X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חלוקת תפקידים [צילום: שלומי כהן/פלאש 90]
חוסר פיקוח ובקרה
דוח מבקר המדינה רק מחזק את המסקנה כי הגיע הזמן להעביר את המועצות הדתיות לאחריות הרשויות המקומיות, ולדאוג לשירותי דת מותאמים לצרכי הקהילה המקומית

בין החודשים נובמבר 2021 עד יולי 2022 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת פיננסית על פעילותן של המועצות הדתיות. הבדיקה התמקדה במשרד לשירותי דת וביחסי הגומלין שלו עם המועצות בהיבט הפיננסי. דוח הביקורת גילה כי משנת 2018 חל גידול משמעותי ביתרת הכספים המצטברים של כלל המועצות הדתיות (מדובר על כ-427 מיליון עודפים מצטברים לשנת 2022 שמשמעותו עלייה של כ-73% בכספי היתרות) ובמקביל גילה הדוח עלייה משמעותית בחובות של הרשויות המקומיות למועצות הדתיות.
דוח המבקר שהצביע על ליקויים בניהול התקציב, היעדר מדדי יעילות וחוסרים בבקרה ובביקורת פנימית וחיצונית, יחד עם הנתונים ביחס לחובות הרשויות כלפיהן, קשור בודאי גם למבנה המועצות הדתיות ולאופן בו מדינת ישראל מעניקה שירותי דת לתושביה.
המועצות הדתיות הן גוף כלאיים, גוף שנותן שירותים עירוניים אך כפוף למשרד ממשלתי. המועצות הדתיות מוקמות מכוח חוק שירותי הדת היהודיים, התשל"א-1971 ואמונות על אספקת שירותי הדת המקומיים, לרבות מתן שירותי השגחה על כשרות, תפעול מקוואות טהרה, רישום לנישואים לבני זוג יהודיים, עירובין, תרבות תורנית ולעתים אף אחריות על תהליך הקבורה. מדובר בשירותים עירוניים הקשורים ישירות לצרכי הקהילה המקומית המשתנים. עם זאת, בניגוד למחלקות ואגפים אחרים ברמה המקומית, הן אינן כפופות לרשויות המקומיות ומתפקדות כגוף עצמאי ואף פועלות ללא כל מחויבות למתן דין וחשבון לראשי העיר ולצוות ניהול הרשות. מציאות זו מייצרת כשלים רבים, ובעיקר מייצרת מצב בו לרשות המקומית אין כל שליטה באופי, היקף וטיב שירותי הדת הניתנים לתושבים. דבר זה לא רק פוגע בעצמאות של הרשות המקומית ובשליטתה בתחום עליו היא אחראית, אלא גם פוגע בשירותי הדת עצמם שאינם נגזרים מהיכרות עם צרכי הרשות בכללותה.
במצב הקיים, לרשות המקומית אין גם כל שליטה על גובה התקציב המופנה לטובת מתן שרותי הדת המופעלים בתחומה. כיום, תקציב המועצות הדתיות מורכב משיעור של 40% מתקציב המדינה ושיעור של 60% מתקציב המועצה המקומית. גובה התקציב המיועד למועצה דתית נקבע באופן בלעדי על-ידי הממשלה, אשר קובעת בהתאם לשיקולים שונים והנחיות של המשרד את הסכום אותו היא מעבירה למועצה הדתית, ואילו המועצה המקומיות מחויבת להשתתף בתקציב המועצה הדתית שבתחום שיפוטה בהתאם לחלוקת השיעורים האמורה.
נטל על קופת המדינה
העובדה כי לרשות אין כל גמישות או שיקול דעת מצידה בקביעת התקציב, באופן המיצר עוותים רבים, הובילה ראשי ערים רבים, כמו גם את מרכז השלטון המקומי, לפעול כבר כמה שנים לשנות את השיטה ולאפשר לרשות להיות עצמאית גם במתן שירותי הדת המוענקים לתושביה.
הפרדת מתן שירותי הדת מהגורם האמון על אספקת שאר השירותים לתושבים, לא רק פוגעת בעצמאות הרשות, אלא גם יוצרת התנהלות שאינה יעילה, לאור הכפילות הניהולית הנוצרת בין ניהול הרשות המקומית לבין ניהול המועצה הדתית, המביאה להוצאות עודפות ולהעסקת תקנים כפולים, והשית נטל על קופת המדינה. צריך לזכור גם שהמועצות הדתיות הן לרוב גוף קטן מאוד הסובל מחוסר ביציבות הפיננסית, כך שלאורך השנים בוצעו תוכניות הבראה רבות אשר דרשו עלות תקציבית גם כן מן המדינה.
יש לציין כי גם היום, במספר לא מבוטל של רשויות מקומיות לא הוקמה מועצה דתית ושירותי הדת ברשויות אלה מסופקים באמצעות מחלקה או אגף ייעודי לכך ברשות המקומית. כך, למשל, קורה באלעד, בחריש, בשוהם ובמודיעין-מכבים-רעות וכך גם במועצות אזוריות רבות אחרות. המציאות מראה כי זה כל כך לעבוד, ולעבוד טוב. הסיבה לכך ששיטה זו לא עובדת גם לערים אחרות היא שלפי החוק הקיים, במקום בו ישנה מועצה דתית, אין לרשות סמכות לפזרה ולפעול להענקת שירותי דת באופן עצמאי. רק במקום בו לא הוקמה מועצה, יש סמכות לרשות שלא להקימה ולהעניק שירותים בעצמה.
בדיוק על הרקע הזה, ביקש משרד האוצר בימיה של הממשלה הקודמת לקדם הצעה אשר תאפשר לרשויות המקומיות הרוצות בכך לספק בעצמם שירותי דת, והתוכנית הייתה שההצעה תכלל בחוק ההסדרים שאמור היה לעבור. באופן לא מפתיע בכלל, הממשלה הנוכחית גנזה את הרעיון והשאירה את הכוח בניהול המועצות הדתיות בידי השר לשירותי דת, ח"כ מלכיאלי. עבודת המועצות הדתיות היא הפעילות המרכזית של המשרד לשירותי דת, ומהווה חלק משמעותי בתקציב המשרד ולכן השארת פעילות המועצות הדתיות בתחום אחריות המשרד מהווה את ההצדקה המשמעותית להמשך קיומו של המשרד ולכוח הרב המסור לו, בין היתר, בחלוקת תפקידים ומינוי חברי מועצות דתיות.
דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול, שעסק אומנם רק בהיבטים הפיננסיים, רק מחזק את המסקנה כי הגיע הזמן להעביר את המועצות הדתיות לאחריות הרשויות המקומיות, ולדאוג לשירותי דת מותאמים לצרכי הקהילה המקומית, באופן אשר ישפר את השירותים הניתנים ויחזק את היהדות בישראל.

הכותבת היא עורכת-דין, ראש תחום דת ומדינה בנאמני תורה ועבודה.
תאריך:  15/05/2023   |   עודכן:  15/05/2023
+המבקר יפרסם דוח על סייבר ומערכות מידע
17:09 15/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בדוח שבעה פרקים: שימוש בתעודות זהות ודרכונים ביומטריים, אבטחת הסייבר בשירות בתי הסוהר, הגנת הסייבר בביטוח לאומי, מבדק חדירה לתשתית ולרשת התקשורת במרכז רפואי, מערכות המרכז לגביית קנסות, אגרות ברשות האכיפה והגבייה, הנגשה דיגיטלית לאנשים עם מוגבלות, התקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב

שבעה פרקים בדוח

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
אלון קוחלני, גבי סייג
המלצות מבקר המדינה שהנהלות משרדי הממשלה יקבעו את תוכנית העבודה של מבקרי הפנים, לא צפויות להגביר את אפקטיביות הביקורת
עידן יוסף
צוות החשיבה בראשות נציב קבילות השוטרים והסוהרים שוקל להמליץ שחלק מהמש"קיות ואלו הפונות לחיילי חובה יוקדשו לטיפול בתלונות חיילים    על-אף דוח מוגנות חיילות וחיילים מפני פגיעות מיניות והממצאים על חוסר טיפול בנושא, מנהל במשרד מבקר המדינה: "אין כל שדר ארגוני של יציאה קדימה ויעדים אחרים מחוללי שינוי"    ח"כ לוי: "משרד המבקר עשה תיקוף נוסף ע"י גורם שלישי למספרים והממצאים מהדוח החמור - ואלו נמצאו נכונים"
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "חוסר האפשרות לטפל בתיקי משמעת מהווה פגיעה חמורה בשירות המדינה"    קורא לבזר את הסמכויות למשרדים עצמם ובכך יוכלו בנציבות להיפטר ממחצית מהתיקים    הרכב בית הדין האמור לדון בתיקי משמעת לתלונות כנגד הפרות שביצעו רבנים בישראל מעולם לא כונס
איתמר לוין
מחיר החלב בישראל גבוה משמעותית מאשר באיחוד האירופי; ליקויים בסקר הרבעוני על בסיסו נקבע המחיר ליצרנים
איתמר לוין
מח"ש נקטה פעולות ב-1.6% מהתיקים בהם הכריעה בשנת 2021; הליכים משמעתיים ננקטו מספר דומה; 5,200 תיקים הסתיימו בלא כלום    מח"ש תלויה במידה רבה במשטרה לצורכי הכשרה, מודיעין וחקירות    למשטרה אין קווים מנחים לטיפול המשמעתי והפיקודי    אנגלמן: חובה להבטיח את עצמאות מח"ש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il