X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
6 מיליון משרות בשנתיים וחצי [צילום: נאם יו, AP]
המצב הכלכלי טוב, אז למה האמריקנים פסימיים?
פול קרוגמן טוען בניו-יורק טיימס, שהסיבות קשורות לקיטוב המפלגתי, לסיקור התקשורתי וגם לתחזיות הקודרות של הכלכלנים

חלפה כמעט שנה מאז הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב הודיעה שהמשק עבר שני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר. יש הסבורים בטעות שזוהי ההגדרה הרשמית של מיתון. אבל בכל מקרה, הדעה על המצב הכלכלי הייתה שלילית. השאלה המעניינת היא, מדוע דעה זו נמשכת למרות שברור שהייתה זו אזעקת שווא למיתון והמשק מפגין עוצמה ברורה – תוהה פרופ' פול קרוגמן בניו-יורק טיימס.
זהו נושא רגיש. איש אינו רוצה להגיד שהאמריקנים טיפשים. מצד שני, יש כעת פער עצום בין מה שהם אומרים על הכלכלה לבין הנתונים ומה שהם אומרים על מצבם האישי. כעת יש נתונים חדשים על מה שניצב מאחורי הפער הזה. ראשית, מיתון אינו נמדד רק על-פי הצמיחה, אלא על-פי מספר אינדיקטורים – ומה שקורה כעת במשק האמריקני אפילו אינו מתקרב למיתון.
מאז דצמבר 2021 נוספו כמעט 6 מיליון משרות, בעוד שיעור האבטלה ירד מ-3.9% ל-3.4% - הרמה הנמוכה ביותר מזה למעלה מ-50 שנה. זה אינו נובע מיציאה משוק העבודה, שכן שיעור ההשתתפות חזר לרמתו ערב הקורונה. שיהיה ברור: חזרתה של האינפלציה המהירה לאחר עשרות שנים של ריסון פוגעת בכולם, ולא רק משום שהיא שוחקת את השכר הריאלי, אלא גם משום שהיא מדאיגה ומלחיצה. אבל האינפלציה בירידה: 3.3% בששת החודשים האחרונים לעומת 9.6% ביוני שעבר. רק 9% מהאמריקנים אומרים כעת שזוהי הבעיה החשובה ביותר בארצם, לעומת 20% באוקטובר שעבר.
דומה שהאמריקנים חשים בטוב לגבי מצבם האישי, אך מאמינים שדברים רעים קורים לאנשים אחרים. לטענת קרוגמן, הקיטוב המפלגתי מסביר במידה רבה את הסתירה הזאת. מחקר חדש מצא, כי השאלה מי מחזיק בבית הלבן משפיעה בצורה משמעותית על הדעות בנוגע לכלכלה. זה נכון לשתי המפלגות, אך היקפו כפול כאשר מדובר ברפובליקנים. עוד נמצא, כי למצבי הרוח הללו אין השפעה על ההוצאה; הם משקפים רעשי רקע ולא ציפיות ממשיות.
מעבר לכך, יש סיבה טובה להאמין שדיווחי התקשורת על הכלכלה מוטים משמעותית לרעה. משהו שבאמת פועל טוב בארה"ב לאחרונה הוא יצירת משרות, אבל הציבור אומר בצורה שיטתית שהוא שומע יותר חדשות שליליות על התעסוקה מאשר חדשות חיוביות. ואין לשחרר מאחריות את הכלכלנים: רבים מהם צפו שוב ושוב מיתון בשנה שעברה; קרוב לוודאי שמתישהו יהיה איזשהו מיתון, אבל הפסימיות הפעם הייתה חסרת תקדים ואין ספק שהיא חלחלה לציבור.
לאן כל זה מוביל? ארה"ב טרם החזירה את האינפלציה לרמות טרום-הקורונה ועדיין ייתכן שהיא תחווה נחיתה כלכלית קשה. אך לפחות כרגע, היא רושמת הצלחה מדהימה בהתאוששות מן הקורונה. בעוד אמריקנים רבים אומרים בסקרים שהמצב איום ונורא – מה שמלמד משהו על אופן המענה לסקרים ועל דרך קבלת המידע – השורה התחתונה היא חיובית.

תאריך:  18/05/23   |   עודכן:  18/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המצב הכלכלי טוב, אז למה האמריקנים פסימיים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הניתוח הצליח החולה מת
חשדנית  |  20/05/23 21:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס גבריסוס, קורא באקונומיסט גם להגביר את שיתוף הפעולה הבינלאומי במאבק במגיפות
איתמר לוין
ארה"ב צריכה לכפות על הנשיא הפלשתיני הליך סדור לבחירת יורשו, כי החלופה היא אלימות נרחבת - טוען חיאת אל-עומרי ב-Foreign Affairs
איתמר לוין
אקונומיסט מדווח מיריד תעסוקה באוניברסיטה היוקרתית: הענקים בכלל לא הגיעו, החברות הקטנות מזהות את ההזדמנות והסטודנטים מעדיפים יציבות על פני גימיקים
איתמר לוין
שיפור של הסיוע הפדרלי למגזר הפרטי, הפחתת החשיפה המשפטית למי שמציית להנחיות הממשל, הגברת הדיווח על המתקפות - אלו חלק מן הצעדים שמציע וושינגטון פוסט במאמר המערכת שלו
איתמר לוין
גם בשלטון רודני כמו של פוטין, כולם מדברים - מסביר טום פרידמן בניו-יורק טיימס    הרוסים יודעים על האבידות הכבדות והם לא מוכנים לסלוח למנהיגיהם על תבוסה צבאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il