X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שיפור בשימוש בטנקים [צילום: אלכסנדר זימליאנצ'נקו, AP]
רוסיה משתפרת, אך ההגנה עודנה שבירה
חוקרים בריטים מובילים, המצוטטים באקונומיסט, מצאו שרוסיה שיפרה משמעותית את יכולתה באוקראינה - אם כי מתקפת-הנגד בהחלט עשויה להצליח

גנרלים רוסיים למדו לאט מטעויותיהם באוקראינה. הגנרל ואלרי גרסימוב איבד רבבות חיילים בהתקפות חוזרות ונשנות על קייב ודונבס, וכעת צפויה מתקפת-נגד אוקראינית. אבל למרות זאת, כעת נראה שהצבא הרוסי לומד ומשתפר בצורה משמעותית – כותב אקונומיסט.
החוקרים הבריטים רבי-ההשפעה ג'ק ווטלינג וניק ריינולדס מראים כיצד התפתחה הטקטיקה הרוסית, כולל בתחומים המציבים סיכון ממשי למתקפה האוקראינית. החשוב ביותר הוא טקטיקת רגלים בסיסית. רוסיה החלה את המלחמה כאשר היא מפעילה קבוצות גדודיות טקטיות – 800 איש האמורים להיות חמושים בשריון, ארטילריה ונ"מ. התברר שכוחות אלו היו חלשים מאוד ובלתי יעילים.
כעת שולחת רוסיה קבוצות של קומץ חיילים, לעיתים קרובות בהשפעת סמים ממריצים, להילחם עד מותם. המטרה: לחשוף את עמדות האוקראינים ולאלץ אותם לבזבז תחמושת. הקבוצות הגדולות יותר של חיילים מאומנים יותר נעות קדימה לאחר מכן – בגיבוי של שריון, ארטילריה וטילים. הן הצבא הסדיר והן קבוצת וגנר גם שיפרו את יכולת הלחימה הלילית שלהם. אם הם מצליחים לכבוש עמדה, הם הופכים אותה למעוז הגנה בתוך 12 שעות. המהנדסים הרוסים עושים עבודה טובה במיוחד בהצבת מכשולים, בבניית גשרים ובפינוי שדות מוקשים – לעיתים בעומק של 30 ק"מ.
גם הארטילריה משתפרת. למרות שקצב האש ירד – מ-12 מיליון מטחים אשתקד ל-7 מיליון השנה – התותחנים הרוסים משתפרים. כטב"מים לתצפיות יעילים במיוחד ומאפשרים לארטילריה להכות בתוך שלוש-חמש דקות מגילוי המטרה. הם נעזרים גם במערכת "סְטְרֶלֶטְס" – מחשב קטן המקשר בין הכטב"מים לבין סוללות הארטילריה.
טקטיקות השריון מתפתחות אף הן. הטנקים הרוסים שוב אינם מנסים לפרוץ דרך קווי האויב בעוצמה ובמהירות, אלא מספקים כוח אש ממרחק בטוח. למרות שהרוסים משתמשים בטנקים ישנים מדגמי טי-55 וטי-62, התותחים שלהם עודם יעילים ויוצרים סיכון משמעותי כאשר האוקראינים אינם מצליחים להציב מולם טילי נ"ט מונחים. מעבר לכך, השריונרים הרוסים משתפרים בהתחמקות והסוואה.
אחד ההיבטים הנשכחים אך החשובים ביותר של המלחמה הוא הלוחמה האלקטרונית (ל"א), מציין אקונומיסט, וכאן השיפור הרוסי הוא המרשים ביותר. רוסיה מציבה מערכות ל"א גדולות לאורך החזית, במרחק של עשרה ק"מ זו מזו, בעיקר כדי לשפר את פעילות הכטב"מים האוקראיניים, וזה עובד: אוקראינה מאבד 10,000 מהם מדי חודש, כמחציתם בשל ל"א. זוהי תזכורת לכך שכטב"מים טקטיים הפכו לכלי חד-פעמי – יותר כמו עפיפון מאשר כמו מטוס.

כבוד לאוקראינים במקום שחצנות
שולחים קדימה חיילים מסוממים [צילום: אלכסנדר זימליאנצ'נקו, AP]

ההגנה האווירית הרוסית מתקדמת אף היא. הכלים השונים יותר ויותר מתואמים, מה שמאפשר להם לחלוק מידע ולפעול ביעילות וליירט את הטילים המונחים HIMARS מתוצרת ארה"ב, שגרמו אשתקד כאבי ראש קשים למטכ"ל הרוסי. מרכזי השליטה והבקרה מוצבים כעת רחוק יותר מן החזית, הם מוגנים יותר ומערכות התקשורת שלהם השתפרו. הם עדיין פגיעים לטילי השיוט Storm Shadow מתוצרת בריטניה, אך טילים אלו יקרים ומסובכים להפעלה ולכן לא ניתן להשתמש בהם ללא מגבלה.
"יש לנו מזל שהם כאלה טיפשים מזוינים", אמר חייל אוקראיני באחד הציטוטים הבולטים של תחילת המלחמה. הצבא הרוסי עדיין עמוס בבעיות, אך כעת הוכיח שהוא מסוגל ללמוד – מצאו ווטלינג וריינולדס. את מקומה של השחצנות תופס כבוד לכוח האוקראיני. יש סימנים לקיומו של תהליך מרוכז לזיהוי נקודות התורפה בהפעלה ובפיתוח של הכלים והשיטות.
ממצאים אלו יוצרים את הרושם שלמתקפת-הנגד האוקראינית אין סיכוי. זה ממש לא כך, מדגיש אקונומיסט. ווטלינג וריינולדס מסיקים, שהמפתח אינו הרבה נשק חדש אלא טקטיקות מתאימות: "אם אוקראינה תוכל לפגוע בהגנה הרוסית ולכפות עליהם מצבים דינמיים, סביר להניח שהיחידות הרוסיות יאבדו במהירות את התיאום ביניהן". שבירת קווי ההגנה וניצול פערים תלוי בכך שהבסיס ייעשה בצורה נכונה: מלאי של חלפים לציוד, מדריכי הפעלה מתורגמים לאוקראינית ואימון טוב מראש.
לפני שבועיים קבע המודיעין הבריטי, כי קרוב לוודאי שלכוחות הרוסיים באוקראינה אין עתודה גדולה, בעלת יכולת וניידת כדי להגיב לאתגרים מתפתחים. מערכת ההגנה הרוסית השתפרה בהרבה; היא גם שבירה וניתן למחוץ אותה.

תאריך:  28/05/23   |   עודכן:  28/05/23
+רוסיה שיגרה 54 כטב"מים אירניים לעבר אוקראינה
14:55 28/05/23  |  איציק וולף

רוסיה שיגרה ביממה האחרונה לפחות 54 כלי טיס לא מאוישים לתקיפת מטרות בבירה האוקראינית קייב. על פי דיווח של חיל האוויר האוקראיני, 52 כלי טיס לא מאוישים מתוך ה-54 ששיגרה רוסיה הופלו. עוד דווח כי מדובר בכלי טיס לא מאוישים 'מתאבדים' מתוצרת אירנית.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה משתפרת, אך ההגנה עודנה שבירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לומדים תוך כדי תנועה, בדיוק מה
חשדנית  |  28/05/23 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
הפוסט של מדבדב חריף, אבל חשוב לקרוא אותו כדי להבין את זווית הראייה הרוסית, ואת רמת הניתוק של מדבדב עצמו, שמסרב להכיר במציאות המתהווה
יאיר נבות
הנשיא זלנסקי: עלינו להביס את הבלתי אנושיים הללו באופן בלתי הפיך ובהקדם האפשרי
דני סיטרינוביץ
העמקת שיתוף הפעולה בין אירן לרוסיה בכל התחומים, מקרב את הרגע בו ישראל לא תוכל להמשיך ולאחוז את המקל משני קצותיו ביחסיה עם מוסקבה
יאיר נבות
שר ההגנה הרוסי שויו אמר שהשליטה בכלי הנשק הללו נותרה בידי מוסקבה, כמו גם ההחלטה להשתמש בהם    הנשיא פוטין ציין כי עד ה-1 ביולי תושלם בנייתו של מתקן אחסון לנשק גרעיני טקטי בשטח בלארוס
איציק וולף
משרד ההגנה הרוסי דיווח שצבא רוסיה חיסל את הכוחות שפלשו לשטחה של רוסיה במערב המדינה    אחת הקבוצות שהשתתפו בלחימה הודתה בתבוסה וכתבה ברשת החברתית: "יום אחד נחזור כדי להישאר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il