X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פארק ירוחם [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
ישראל כמטרופולין
היעד לצמצום הפער בין המרכז לפריפריה
על הממשלה ועל מקבלי ההחלטות בכלל, לגבש תפיסה שונה לחלוטין לגבי הפיכת הפריפריה לאטרקטיבית העובדה שהאוכלוסייה במדינת ישראל גדלה במהירות מסחררת ועתידה להכפיל את עצמה עד שנת 2050, הינה ללא ספק מנוע צמיחה חשוב מאין כמותו

נתוני למ"ס יבשים שפורסמו לאחרונה מספרים את כל הסיפור. על-פי נתונים אלה קיימות כ-2.6 מיליון דירות באזור הביקוש במרכז הארץ, כולל גוש-דן המורחב מנתניה ועד לאשדוד וכולל גם את ירושלים הבירה, זאת לעומת כ-248 אלף דירות בלבד בפריפריה.
ובמילים אחרות, בכ-20 אחוזים בלבד משטח מדינת ישראל, קרי "מדינת תל אביב" ונספחיה, ממוקמות כ-91 אחוזים מהדירות, ואילו במרחבי הפריפריה הכוללים כ-80 אחוזים משטח המדינה, ממוקמות כ-9 אחוזים מהדירות בלבד, פי 10 ויותר פחות מכך.
פערים עצומים אלה מעידים כאלף עדים על-אודות הכישלון המתמשך של כל ממשלות ישראל, משנות ה-50 ועד עצם ימינו אנו, להפוך את הפריפריה ל"לגיטימית".
לפרוטוקול: אינני חלילה יוצאת כנגד המיתוג הגבוה של העיר תל אביב בפרט ו"מדינת תל אביב, בכלל. אדרבה, זה עושה טוב למיתוגה של מדינת ישראל וגם הופך את העיר העברית הראשונה ובנותיה לאטרקציה תיירותית וכלכלית בינלאומית, עד כדי כך שיש הרואים בה מתחרה ראויה לברצלונה וערים מובילות נוספות סביב אגן הים התיכון.
אולם, וזה אולם גדול, וכמי שפעלה רבות במהלך השנים למיתוגן של ערי פריפריה, בגליל, בנגב, בשפלה ובכלל, קיימת למרבה הצער איזושהי תקרת זכוכית שאותה שום ממשלה מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת לא הצליחה לפרוץ.
גם הפיתויים הכלכליים שהוצעו במהלך השנים, והיו ללא ספק משמעותיים, בינתיים מענקי והלוואת מקום, הטבות מס, שלא לדבר על עלות נמוכה לאין שיעור של הדיור והצריכה היומיומית, לא פעלו משמעותית לטובת הפריפריה, כמו גם ההטבות המפליגות כגון יום לימודים ארוך וכן סביבה ירוקה וקהילה מחבקת.
על כן שומה על הממשלה ועל מקבלי ההחלטות בכלל, לגבש תפיסה שונה לחלוטין לגבי הפיכת הפריפריה לאטרקטיבית. התפיסה שאותה אני מציעה מבוססת על ראיית כלל מדינת ישראל כמטרופולין אחד גדול של מגורים, תעסוקה, תחבורה, תרבות פנאי, קניות ובילוי.
ובמילים אחרות, על-מנת להקטין ולעמעם, תרתי משמע, את הפער התודעתי המתרחב בין המרכז לפריפריה, על מקבלי ההחלטות לגזור גזירה שווה ומתוך ראייה כוללת של קיצור משמעותי של יוממות הנסיעה בין המרכז לפריפריה, זאת באמצעות מערכת היסעים המונית משוכללת ומהירה.
בד בבד ביזור מרכזיי ההייטק והטכנולוגיה(!) המרוכזים כיום רובם ככולם סביב "מדינת תל אביב", זאת באמצעות הטבות מפליגות ליזמי ההייטק, כולל קרנות השקעה בינלאומיות, וכן ביזור יזום של מרכזי תרבות הפנאי, ההסעדה וכו', גם כן באמצעות מענקים והטבות לגופים העוסקים בתחומים אלה.
אדגיש כמו-כן כי העובדה שהאוכלוסייה במדינת ישראל גדלה במהירות מסחררת ועתידה להכפיל את עצמה עד שנת 2050, הינה ללא ספק מנוע צמיחה חשוב מאין כמותו שיש לנצל אותו על-מנת להתניע מאות אלפי ישראלים, ואולי אף למעלה מזה, לעקור לעבר הפריפריה.
פעולה משולבת זו, אדגיש, חייבת לנתק את עצמה מכל תוכניות הדיור המוזל שלא בהכרח עשו טוב לפריפריה והופכות אותה, שלא בטובתה, לברירת מחדל. היעד שלי הינו שערי ויישובי הפריפריה, שיש להם כבר היום הרבה מאוד מה להציע, יהפכו בהדרגה מברירת מחדל, לעדיפות ראשונה עבור חלק נכבד מהזוגות הצעירים ומשפרי הדיור!

הכותבת היא עורכת-דין, ממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  14/06/2023   |   עודכן:  14/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היעד לצמצום הפער בין המרכז לפריפריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
לטענת האוקראינים ספינה רוסית בים השחור שיגרה ארבעה טילי שיוט מדגם "קליבר", שלושה מהם יורטו ואחד פגע במחסן גדול של רשת שיווק. גם שברי היירוטים גרמו להרס ונזק רב לאזור מסחרי    בנוסף שיגרה רוסיה עשרה כטב"מים אירניים מדגם "שאהד" לעבר מזרח אוקראינה
דן מרגלית
מה הטעם ליהירותו של סמוטריץ'-איבר-אלעס? כלום, לבד מתחושת עליונות בזויה, שאין לה יסוד לא בהתייחסו למרציאנו ולא כלפי רבים אחרים
משה ניסנבוים
כתב היד מכיל לא פחות ממחצית (!) הספר הקדוש 'הוספות מהרצ"א, למעלה מ-10,000 מילים! בעצם כתב יד קדשו וחתימת ידו של ה'בני יששכר'
עמנואל בן-סבו
חלק מאלו שלמדו לימודי ליבה, חלקם פקדו את האקדמיה, חלקם לבשו מדים, זכו לדרגות ועיטורים בצבא, אינם מכירים את השיעור הראשון, המבוא לאזרחות    אינם יודעים ומבינים מהי דמוקרטיה ומהותה
יוני בן-מנחם
סכנת הטרור של דאעש לא חלפה והארגון מנסה להתחזק ולחזור לפעילות טרור במזרח התיכון, גורמי מודיעין במערב מדווחים על התחזקות דאעש באפגניסטן ובכמה מדינות ביבשת אפריקה. ישראל מסייעת למצרים ולמדינות המערב להילחם נגד דאעש, הארגון ביצע בשנים האחרונות פיגועים בישראל והוא מנסה לגייס לשורותיו פעילים מקרב ערביי ישראל ומזרח ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il