X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עלי שמח'אני [צילום: ואחיד סלמי/AP]
זעזוע בצמרת האירנית
המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי הדיח במפתיע מתפקידו את עלי שמח'אני, מזכ"ל המועצה הביטחונית העליונה, הנחשב לאחת הדמויות החשובות במערכת קבלת ההחלטות באירן. במקומו מונה לתפקיד האדמירל עלי אכבר אחמדיאן, איש "משמרות המהפכה", חילופי הגברי אינם מבשרים שינוי במדיניותה של אירן

בעוד אירן מתמודדת עם אתגרי המלחמה באוקראינה, השיחות על הסכם הגרעין החדש שתקועות במשבר עמוק וסנקציות ומשבר כלכלי, אולץ עלי שמח'אני, אחת הדמויות הפוליטיות והביטחוניות החשובות והחזקות בצמרת האירנית להגיש את התפטרותו.
ישנם כמה הסברים להדחתו מתפקידו כמזכ"ל המועצה הביטחונית העליונה של אירן לאחר עשר שנים בתפקיד החשוב המעצב את מדיניות הביטחון והחוץ של אירן, אחד מהם הוא כי הדבר קרה בגלל קשריו ההדוקים עם מרגל בריטי בכיר בשם עלי ריזא אכברי שהיה סגנו של שמח'אני במשרד ההגנה ואחר כך יועצו במועצה הביטחונית העליונה.
ב-2019, ברגע שעלו חשדות ביטחוניים כבדים נגד עלי ריזא אכברי הוא נקרא בחזרה לאירן מבריטניה, נעצר והוצא להורג בחודש ינואר האחרון. הדחתו של עלי שמח'אני באה בהפתעה, בחודש מרס הוא ניהל את המשא-ומתן בין אירן לסעודיה על החזרת היחסים הדיפלומטיים ביניהן בתיווכה של סין, הוא פעל גם כשליח דיפלומטי למדינות המפרץ לצורך חיזוק היחסים המסחריים והדיפלומטיים. המנהיג העליון עלי ח'מינאי פירסם צו בתחילת השבוע שבו הוא פיטר את עלי שמח'אני מתפקידו והודה לו על שירותו, במקומו מונה לתפקיד האדמירל עלי אכבר אחמדיאן, סגן מפקד היחידה הימית של "משמרות המהפכה" לשעבר.
לאף אחד בצמרת האירנית אין חסינות בגלל טעויות שהוא עשה, במיוחד בתחום המודיעיני הקשור לישראל ולמערב, בחודש יוני שעבר הודח חוסיין טייב, ראש המודיעין של "משמרות המהפכה" בגלל גל החיסולים של בכירים אירניים שיוחס למוסד הישראלי. גורמים אירניים טוענים כי עלי שמח'אני היה מעורב בשחיתות וכי משפחתו עשתה מיליוני דולרים באמצעות חברת הובלות שסייעה לאירן להתחמק מהסנקציות שהטיל עליה המערב. כמו-כן הוא הואשם באחריות לכישלון הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015 וביחס רך כלפי הפגנות החיג'אב במדינה.
הרחוב האירני האשים אותו בדיכוי ביד קשה של ההפגנות שבהן נהרגו מאות מפגינים בידי כוחות הביטחון האירניים, ואילו בממשלה האירנית נטען כי נהג ביד רכה כלפי המפגינים. הזרם השמרני בנשיאות ובפרלמנט ראה בו איש שמקורב לממשלות הקודמות של אירן שלא ניתן לבטוח בו והוא שהפעיל לחץ כבד על המנהיג העליון עלי ח'מינאי להדיחו מתפקידו.
הוא מונה לאחר הדחתו לתפקיד של חבר במועצה לשמירה על האינטרסים של המשטר שעוסקת בייעוץ למנהיג העליון ח'מינאי, גורמים באירן טוענים כי הדחתו נעשתה לאחר התייעצות בין המנהיג העליון ח'מינאי לבין הנשיא ראיסי.
האם מדיניות החוץ והביטחון של אירן תשתנה בעקבות החלפתו של עלי שמח'אני?
אירן מתיישרת עם הקו החדש של הנשיא אברהים ראיסי, עלי שמח'אני היה צריך להיות מודח כבר לפני כמה חודשים, מקורות יודעי דבר בצמרת האירנית טוענים כי שום דבר לא ישתנה במדיניות החוץ והביטחון של אירן בעקבות הדחתו ולא יהיה שינוי בהסכם שהושג בין אירן לסעודיה.
עלי שמח'אני האפיל בידע שלו על שר החוץ האירני חוסיין אמיר עבד אללהאיאן, והוא היה יעד לביקורת של אמצעי התקשורת הממשלתיים, מינויו כחבר במועצה לשמירת האינטרס של המשטר מראה כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא ואין מדובר בסיום הקריירה הפוליטית שלו, הוא רואה בעצמו מועמד ריאלי בבחירות לנשיאות באירן.
למועצה העליונה לביטחון לאומי באירן יש תפקיד חשוב בתהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון ומדיניות החוץ של הרפובליקה האיסלאמית ובראשה עומד הנשיא. החברים בה הם בכירים בתחום הביטחון ומדיניות החוץ, כל החלטותיה מחייבות את אישור המנהיג העליון ח'מינאי לפני ביצוען. מזכ"ל המועצה הינו למעשה שליחו של המנהיג העליון ועכשיו ימלא את התפקיד עלי אכבר אחמדיאן.
לאחמדיאן בן ה-62 יש רקע צבאי כפי שהיה לעלי שמח'אני, למזכ"לים שקדמו להם במועצה כמו סעיד ג'לילי, עלי לאריג'אני וחסן רוחאני היה ידע אזרחי בלבד.
אחמדיאן עמד עד לאחרונה בראש "המרכז האסטרטגי של משמרות המהפכה", תפקיד שבו שימש ב-15 השנים האחרונות.
משרד האוצר האמריקני הטיל ב-2007 סנקציות על אחמדיאן ותיאר אותו כדמות מרכזית ב"משמרות המהפכה", גם האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות באותה השנה. אחמדיאן נכנס לתפקיד חשוב ומרכזי במערכת הביטחונית באירן בתקופה רגישה אך עלי שמח'אני עדיין נמצא על הגלגל הפוליטי ולא אמר את המילה האחרונה. גורמים אירניים בכירים טוענים כי עלי שמ'חאני הוא אישיות בעלת יכולות גבוהות מאוד בתחום הביטחון ומדיניות החוץ והוא ישתלב בעתיד בתפקידים בכירים בצמרת האירנית.

תאריך:  25/05/2023   |   עודכן:  25/05/2023
+אירן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי חדש
18:46 25/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הטיל בעל טווח של 2,000 ק"מ היכול להגיע לישראל, הטיל יכול לשאת חומרי נפץ במשקל של כטון וחצי, וככל הנראה גם ראש קרב גרעיני  ▪  צרפת: זו הפרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם

הטיל החדש [צילום: התקשורת האירנית]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
הרמטכ"ל התייחס בכנס הרצליה לאיום הגרעין האירני והצהיר שהעשרת האורניום האירנית התפתחה בשנים האחרונות יותר מאי פעם    "מבלי להיכנס לפרטים - יש התפתחויות שליליות אפשריות באופק"
איציק וולף
ראש אמ"ן מעריך שחיזבאללה הבין שניתן למתוח את המשוואות מול ישראל    "צריכים להיות ערוכים לכך שאויבינו לא יבינו את המסר שאנחנו מעבירים ונכונים להפעיל כוח"    על הגרעין האירני: "אירן לא קיבלה עדיין החלטה לפרוץ לנשק גרעיני
עידן יוסף
שר הביטחון אומר כי משמרות המהפכה מסבות אוניות סוחר לכלי שיט צבאיים חמושים בכטב״מים ומערכות טילים, וכי אירן פועלת ליצירת בסיסי טרור במרחב הימי במזרח התיכון
ירון פרידמן
מדיניות אירן בחודשים האחרונים מעוררת עניין רב בשל היוזמות החדשות שמטרתן כלכלית ואסטרטגית: לצאת מהמשבר הכלכלי בכל מחיר ולהעלות את המאבק בישראל בדרגה. מהם הצעדים האירניים? ולאן זה מוביל?
רפי לאופרט
ישראל אינה "מסתכנת" בעימות מעין זה משום שזו הוויית המציאות שלה מאז נוסדה. השאלה המרכזית והקבועה היא באיזו מידה קיימת או מתפתחת מנהיגות מרחבית שמסוגלת לעודד ולסנכרן את מאמצי רוב הגורמים העויינים, וכיצד אנו נערכים מול התגברות האיום. כאשר כוח אזורי צומח נוטל על עצמו להוביל מאמץ מלוכד ומתואם - יש להכין אסטרטגיה לאומית לפירוק מוקדם אפקטיבי של כל ניסיון לבנות מערך כזה. המב"מ, רק דוחה את הקץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il