X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
F16. לא יגרום להסלמה מול רוסיה [צילום: חליל חמרה, AP]
F16 לאוקראינה: ארה"ב רוצה שהיא תנצח
אוקראינה זקוקה למטוסי הקרב כדי להגן על עצמה ולתקוף את הפולשים, מסביר ניו-יורק טיימס; מבחינת ארה"ב, זהו איתות שהמטרה אינה הישרדות אלא ניצחון

החלטתה של ארה"ב להסיר את התנגדותה לאספקת מטוסי F16 לאוקראינה היא אחת הטובות ביותר שקיבלה מאז פרצה המלחמה – קובע דייוויד פרנץ', בעל טור בניו-יורק טיימס. צעד זה, הממתין לאישור של ראשי הקונגרס, יגביר משמעותית את יכולתה הצבאית של אוקראינה מבלי להעלות את הסיכון של עימות עם רוסיה. מדינות אירופה מוכנות לספק את המטוסים ולאמן את הטייסים, אבל היה צורך באישורה של ארה"ב שכידוע מייצרת אותם.
פרנץ' בילה את השבוע שעבר בקייב, נפגש עם בכירים במשטר וכולם ללא יוצא מן הכלל אמרו שארצם זקוקה למטוסי קרב ובמיוחד ל-F16. הוא הגיע לאוקראינה משוכנע בכך שיש לספק לה מטוסים, אם כי לאו-דווקא דגם זה; למדינות אירופה יש מאות מטוסים מתקדמים מתוצרת אירופית, והן אינן זקוקות לאישורה של ארה"ב. כדי להבין את חשיבות הבקשה האוקראינית ואת החוכמה שבהחלטת ממשל ביידן, יש צורך במעט רקע.
עידן מטוסי הקרב נמדד בדורות, שהם קטיגוריות המאופיינות על-פי יכולות. שלושת הראשונים הגיעו עד אמצע המלחמה הקרה ואינם רלוונטיים לדיון. הדור הרביעי, כמו F15, F16, מיג 29 וסוחוי 27, היו הטובים ביותר בזמן המלחמה הקרה ועודם בשימוש ברוב הצבאות המודרניים, כולל של רוסיה ואוקראינה. הדור החמישי כולל את החמקנים F35, F22 וסוחוי 57.
דור 4.5 נמצא ביניהם: המטוסים אינם חמקנים, אך נהנים מאווירונאוטיקה משודרגת וחימוש מתקדם. דור זה כולל את הדגמים המשודרגים של F16, F15 ו-F18, את הטייפון האירופי, סאאב 39-JAS השבדי, רפאייל הצרפתי – וגם את סוחוי 30, סוחוי 34 וסוחוי 35 הרוסיים. לרוסיה יש מאות מטוסים מדור 4.5; לאוקראינה אין בכלל, אלא רק כמה עשרות מטוסי דור רביעי מהעידן הסובייטי. זהו הבדל העלול להיות מכריע.
סוחוי 35 יכול לפגוע במטרות בטווח גדול פי חמישה מאשר מיג 29. מטוסי דור 4.5 נושאים טווח רחב בהרבה של טילים מתקדמים מאשר המטוסים הישנים יותר שבידי אוקראינה. זה אומר, שיכולתם של האחרונים לספק הגנה אווירית בתוך המדינה היא מוגבלת, ואין הם יכולים להגיע לעליונות אווירית באזור הגבול עם רוסיה, שם מתמקדים הקרבות. לכן, גם הטילים האמריקניים המצוינים שבידי אוקראינה יכולים להגן במקרה הטוב רק על חלק קטן מן המדינה. שטחים נרחבים, כולל התשתיות והאזרחים שבהם, נותרים נטולי הגנה.
לא מטוס להפצצות עומק
את הפערים הללו ימלאו מטוסי F16, שגם נהנים מיכולת מוגברת להכות את הכוחות הרוסיים בחזית וקילומטרים רבים מאחוריה. ליכולת זו יש חשיבות רבה עוד יותר, כי הרוסים מצליחים לשבש את שיגור טילי ה-HIMARS האמריקניים שבידי אוקראינה. מטוסים מתקדמים יותר גם יוכלו להתמודד עם המפציצים הרוסיים הפוגעים במטרות אוקראיניות בעודם מצויים מחוץ לטווח טילי הנ"מ.
אבל למה דווקא F16? אוקראינה אומרת, שאין מספיק מטוסים אירופיים שהיא יכולה לקבל מבלי לסכן את יכולת ההגנה של מדינות אירופה. לעומת זאת, אלפי מטוסי F16 מצויים בשירות ארה"ב ובעלות בריתה, ורבים מהם מוחלפים כעת בידי מטוסים מתקדמים יותר – כך שהם זמינים מבלי לפגוע במוכנות של נאט"ו.
חובה לדון באפשרות ההסלמה, מדגיש פרנץ'. F16 – במיוחד במספרים הצנועים עליהם מדובר כרגע – אינו מהווה איום ממשי על רוסיה עצמה, אלא רק לפלישה הרוסית. הוא אינו מטוס להפצצות עומק כמו B1 או אפילו F15E. זהו כלי נשק שאוקראינה יכולה להפעיל בצורה הגנתית ולמטרות תקיפה בסמוך לחזית – וזה בדיוק מה שהיא צריכה.
אפשר לטעון שהממשל היה צריך לקבל החלטה זו מוקדם יותר. הוא גם מתיר רק העברת מטוסים מאירופה ולא מארה"ב עצמה. אבל למרות חסרונות אלו, זוהי החלטה נכונה, אותה מקבלים כאשר עוברים מאסטרטגיה של שמירת אוקראינה בחיים לכזו שמטרתה לסלק את הכוחות הפולשים ולהרתיע את רוסיה מתוקפנות בעתיד. ממשל ביידן מאותת שכעת הוא רוצה שאוקראינה תנצח ותוכל לשמר את השלום.

תאריך:  23/05/23   |   עודכן:  23/05/23
+רוסיה טוענת: סיכלנו את הפלישה האוקראינית
17:28 23/05/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

משרד ההגנה הרוסי דיווח שצבא רוסיה חיסל את הכוחות שפלשו לשטחה של רוסיה במערב המדינה  ▪  אחת הקבוצות שהשתתפו בלחימה הודתה בתבוסה וכתבה ברשת החברתית: "יום אחד נחזור כדי להישאר"

אוקראינה מכחישה מעורבות בפלישה [צילום: ליבקוס, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
F16 לאוקראינה: ארה"ב רוצה שהיא תנצח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
אם הדיווח של צבא אוקראינה על הפלת מטוס קרב רוסי מדגם "סוחי 35" בשמי הים השחור הוא נכון - יש כאן המחשה לשיפור ביכולות ההגנה האוויריות של אוקראינה שמציבות קושי משמעותי לפעילות האווירית הרוסית במרחבי האווירי של אוקראינה
איתמר לוין
הכנסותיה של רוסיה צנחו בצורה חדה וההשלכות מתחילות לחלחל לשדה הקרב, בעוד מחיר הנפט העולמי ממשיך לרדת - מנתח ניו-יורק טיימס
יאיר נבות
יממה אחרי שכוח ואגנר טען שהשתלט על העיר בחמוט התייחס נשיא אוקראינה לעיר בפגישתו עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בשולי ועידת ה-G7 ביפן    כשנשאל האם צבא אוקראינה שולט בעיר השיב: ""אני חושב שלא. כרגע היא קיימת רק בליבנו"
אורי מילשטיין
טילי קינז'אל רוסיים מתקדמים ששוגרו לקייב נוטרלו על-ידי ציוד אמריקני חדיש ליירוט טילים. התוצאה: שלושה מדעני טילים רוסיים הוכנסו לבית סוהר באשמת בגידה
איציק וולף
נשיא אוקראינה הצהיר כי מתקפת הנגד שארצו מתכננת לא תכלול פלישה לשטח הרוסי, אלא רק שחרור הטריטוריות שכלולות בגבולות אוקראינה המוכרים על-ידי הקהילה הבינלאומית    מתארח בפסגת ה-G7 המתקיימת בהירושימה שביפן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il