X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מאות אלפי שקלים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
פקק הבנייה - האטה והקפאה בשוק הנדל"ן
עליית הריבית וכפועל יוצא התייקרות המשכנתאות הובילו את רוכשי הדירות הפוטנציאליים לעשות חושבים המשקיעים יכולים ליהנות כעת מריביות גבוהות בפיקדונות הבנקים ללא סיכון ולכן הם לא ממהרים לקחת משכנתאות יקרות שינגסו בתשואה

למרות שכבר ברור שהגדלת היצע הדירות הוא המפתח למשבר הדיור שוק הנדל"ן נמצא כבר מס' חודשים בסחרור אשר החל בהעלאת הריבית. כפועל יוצא של הקיפאון היחסי בעסקות מתרחשת ירידה בהתחלות הבנייה. ברבעון האחרון ישנה ירידה של מעל 20% בהיקף התחלות הבנייה וניתן לראות מגמה של האטה שהתעצמותה תהא סיבה לדאגה לטווח הארוך.
בימים אלו אנו נמצאים בסיטואציה בה רוכשי הדירות קיבלו החלטה לשבת על הגדר וזאת מכיוון שישנה תחושה שמחירי הדירות צפויים לרדת. מנגד היזמים מחליטים כרגע להשהות התחלות בנייה בפרויקטים אותם אין להם חובה חוזית לבנות. היזמים מבינים שכרגע הם לא יכולים למכור דירות בקצב הנכון ולכן מעדיפים כרגע לא לקחת סיכונים מיותרים. בנוסף, היזמים ניגשים פחות למרכזים של רמ"י ובעתיד הלא רחוק תורגש האטה בבנייה כתוצאה ממהלך זה.
הבנקים בישראל והגופים הפיננסים מקשיחים עמדות בבואם לתת מימון לפרויקטים תוך נקיטת משנה זהירות עקב חוסר הוודאות וממתינים גם הם לבהירות וודאות גבוהה כבעבר.
עליית הריבית וכפועל יוצא התייקרות המשכנתאות הובילו את רוכשי הדירות הפוטנציאליים לעשות חושבים. המשקיעים יכולים ליהנות כעת מריביות גבוהות בפיקדונות הבנקים ללא סיכון ולכן הם לא ממהרים לקחת משכנתאות יקרות שינגסו בתשואה.
זוגות צעירים שלוקחים משכנתאות גבוהות עלולים לשלם מאות אלפי שקלים יותר בלקיחת משכנתה כעת לעומת כמה חודשים אחורה. על כן, ההאטה ברכישת הדירות מובילה להתמתנות בשוק הדיור. מחד-גיסא, הפסיקו עליות המחירים בשוק ובנוסף חלה האטה בבנייה ובשיווק ואף יציאה למבצעים והורדות מחירים מתונות באחוזים בודדים. מאידך-גיסא, היזמים מאיטים את קצב הבנייה ורכישת הקרקעות, מכרזים של רמ"י נותרים מיותמים ללא דורש והסתמכות היזמים על עליות המחירים הקבועות מביאות להורדת הרגל מהגז.
מומחים מתריעים כי העלאת הריבית לבדה אינה יכולה לגרום לירידות מחירים לאורך זמן. ככל שירד קצב הבנייה ומאידך ביקושים כבושים שממתינים לשעת כושר על-מנת לבצע עסקה יצטברו על המדף יובילו בעת הורדת הריבית להסתערות על מלאי מצומצם והקפצת מחירים מצד הקבלנים. כמו-כן, גם קצב הריבוי הטבעי של האוכלוסייה, בעוד כמה שנים עלול להיווצר שוב מחסור של דירות אל מול ביקוש גדול.
יתכן שכדאי לרוכשי הדירות להיוועץ עם יועצי משכנתאות שיובילו אותם ללקיחת משכנתה גמישה שניתנת למחזור בבוא העת ולהתחיל בהליך הרכישה כבר עכשיו. היפוך המגמה שיקרה במוקדם או במאוחר יהיה מיידי ויוביל לעלייה מחודשת.
כדי שישתחרר פקק הבנייה, בסופו של דבר המדינה צריכה לדאוג ולהגדיל את שוק הדירות וגם לטפל טיפול עומק בחסמים, להקל על הקבלנים בעיקר בהליכים ביורוקרטים ממושכים בהוצאת היתרי בניה ואכלוס, טיפול בתשתיות תומכות ותחבורה.
בזמני אי-ודאות הנפגעים העיקריים הם הזוגות הצעירים ושוכרי הדירות. בלימה בכניסת דירות חדשות למלאי דירות השכירות מעלה את מחירי השכירות בצורה רוחבית. ישנן הרבה פעולות ארוכות טווח איתן ניתן להגדיל את היצע הדירות בישראל לצורך התמתנות המחירים ודאגה למציאת פתרון הוגן לדור הצעיר ולכך נדרשת תוכנית פעולה ממשלתית וגוף מקצועי אחד שמנוהל היטב ע"י בעלי מקצוע אשר יאגד תחתיו את כל ענפי הדיור, התכנון והרגולציה לטובת רווחת תושבי ישראל והזוגות הצעירים.
לצד הנפגעים המיידיים ישנן גם הזדמנויות למי שהפרוטה מצויה בכיסו, ואינו נדרש להלוואות משלימות - לרכוש נכסים מניבים ולהשתמש בכוח הקנייה שלו למצוא מציאות רווחיות.
בסופו של דבר, מחירי הנדל"ן לא יעצרו את עלייתם כל עוד לא תיושם מדיניות של שחרור קרקעות סיטונאי ושינוי ברגולציה לטובת הוצאת היתרים ושינוי תב"עות מהיר. מחירי הדירות למרות כל התחזיות העכשוויות יראו בסופו של דבר עליית מחירים נוספת ביציאה ממשבר הריביות העלייה יכולה להיות מהירה או איטית אך המגמה ברורה כלפי מעלה.

הכותב הוא עורך-דין, מומחה בתחום ההתחדשות העירונית, מייצג בעלי דירות בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי.
תאריך:  20/06/2023   |   עודכן:  20/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקק הבנייה - האטה והקפאה בשוק הנדל"ן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
ארה"ב עצמה פרסה יכולות גרעיניות בכמה וכמה מדינות אירופיות, כולל בהולנד וגרמניה, ומבחינתה של רוסיה המהלך שלה הוא בסך-הכל תגובה הולמת ותשובה למהלך שארה"ב כבר ביצעה מזמן, גם במסגרת ברית נאט"ו
יוסף גערליצקי
ראשית יש ללמוד היטב את הדברים, כלימוד סוגיא תורנית הגיונית ושכלית; לא רק לקרוא את הכתוב, אלא להבין היטב את הדברים עד שייקלטו בשכלו על בורים, ואז לחשוב עליהם ולהעמיק בהם שוב ושוב
רפי לאופרט
האנרכיה שהפעילו בארץ האופוזיציה ושותפיה מבית בחודשים האחרונים, בשיתוף עם גורמים עויינים ואינטרסנטים סקטוריאליים, ניצבת על גבול המרידה וההשתלטות הפוליטית העויינת. בדמוקרטיה, רק העם מחליט מי יהיה השליט ואין לאיש זכות וטו על כך. גורמים בישראל מחקים ומנסים לשעתק משבר דומה לזה העובר על ארה"ב ואירופה - הווייה שאינה ראויה לעם היהודי המחדש את ריבונותו במולדתו ההיסטורית. הגיעה העת לדמוקרטיה פעילה ומתגוננת גם מבית
דן מרגלית
"לוין הרס לי את החברה, מאז הכריז על החקיקה שלו עסקות אינן נכנסות וממילא אינן יוצאות, הרס, הכל משותק"
עמנואל בן-סבו
לרגל שבוע, חודש, שנת הספר העברי אני מבקש לגמול טובה לספר חיי, אני מבקש להזמין את ההורים והמורים, להציב בכל מקום את ספר חיי הילד, הנער, הבוגרת, הקשיש, ספר לכל אדם, בכל גיל, בכל תחנה בחיי האדם הקורא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il