X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המילטון. לפרוע את חובות המדינות [ציור: עזרא איימס]
חדלות פרעון תפגע בביטחון הלאומי של ארה"ב
מאט פוטינגר ודליפ סינג, שהיו סגני היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מותחים ביקורת קשה ב-Foreign Affairs על התנהלות הרפובליקנים בקונגרס

מאז הקמתה ראתה ארה"ב את פרעון חובותיה כעניין של ביטחון לאומי וכלכלי. בשנת 1790 דחף שר האוצר הראשון, אלכסנדר המילטון, את הממשל הפדרלי לפרוע את החובות שצברו המדינות בזמן מלחמת העצמאות, הן בשל הכבוד הלאומי והן ככלי חיוני לבניית אמון במערכת הפיננסית ובמטבע של המדינה הצעירה. כך מזכירים מאט פוטינגר ודליפ סינג, שהיו סגני היועץ לביטחון הלאומי בממשל טראמפ, במאמר ב-Foreign Affairs.
בעת מלחמת העולם הראשונה יצר הקונגרס את תקרת החוב – הסכום המירבי שיכול האוצר ללוות. בהתחשב במחלוקת האופפת אותה כיום, מפתיע לדעת שהיא נוצרה כדי להקל על האוצר לנהל את ענייניה הכספיים של המדינה בעת עימות עולמי, כך שלא יזדקק לאישור הקונגרס לכל נטילת הלוואה. הצעד נתפס כנכונות פטריוטית של הקונגרס לחלוק עם הממשל את סמכותו הפיסקלית. הוא אפשר לאוצר לגייס למאמץ המלחמתי את התעשיה האמריקנית ולהטות את הכף לטובת בעלות הברית. לאחר המלחמה תפס הדולר את מקום הליש"ט כמטבע הדומיננטי בעולם.
מאה שנה מאוחר יותר, ארה"ב שוב ניצבת בפני תחרות גיאו-פוליטית מתעצמת. סין ורוסיה הצהירו על רצונן לערער את הסדר הבינלאומי שמובילה ארה"ב, ויחדיו בכוחן לעשות זאת: סין הודות לכוחה הכלכלי, הצבאי והטכנולוגי, ורוסיה – בשל תאבונה הבלתי-מוגבל לנטילת סיכונים המערערים את הסטטוס-קוו. ארה"ב ובעלות בריתה מגיבות בעוצמה, אך מדינות רבות בוחרות לשבת על הגדר.
במקום להתאים את מימונה של האומה לעימות זה, חוסר המעש של הקונגרס מאיים לפגוע קשות במעמדה הבינלאומי של ארה"ב. בינואר השנה היא הגיעה לתקרת החוב, וקבוצה של מחוקקים רפובליקנים הגיעו שלא יעלו אותה אלא אם יסכימו הדמוקרטים לקיצוצים ניכרים בתקציב. החודש העביר יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, חוק המעלה את התקרה ב-1.5 טריליון דולר תמורת קיצוץ של 310 מיליארד דולר – תוכנית שהבית הלבן אומר שאיננה אפילו נקודת פתיחה למו"מ.
מאז ההגעה לתקרת החוב, האוצר השתמש בשורה של מהלכים כדי להמשיך ולפרוע את החובות בגין הוצאות קיימות של קונגרסים ונשיאים משתי המפלגות. אבל הזמן אוזל. צעדים אלו ימצו את עצמם מתישהו בין יוני לאוגוסט. אם הקונגרס לא יעלה עכשיו את התקרה, הוא יפגע בכוחה של ארה"ב בעוד סין ורוסיה מבקשות לנצל כל חולשה שלה – מתריעים פוטינגר וסינג.
אין ספק שוושינגטון חייבת להעלות את ארה"ב על מסלול פיסקלי אחראי יותר. שתי המפלגות נכשלו בטיפול בגרעון שיצרו המלחמות באפגניסטן ועירק, הגידול בתשלומי ההעברה ותקציבי הענק למאבק בקורונה. אבל איום להגיע לחדלות פרעון הוא הדרך השגויה להתמודד עם הבעיה, והוא משול לניהול מו"מ תוך הצמדת אקדח לרקתו של הצד השני.

עליונות הדולר היא אוצר לאומי
טריקים אינם דרכן של מעצמות גדולות [צילום: פול ווייט, AP]

הקונגרס מציג בפני העולם תמונה בל-תיאמן של המדינה החזקה והעשירה ביותר בעולם הדוהרת לעבר חדלות פרעון. מאז 1960 העלה הקונגרס את תקרת החוב 78 פעמים, לרוב תחת נשיא רפובליקני. ב-2011 הוא עשה זאת ממש ברגע האחרון. בשנה שעברה הורידה סטנדר אנד פור את דירוג האשראי של ארה"ב אל מתחת לדרגה הגבוהה ביותר – AAA - לראשונה אי-פעם, אבל ההשפעה הייתה קצרת טווח משום שהקונגרס העלה באוגוסט את התקרה.
הפעם זה עלול להיות גרוע יותר, מתריעים פוטינגר וסינג. הקונגרס מקוטב מאי פעם, עם רוב רפובליקני מינימלי בבית הנבחרים, בעוד שהחוב אותו על ארה"ב למחזר הוכפל. נושים זרים מחזיקים כיום בחוב של 7 טריליון דולר, מתוכם לפחות 1.5 טריליון דולר בידי ממשלות שאינן חברות ב-G7 ועשוי להיות להם מניע גיאו-פוליטי להקטין את חשיפתן לדולר בעת משבר. אירופה הרבה יותר מאוחדת והאירו יכול להוות תחליף לדולר, בעוד העיצומים על רוסיה הוציאו אותה ממוטת השליטה של הדולר, וקיימת אפשרות שיהיה צורך להטיל עיצומים קשים על סין אם תתקוף את טייוואן או תספק לרוסיה נשק התקפי. המשמעות: הרצון והיכולת למצוא תחליף לדולר מצויים בעלייה.
אסור להפחית בחומרת הסיכון: עליונותו של הדולר היא אוצר לאומי, מדגישים פוטינגר וסינג. חוזקו מאפשר למשקי הבית, למגזר העסקי ולממשלה בכל דרגיה לממן את עצמם במחיר נמוך יותר, ובזכותו צלחה המדינה משברים קודמים בלא התייקרות של המימון. אבל אם יילקח כמובן מאליו, הדולר יאבד את עליונותו. עצם העיסוק בשאלה האם ארה"ב תפרע את חובותיה היא בעיה, בשל הפגיעה באמון ובהרגל עליהם מבוסס מעמדו של המטבע.
הדולר צבר כוח במאה האחרונה בראש ובראשונה בזכות האמון במערכת הפיננסית האמריקנית, וזאת לצד שלטון החוק, האיכות והעצמאות של המוסדות, העומק והנזילות של שוקי ההון ומערכת הסחר, ההון וכוח האדם החופשית. למרות שרוב הרכיבים האחרים עודם כאן, הם עלולים לאבד בהדרגה את משמעותם אם האמון הבסיסי יאבד.
כדי למנוע תוצאה זו, יש המציעים שהאוצר ינצל פרצה בתקרת החוב: להנפיק מטבע פלטינה בשווי טריליון דולר למימון פעילותו. הצעה אחרת היא לטעון נגד החוקתיות של עצם קביעת תקרת החוב. עוד אפשרות: לתת עדיפות לפרעון החובות ולשירותים נבחרים ולא להנפיק אג"ח נוספות. אבל כל ההצעות הללו מפוקפקות מבחינה חוקית או שיפגעו קשות באמינותה של ארה"ב. שליפת טריקים של העמדת פנים איננה מה שעושות מעצמות גדולות.

תאריך:  02/05/23   |   עודכן:  02/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חדלות פרעון תפגע בביטחון הלאומי של ארה"ב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תהליך הדה-דולריזציה מתקדם לשיא
חשדנית  |  4/05/23 10:18
2
עוד פרטים על הדה-דולריזציה
חשדנית  |  4/05/23 10:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תמיכתם הייתה חיונית לנצחונו ב-2020, אך כעת חלקם מאוכזבים מכך שלא הגשים כמה מן ההבטחות החשובות ביותר מבחינתם - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
היצרנים הגדולים ורשתות המזון המהיר מעלות את המחירים וזוכות לגאות ברווחים, אך לקוחות מתחילים להצטמצם ולחפש חלופות - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ד"ר איאן ליפקין מאוניברסיטת קולומביה פורס בניו-יורק טיימס שורה של צעדים שיפחיתו את הסכנה למגיפה נוספת, ולפחות יאפשרו לאתר אותה במהירות
איתמר לוין
הקשרים בין המאפיונרים ברוסיה ואוקראינה נותקו, נתיבי הסמים השתנו, מבחינת הגנגסטרים גם הזדמנויות חדשות נוצרו, השחיתות ספגה מכה – מתאר אקונומיסט
איתמר לוין
ההיסטוריון הישראלי מזהיר באקונומיסט: הבינה המלאכותית משתלטת על השפה, ובכך היא יכולה להשתלט על השיח החופשי - שבלעדיו אין דמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il