X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתק ואיבה [צילום: פלאש 90]
חוק גיוס מתמשך
צמחו בארץ דורות אשר אימצו את ה"סייפא" וזלזלו ב"ספרא" דורות עם חרב ביד וספר הרחק על המדף הם יודעים להגן על חופי הארץ בסטי"ל, אבל אינם מכירים את שירת הים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רבני הקהילה החרדית תאבי שלטון ותקציבים. כדי לקיימו הם פועלים בהתאמה למנוע מן הדור הבא השכלה עכשווית (מתמטיקה, אנגלית) ולהרחיקו ככל האפשר ממגע עם הציבור החילוני. זו דרכם למנוע זליגה מן העולם הישן למודרנה. מבחינתם, במידה מסוימת ולא מרכזית, אפילו זליגה מיצחק גולדקנופף אל בצלאל סמוטריץ' היא אובדן מסוים (אם כי לא גדול). נתק ואיבה ובורות הם נשקם להצלת הממסד העבש.
אף על-פי כן איני מנהל מאבק ב"תורתו - אומנותו" עם סכין (מטאפורי כמובן) בין השיניים. דוד בן-גוריון נהג נכון כאשר העניק להם 400 פטורים משרות בצה"ל כדי לקיים את התורה אשר חרבה בשואה, וטעה כאשר לא העמיד בקרה למנוע את התפשטות התופעה לממדים סיטוניים, וגם כאשר משרד החינוך לא נדרש לבדוק כי לצד גמרא לומדים שם את מוסר הנביאים התנ"כי או שירת יהודה הלוי. הוא עצמו אישר שטעה במכתב ללוי אשכול ב-1963.
גם הרוב החילוני טעה בהפנותו עורף לאוקיינוס התבונה והמוסר ואהבת הארץ - בעיקר בעניין האחרון - המצויים במורשת היהודית. שני דורות בנו היטב את הריבונות היהודית בישראל, אבל החלישו את כושר עמידתה. באווירה של "מיצוי עצמי" וריחוק משורשי התרבות היהודית עד כדי בוז לה נחלשו מרכיבים החיוניים לקיים את ישראל ברוח מגילת העצמאות. החל בצמצום פרקי התנ"ך הנלמדים, ושלמה אבן-גבירול וחיים נחמן ביאליק ונתן אלתרמן וכלה באנוכיות אשר זוכה לעידוד מן ההורים.
צמחו בארץ דורות אשר אימצו את ה"סייפא" וזלזלו ב"ספרא". דורות עם חרב ביד וספר הרחק על המדף. הם יודעים להגן על חופי הארץ בסטי"ל, אבל אינם מכירים את שירת הים. על-רקע הגלובליזציה, שיש לה פירות לצד פגמים, המציאות הרוחנית הזאת שימשה גורם המדרבן רבים וטובים לא לחוש באהבת הארץ וממילא לא להבין מה המחויבות לחיות בה ולהיאבק עליה, ולא לנטוש אותה. רק עתה נובט מיתוס ברוך, שמתגלה - לזוהר ולתפארה - בהפגנות המחאה נגד האיום על הדמוקרטיה.
זו, בעיניי, התשתית לדיון בחוק הגיוס. נראה לי כי בתום טקס הענקת פרסי ישראל יתחדש המאבק להגנת החרות ובית המשפט העליון (שכולם מצויים במונחים של העולם העתיק ביהדות האמיתית, אך מוצנעים), ושדה הקרב יהיה חוק הגיוס. בקווים כלליים נראה לי כי נכון לדון בו במסלולים הבאים:
  • להחליט ולהכריז על תוכנית-חומש לשילוב הדור החרדי הצעיר בחיי האומה בלי לפגוע בזכותו לקיים את אורח חייו במובלעותיו.
  • יש בי נכונות להקצות מכספי המדינה לרמה מסוימת של לימוד בישיבות ברוח שבן-גוריון התכוון מלכתחילה אבל לא בלם את התפשטותה, ושקיבלה תנופה שגויה מאז עלה מנחם בגין לשלטון. אך בעיקרון - איני בעד סגירה מוחלטת של הסיוע לקיום הישיבה. צריך רק הסכם על הרדיוס, על הקוטר.
  • הכנסת תכריז על שוויון בגיוס, אבל יהיו תקנות אשר יאפשרו לחרדים לא להגיע מיד לגיוס מלא. מי שלא ירצה להתגייס - עם תמריץ כספי לחרדים כאילו הם לוחמים ולא רק ג'ובניקים - יידרש להשתתף בהגנה על קהילתו.1 זאת אומרת, מין "משמר אזרחי" לפחות. הזכות להגנה עצמית אינה עניין ציוני, שהם מתנגדים לו.
  • סוגיית לימודי הליבה מחייבת דיון נפרד.
יש גם מיקום למשא-ומתן - משכן הנשיא.
ולפני יום הזיכרון: "ירושלים של זהב" לנעמי שמר - המנון ראוי - סחף המונים בשעות שקדמו למלחמת ששת הימים. חברי אילן גנני לחם בירושלים ונפצע בבטנו, ואני הייתי בסיני. כששבתי אחרי המלחמה לחופשה נסעתי אליו ל"הדסה" בהר הצופים. כולם אמרו בהתפעלות ששולי נתן מגיעה עם "ירושלים של זהב" וכל בית החולים ניעור ונהר לאולם, אבל אילן המאושפז ואני החלטנו לוותר - לא בקלות, השיר אהוב עליי עד היום - והתהלכנו במסדרון עוד שעה ארוכה. היה על מה לדבר.
נפרדתי מאילן. הבטחתי לבוא אחרי החופשה הבאה. בבוקר טלפן אליי אביו. אילן נפטר. לימים שמעתי מחברנו ד"ר אילן חרוזי, שהיה בתורנות ב"הדסה" וניסה להחיות את אילן, שקריש דם חסם את ריאותיו והוא הלך לעולמו. אילן מעולם לא שמע את "ירושלים של זהב". "כי שמך צורב את השפתיים". יהי זכרו ברוך.

הערות

1. לפני שנים רבות, בעת הקלטת התוכנית "מפגשים" בטלוויזיה היה המשורר מאיר ויזלטיר אחד המרואיינים. איני זוכג אם בשידור או בשיחה לקראתו אמר לי וילזלטיר כי אינו מוכן להגן בנשק על ישראל. בגלל השטחים? שאלתי. והוא השיב יותר מזה: "גם על ישראל בכלל." הופתעתי. לבסוף נסוג והתרצה מעט, הוא יסכים להחזיק ברובה ולירות בו אם האויב יהיה כבר ממש על גדת הירקון. הסכים להגן רק על תל אביב. מציע משהו כזה גם לחרדים בשלב הראשון של תוכנית החומש.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  25/04/2023   |   עודכן:  25/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק גיוס מתמשך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רציני
חובב  |  27/04/23 19:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
דן מרגלית
ב-1948, נוכח חורבן כל מורשת הלימוד המסורתית בידי הנאצים, ניאות דוד בן-גוריון לפטור 400 חרדים מצה"ל כדי שירביצו תורה    זה היה סביר, אך הוא לא הקפיד לתחום את מספרם
עידן יוסף
הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לחוק דיחוי הגיוס החדש ואמר כי יש חובה להתייצב ללא תנאי בכל זמן ובכל זירה    "חובתנו להתייצב כדי לממש את הגנת המדינה כל אימת שיידרש וללא תנאי בכל זמן ובכל זירה וגזרה, בגבולות ובעומק האויב. נמשיך לשרת ונמשיך להגן כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון, גם כדי שתוכל להתקיים כאן מחלוקת לשם שמיים, מוגנת מאויבינו"
דן מרגלית
שרלטן פעם - שרלטן תמיד    אם השעיה או השהייה - מדוע הוא ממשיך במאמץ לחוקק בהקדם את חוק ההשתמטות של החרדים מכל שרות לציבור?
איתן קלינסקי
אני האתיאיסט, הבוחן את נפתולי המהלכים ההיסטוריים של עם ישראל, רוחש הערכה ואף הערצה לבני עמי, שכל חייהם יומם וליל היו תחומים ב-ד' אמות של עולם התורה, כי בכך הם הבטיחו את קיומו של עמי
רבקה שפק-ליסק
החרדים לא רק דורשים שוויון בזכויות אלא הם דורשים זכויות יתר - לא לשרת, לא לעבוד ולחיות על חשבוננו    אם ניכנע זה יהיה סופה של הציונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il