X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קיש. ללא מורא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מתווה השר לאקדמיה חופשית נדרש ביותר
הדברים הנוקבים והברורים של השר יואב קיש על סתימת הפיות באקדמיה לא נחתה מהעולם החיצון, אינה תלושה מהמציאות, אינן שמועות זניחות, כי אם עובדות הקבועות ביתדות של פלדה

שר החינוך, יואב קיש, פועל ללא מורא וללא משוא פנים ואולי בעיקר ללא תחושת נחיתות מול חלק מראשי האקדמיה אשר הוא רואה בהם, לא פחות, ממדכאים את הציבור האקדמי בעל החשיבה הימנית שמרנית. שר החינוך, חשף באומץ רב את מה שהוא רואה כערוותם של חלק מראשי האקדמיה במדינת ישראל, כסתימת פיות, כחילול חופש הביטוי, כעידוד פלורליזם מצד אחד. דמוקרטים מוטים בעליל.
במכתב חד, ברור ומאתגר, מכתב ה'אני מאשים' מציע השר למכותביו לפעול על-פי כללי הדמוקרטיה לה הם מטיפים תחת כל עץ רענן והאשים אותם ברגישות סלקטיבית והשתקה של החושבים שונה מהם. כה כתב השר: "אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הביטוי באקדמיה. פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם.
אתם גרמתם את הנזק הגדול ביותר לממסד האקדמאי שאתם מנהלים... אין בי פליאה שהובלתם את הממסד האקדמאי למצב הקשה הזה. מצד אחד, אתם נלחמים על "חופש ביטוי ודמוקרטיה" ולטענתכם הנפת דגל אש"ף (תומכי טרור) היא חלק מזכויות לגיטימיות, אבל במקביל, בחודשים האחרונים פעלתם נחרצות לסתימת פיות של אנשי ימין, הדרת עמדות שנוגדות לעמדתכם ונתתם לזה גיבוי ולגיטימציה. צר לי שאין חופש ביטוי אמיתי באקדמיה. מצד אחד נלחמים מלחמת חורמה להגן על חופש הביטוי של שמאל פוליטי קיצוני, בו בזמן שהצד השני במפה הפוליטית מושתק באלימות בין כותלי האקדמיה.
אני מאשים. אני קורא לכם להתעשת, שנו את התנהלותכם ותפעלו אקטיבית לשם הגנה על חופש הביטוי של כלל הדעות בקמפוס גם אם זו לא דעתכם הפוליטית, ומתוך תחושת שליחות שהגיע הזמן לגעת בעצבים החשופים. האקדמיה משתיקה קולות אחרים בשם ההגנה על הדמוקרטיה".
הדברים הנוקבים והברורים של השר יואב קיש על סתימת הפיות באקדמיה לא נחתה מהעולם החיצון, אינה תלושה מהמציאות, אינן שמועות זניחות, כי אם עובדות הקבועות ביתדות של פלדה. מאות תלונות של סטודנטים ומרצים הסובלים מהשתקה שיטתית נערמו על שולחן השר, מאות מכתבים על החרדה והחשש להתבטא באקדמיה מאז החלה המחאה נגד הרפורמה המשפטית החשובה והנדרשת.
מלח הארץ
מעשהו האמיץ של שר החינוך, ליברל ואידאולוג שמרן, אינו יכול להידחות בקש, אינו יכול להידחות בסיסמאות השגרתיות על שר חסר מוח, נבער שלא למד לימודי ליבה, כמי שיצא ממחילה שחורה, קנאי, פנאט, מלבה שנאה, מסית ומדיח. השר יואב קיש הוא מלח הארץ, טייס קרב, מפקד, בעל תארים אקדמאים, אידאולוג שלא דבק בו רבב.
תגובת ראשי האוניברסיטאות הייתה יותר מצפויה. האשמת השר בשורה של הנחות מגובות במלל גבוה אך עקר מהות. התמודדות קלושה ומביכה מול סתימת הפיות של בעלי הדעה האחרת, אימת המרצים שמא יבולע להם לו רק יהינו לסטות מהדעה המוכתבת על-ידי משטרת המחשבות "הדמוקרטית".
ראשי ועד האוניברסיטאות הגיבו במכתבם: "קשה להשתחרר מהתחושה שאתה וחלק משותפיך רואים באקדמיה אויב אידאולוגי שיש להכניעו או לייבשו", כותבים ראשי האוניברסיטאות לשר החינוך. הם תהו "האם זהו רק צירוף מקרים שאתה אישית... פועל באופן נחוש ומתוכנן על-מנת להשתלט על המועצה להשכלה גבוהה באמצעות מינויים 'מטעם' וקידום בעלי תפקידים לא ראויים וכך לשלוט בעתידן של אוניברסיטאות המחקר? ... האם זהו רק צירוף מקרים שלמרות שמזה מעל שבוע, מתקיימת שביתה של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות - קולך לא נשמע"?
עתה, לאחר שהשר במעשה אמיץ חשף את פרצופם של חלק מראשי האקדמיה במדינת ישראל, אחרי שהיה לפה של אלפי מושתקים ומדוכאים במוסדות להשכלה גבוהה, אחרי שראשי האוניברסיטאות השיבו לטענות השר בטענות משלהם, ראוי שהסוגיה החשובה והמהותית הזו תונח על השולחן באומץ וסוף-סוף יתקיים דיון רציני על החופש האקדמי של הסטודנטים והמרצים במוסדות להשכלה גדולה.
חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, חופש הדעה הוא הזכות לחשוב באופן חופשי ללא מורא, אחריות השר יואב קיש למימוש זכותם של הסטודנטים והמרצים להביע דעתם ללא מורא תוך שיח מקצועי עם ועד ראשי האוניברסיטאות. אי-אפשר לה לדמוקרטיה לדור בכפיפה אחת עם סתימת פיות, דיכוי וחוסר צדק. מתווה השר לאקדמיה חופשית הוא נדרש ביותר. בהצלחה.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  01/06/2023   |   עודכן:  01/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתווה השר לאקדמיה חופשית נדרש ביותר
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איסטרא בלגינא קיש קיש קריא
הירונימוס  |  1/06/23 13:46
2
דמוקרטיה ואקדמיה
דר יואל מלמד  |  1/06/23 22:34
3
איזו דמוקרטיה יפה, ממש חומד
עובד 1  |  2/06/23 14:08
 
- תגובה 3 מיועדת כמובן להירונימו ל"ת
עובד 1  |  2/06/23 20:46
 
- עובד חביבי
הירונימוס  |  2/06/23 21:32
4
ואגב זמבורות...
עובד 1  |  2/06/23 14:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אחימאיר
הם, המשמיעים הצהרות קולניות בדבר הכורח לשמירה על הדמוקרטיה, פוסחים על תופעה לא דמוקרטית: קיומו של התמהיל, האנטי-דמוקרטי: צבא, תחנת שידור ופוליטיקה
אפרים הלפרין
ביום ה' האחרון חיכיתי בחיל ורעדה לראות את ניפוץ תיאוריות הקונספירציה בפרק ב' של עובדה על רצח רבין    אפילו שמתי אטמי אוזניים להקטנת השפעת הניפוץ    לא ניפוץ ולא נעליים    במחשבה שניה אולי גל הניפוץ היה בדקה אחרונה, כי מרוב שעמום, נרדמתי
ארי בוסל
את אותם חכמים לא ראיתי ולא שמעתי פעם אחת משך העשורים האחרונים כשהיה צריך להגן על מדינת ישראל או עלינו היהודים    כשהפיצו עלילות דם ובישלו אותן לאורך זמן, הם פשוט לא היו בנמצא
דינה לוין
יציאת המשפחה מגלוּת בבל מושווית לבני ישראל שיצאו ממצרים ובצקם לא הספיק להחמיץ    כך בצקם של אבותיו לא הועבר אליו בכתובים, ולכן הוא נטל על עצמו את הייעוד לאפות את סיפורם מחדש בעבודה קשה בחומר ובלבנים
דן מרגלית
חבל שבנימין נתניהו העניק להפיכה המשפטית רוח גבית אשר חרכה את יחסי ישראל עם ארצות הברית והבריחה מהארץ מיליארדים בתחום ההייטק    ביבי הוא פשלן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il