X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סמכותן בן 87 [צילום: פלאש 90]
התהליך להחלפת עבאס צריך להתחיל עכשיו
ארה"ב צריכה לכפות על הנשיא הפלשתיני הליך סדור לבחירת יורשו, כי החלופה היא אלימות נרחבת - טוען חיאת אל-עומרי ב-Foreign Affairs

בשנת 2005 נבחר מחמוד עבאס (אבו מאזן) לקדנציה בת ארבע שנים כנשיא הרשות הפלשתינית. מאז חלפו 18 שנים, בחירות לא התקיימו והוא עודנו על כסאו. הרש"פ מאוד בלתי פופולרית, עבאס בן 87 והדיבורים על ירושה נעשים רמים יותר מדי שנה.
אל תצפו למעבר חלק – כותב חיאת אל-עומרי ממכון וושינגטון למדיניות במזרח התיכון, לשעבר יועץ למשלחת הפלשתינית לשיחות עם ישראל, ב-Foreign Affairs. עבאס הבטיח את שלטונו בכך שמנע את צמיחתו של יורש מובהק ובסירובו ליצור מנגנון לבחירתו של יורשו. לכן, עם מותו או פרישתו צפוי מאבק אלים, אשר תוצאותיו יכריעו לא רק מי ישלוט ברשות אלא גם את עתידה של התנועה הלאומית הפלשתינית.
הרש"פ הייתה אמורה להיות פתרון ביניים עד להקמת המדינה הפלשתינית, אבל הפכה לגוף קבוע ומסואב, המעוניין יותר במתן חסות למקורביו מאשר בממשל. עד מהרה החלו פלשתינים רבים לזהות אותה עם שחיתות, נפוטיזם וחוסר יעילות. מגמות אלו החלו לפני 2005, אך הואצו בעידן עבאס והושפעו גם מחוסר יכולתו להגיע להסכם עם ישראל. היו לרש"פ פה ושם הישגים דיפלומטיים, אך הללו לא השפיעו על חייהם של תושביה.
במקביל, ממשיך אל-עומרי, חלה הקצנה לימין בישראל, והתוצאה היא ששיתוף פעולה עימה – במיוחד בתחום הביטחון – הוא מאוד בלתי פופולרי בקרב הפלשתינים. עבאס ממשיך לדבוק במסלול הדיפלומטי וקורא לנהל מו"מ עם ישראל, אך סקר שנערך בחודש מרס מצא שרק 18% מהפלשתינים מסכימים עימו; 69% אינם מאמינים שארגון בינלאומי כלשהו יוכל לרכך את מדיניותה של ישראל.
הרש"פ מתקשה גם בביתה פנימה. ב-2006 נערכו בחירות לרשות המחוקקת שלה. החמאס ניהל קמפיין שבמרכזו השחיתות ברשות וזכה ב-74 מקומות, לעומת 45 בלבד לתנועת הפתח של עבאס. השיחות לחלוקת השלטון נכשלו, גל של אלימות פרץ והחמאס השתלט על רצועת עזה. ישראל הגיבה בהטלת סגר על הרצועה, כך שהפלשתינים מפוצלים והרשות שולטת רק ביהודה ושומרון.
אירועים אלו זעזעו את סמכותה של הרשות. עבאס ניסה לשקם אותה עם מינויו של סלאם פיאד הרפורמיסט לראש הממשלה, אך הוא נפל ב-2013 ומאז נותרו כאבן שאין לה הופכין תוכניותיו לצמצם את השחיתות, להגביר את השקיפות הפיננסית ולייעל את המגזר הציבורי. 80% מהפלשתינים סבורים שהרשות מושחתת ולראשונה רובם מאמינים שקריסתה תיטיב לשרת אותם.
חוסר הפופולריות של הרשות גבר ביחס ישיר להתגברות הסמכותנות שלה. היא מעולם לא הייתה דמוקרטית, אך בניסיון לנטרל את החמאס לאחר הבחירות ב-2007, עבאס חיסל את שאריות האיזונים והבלמים לטובת ריכוז הכוח בידיו שלו. הוא השתלט על המערכת המשפטית, הקים את בית המשפט החוקתי, מילא אותו בנאמניו והללו דאגו לפסוק כרצונו – כולל אישור דחיית הבחירות לנשיאות ולרשות המחוקקת, ואף פיזורה של האחרונה.

יורשים אפשריים מתמקמים בזהירות
63% מהפלסטינים: הרשות היא נטל [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

יאסר ערפאת מעולם לא היה דמוקרט, אך פעל ליצירת קונצנזוס, העדיף הסכמות על עימותים, לא מנע ביקורת ואפשר תנועתיות מסוימת בארגון הפתח. כתוצאה מכך, המעבר ממנו לעבאס היה חלק. עבאס, לעומתו, רואה כל הבעה של חוסר הסכמה כאיום על שלטונו וחושש למשוך כשרונות חדשים, שמא יפקפקו במדיניותו ובהחלטותיו, מסביר אל-עומרי. גישה זו אומנם העניקה לעבאס שליטה בפתח, אבל בסיס התנועה הצטמצם והיא אינה מהווה מוקד משיכה לצעירים. במקביל, עבאס טיפל ביד קשה במי שניסו לבנות בסיס כוח עצמאי.
למרות זאת ולאור גילו המתקדם של עבאס, אישים בפתח ובממשלה מתחילים בזהירות למקם את עצמם ליום שאחרי. מזכ"ל אש"ף, חוסין שייח, והממונה על הביטחון ברש"פ, מאג'ד פאראג', מנצלים לצורך כך את קרבתם לעבאס. אבל לשניהם אין בסיס פוליטי, כוחם נובע מזיקתם לעבאס והם נחשבים למנהיגים מסורתיים של פתח.
מועמדים אחרים הם ג'יבריל רג'וב, המשתמש בתפקידו כיו"ר התאחדות הכדורגל הפלשתינית כדי לחזק את מעמדו, ומחמוד אל-עלול, סגן נשיא הפתח ודמות פופולרית בין ותיקי המפלגה. השניים עשויים לזכות בתמיכה בשורות הפתח, אבל הם אינם בעלי תפקיד ברש"פ – מה שאומר שבמאבק הירושה לא תהיה להם גישה למשאביה כדי לשחד תומכים ולפגוע במתנגדים. שאפתנים אחרים משחקים בצורה שונה ומנסים להישאר על הקווים, בתקווה שכאשר המועמדים המרכזיים יקרעו לגזרים איש את רעהו – הם יוכלו לצוץ כמועמדים מוסכמים. הללו כוללים את ראש הממשלה, מוחמד שאטיה, ואת שר החוץ לשעבר, נאסר אל-קודווה.
כאשר עבאס יירד מהבמה, זה יהיה מצב מסוכן במיוחד לרשות – צופה אל-עומרי. 63% מהפלשתינים רואים אותה כנטל ולא כנכס, ומעמדה נחלש עוד יותר בשל ההרעה במצב הביטחוני ביו"ש, כאשר קבוצות חמושות מקומיות צצות למלא את החלל הריק שהיא הותירה. גם החמאס פועל לערער את הרש"פ תוך שהוא מדגיש את שחיתותה וחוסר תפקודה, ותוך ביצוע פעולות טרור במטרה לגרות את ישראל לפעול נגדה.
חילופי השלטון יובילו לכך שבהעדר דמות פוליטית וביטחונית מרכזית, הדינמיקות המקומיות יתגברו. הדבר נכון במיוחד אם התהליך לא יהיה מסודר, משום שהוא עלול בקלות להוביל לאלימות; נשק קל נפוץ מאוד ביו"ש. אלימות זו תזלוג גם כלפי צה"ל ותוביל לתגובה ישראלית – מה שעלול ליצור מעגל של אלימות שיקשה עוד יותר על יכולת השליטה של היורש, יהא אשר יהא.
תהליך הירושה לא יהיה מסודר אם לא יחל כבר עתה, טוען אל-עומרי. עבאס אינו צריך לבחור את מחליפו, אלא רק לקבוע את התהליך והכללים לכך. אין לצפות שזה יהיה דמוקרטי לחלוטין, אך החייאת יכולתו של הפתח לבחור את מנהיגו לכל הפחות תייצב את הליך הירושה. זה אומר, שיש להחזיר למפלגה מנהיגים שגורשו ממנה ולאפשר תחרות פתוחה בשורותיה.
עבאס לא ינקוט בעצמו צעדים אלה, הנוגדים את סגנון המנהיגות שלו. לכן, הם צריכים לבוא מצידה של ארה"ב, שהיא השחקן הבינלאומי היחיד שיש לו מספיק השפעה כדי ליצור קואליציה של מנהיגים אירופיים ומזרח תיכוניים שיפעילו לחץ על עבאס. זה לא יהיה קל, אך החלופה גרועה בהרבה: קריסתה של הרשות שתהיה הרת אסון לאזור כולו. במקרה כזה, מתריע אל-עומרי, האלימות תגלוש מן השטחים לישראל ואולי גם לירדן, מה שיגרור את ארה"ב לזירה למרות רצונה להתמקד בחזיתות אחרות. דווקא כאשר השפעתה במזרח התיכון פוחתת, זוהי דרך בה יכולה וושינגטון להוכיח שהיא עדיין יכולה להשפיע לטובה.

תאריך:  18/05/23   |   עודכן:  18/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התהליך להחלפת עבאס צריך להתחיל עכשיו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
..
גאון הדור  |  25/05/23 08:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
תמיר הימן, יואל גוז'נסקי
הפשרת היחסים בין שורה של מדינות מפתח במזרח התיכון אמורה להיות חיובית מבחינת ישראל, אך תהליכים מקבילים מהווים התפתחות שלילית
יוחנן צורף, יואל גוז'נסקי
בכירים בחמאס ביקרו בשקט בסעודיה, אשר במקביל קיבלה בכבוד רב את אבו מאזן    האיתות לישראל: הבעיה הפלשתינית לא תוכל להישאר רדומה
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע מדינות ערב והליגה הערבית מושיטות את זרועותיהן לרודן הסורי    חלקן מקוות להיפטר מהפליטים הסורים ולהחליש את אירן, אך אל להם לטפח תקוות גדולות מדי
יוני בן-מנחם
הליגה הערבית אישרה השבוע את חזרתה של סוריה לליגה הערבית לאחר שחברותה בליגה הוקפאה בגלל מעשי הטבח שעשה משטרו של הנשיא אסד בבני עמו. מדובר בניצחון מדיני של הנשיא אסד שהינו פושע מלחמה שניצח במלחמה בזכות סיוע צבאי רוסי ואירני, הקהילה הבינלאומית מתוסכלת וחסרת אונים מול החלטת הליגה הערבית
יוני בן-מנחם
ישראל תולה תקוות בביקורו של היועץ לביטחון לאומי האמריקני בסעודיה בכל הקשור לקידום תהליך הנורמליזציה בינה לבין סעודיה. סעודיה התקרבה באחרונה לציר הסיני-רוסי-אירני ונוקטת מדיניות שונה לחלוטין ממדיניותה בעשור האחרון כדי להבטיח את האינטרסים שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il