיות (לינדון ג'ונסון שוויתר ב-1968, ג'רלד פורד ב-1976, ג'ימי קרטר ב-1980 וג'ורג' בוש האב ב-1992). דפוס זה והחשש מפני כהונה שנייה של טראמפ, יצרו נאמנות מלאה לביידן – במיוחד לאחר שהמפלגה מנעה "גל אדום" (רפובליקני) בבחירות האמצע ולא ספגה מפלות שרבים חששו מהן. ההרגשה היא, שביידן הוא זה שיכול לנצח שוב את טראמפ.
ביידן סייע לעצמו בכך שהכניס שינויים מרחיקי לכת בלוח השנה של הדמוקרטים. בין היתר, הבחירות המקדימות הראשונות לא יתקיימו באייווה – מדינה לבנה בה הוא הגיע רביעי לפני שלוש שנים – אלא בצפון קרוליינה, שהמצביעים השחורים בה העניקו לו את הניצחון בפעם הקודמת.
בשנתיים הראשונות שלו בבית הלבן בנה ביידן תמיכה משמעותית מצד הפרוגרסיבים, כאשר אימץ רבים מן הצעדים שבראש סדר היום של השמאל ועמד בקשר ישיר עם אגף זה. כך למשל הוא מחק חובות של סטודנטים, חתם על חקיקת ענק בתחום שינויי האקלים והגדיל זמנית את הזיכויים ממס להורים. כעת ביידן בונה על תמיכה זו גם כאשר הוא פונה לכיוון המרכז: הוא מדבר על הפחתת הגרעון, חתם על חוק רפובליקני שביטל חוק פשע פרוגרסיבי בוושינגטון ואישר קידוחי נפט חדשים באלסקה.
דמוקרטים רבים סבורים שביידן הוא הסיכוי הטוב ביותר להקטין את הפסדי המפלגה בקרב מצביעים לבנים ללא השכלה אקדמית – גוש המצביעים הגדול ביותר בארה"ב, קבוצה שטראמפ הצליח למשוך לצידו. הצלחתם היחסית בבחירות האמצע – הם הגדילו את הרוב בסנאט וההפסד בבית הנבחרים היה מינימלי – הזכירה שלמרות התמיכה הנמוכה בביידן עצמו, הוא לא פגע במפלגה עד כה. "דבר אינו מאחד יותר מאשר ההצלחה", אומר אחד מהם.

תאריך:  26/04/23   |   עודכן:  26/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
יעקב אחימאיר
אי הוודאות סביב הכרזת התמודדתו של נשיא ארה"ב לקדנציה נוספת: יריבויות פוליטיות, כנסים של המפלגה, סקרי דעת קהל ויחסיה העתידיים של ישראל עם ארה"ב
איתמר לוין
טוען שהדמוקרטיה האמריקנית מצויה בסכנה מצד טראמפ ותומכיו    המכשול העיקרי שבפני ביידן: גילו המתקדם
איתמר לוין
ביידן בן ה-80 הוא כבר הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב; רבים מן הדמוקרטים מעדיפים שלא יתמודד בשל גילו - אך לדעתו רק הוא מסוגל לנצח שוב את טראמפ
איתמר לוין
הדמוקרטים ממשיכים לתקוף את הרפובליקנים, המתקשים מצידם לנווט בין הבסיס השמרני לבין הקולות הצפים המתונים - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ה"יכולת להיבחר" אמורה להיות יתרון בולט של מושל פלורידה על פני דונלד טראמפ, אך ניו-יורק טיימס טוען שכעת היא מוטלת בספק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il