X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ארה"ב. האינפלציה ירדה ל-4% [צילום: ג'ין פוסקאר, AP]
להשלים עם אינפלציה של 3%-4%? רע מאוד
אקונומיסט מזהיר מפני תוצאות קשות אם הבנקים המרכזיים יתפשרו על אינפלציה גבוהה מן היעד של 2% בסופו של דבר, הבחירה היא בין אינפלציה למיתון

במבט ראשון נדמה, כי כלכלת העולם ניצלה ממכת האינפלציה. בארה"ב ירד שיעורה ל-4% לאחר שהגיע אשתקד לדו-ספרתי. מיתון אינו נראה באופק והפרדל ריזרב נתן הפסקה מהעלאות הריבית. לאחר 2022 עגומה, מדד סטנדרד אנד פור עלה מתחילת השנה ב-14%, במיוחד בזכות עלייה מחודשת במניות הטכנולוגיה. רק בבריטניה האינפלציה ממשיכה להשתולל.
הבעיה היא, טוען אקונומיסט, שמפלצת האינפלציה לא באמת רוסנה. בריטניה מהווה דוגמא. השכר וליבת האינפלציה (לא כולל אנרגיה ומזון) עלו ב-7% בשנה האחרונה. גם במדינות בהן האינפלציה ירדה לאחר שהתפוגגה מכת האנרגיה, ליבת האינפלציה עדיין עקשנית עד תסכול. הן בארה"ב והן בגוש האירו היא מעל 5%. במדינות עשירות רבות הממשלות שופכות שמן על המדורה, בכך שהן מתנהלות בגרעון תקציבי המתאים למיתון כבד.
כתוצאה מכך, הבנקים המרכזיים ניצבים בפני הכרעה כואבת. מה שיעשו בהמשך יטלטל את השווקים הפיננסיים, יאיים על הוודאות וישפיע על עובדים, מנהלים וגמלאים. המשקיעים במניות מקווים שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בלי לגלוש למיתון, אך ההיסטוריה מלמדת שהורדת האינפלציה תהיה כואבת. ריבית המשכנתאות בבריטניה מזנקת ומכבידה קשות על הלווים. תחזית אחת מדברת על אבטלה של 6.5% בארה"ב כדי שהאינפלציה תחזור ליעד. הריבית פוגעת ביציבות במדינות גוש האירו ובמיוחד באיטליה. גורמים חיצוניים צפויים להשפיע לרעה: מעבר הייצור מסין לארה"ב מייקר את המוצרים, תקציבי הביטחון והאקלים גדלים ללא הרף.
ראשי הבנקים המרכזיים מצהירים על מחויבותם להשיג את יעדיהם. העלאת הריבית יכולה לצמצם את הצריכה די הצורך כדי להוריד את האינפלציה, מה שעלול להוביל למיתון כואב. אבל המחיר של הימנעות ממיתון לצד לחצים אינפלציוניים ארוכי טווח, מציג תרחיש שונה: הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית עד שהאינפלציה תרד ל-4%-3% בשנה ויסכימו לחיות איתה.
מדינות כזאת הוצעה בשנות ה-1980, אך אקונומיסט טוען שהשווקים כיום אינם מוכנים לקבל אותה. התשואה של אג"ח אמריקניות צמוד מדד מלמדת על ציפייה לאינפלציה ממוצעת של 2.1% בחמש השנים הקרובות ושל 2.3% בחמש השנים שלאחר מכן. לפיכך, עולם של אינפלציה גבוהה יותר יצריך מהפך חשיבתי בשווקים הפיננסיים – עם הרבה חוסר יציבות ופער ברור בין המשקיעים שירוויחו לבין אלה שיפסידו.

שורה ארוכה של נפגעים
בריטניה. ליבת האינפלציה עודנה 7% [צילום: אליסטר גרנט, AP]

מקור אחד לחוסר יציבות עלול להיות הנזק למוניטין של הבנקים המרכזיים. בארבעת העשורים האחרונים הם תרגמו את מחויבויותיהם למטרות, אך בשנתיים האחרונות לא הצליחו לזהות בזמן את האינפלציה הנוצרת. אם כעת רק ישלמו מס שפתיים ליעדים, ייתכן שלעולם לא יאמינו להם והתוצאה תהיה מערבולת אינפלציונית של עליות מחירים ושכר.
חוסר יציבות אינפלציוני יפגע בחברות ובמניותיהן, משום שהן יתקשו לנהל את הוצאותיהן ולקבוע מחיר למוצריהן. הוא יפגע בכל השכבות, יגרום לתנודתיות רבה בתשואות הריאליות ויוביל את המשקיעים לדרוש הנחות בתמורה לחוסר הוודאות ולפיכך לירידה בשווי הנכסים. התשואה על האג"ח לטווח קצר תרד תחילה, אך תשוב ותעלה כאשר המערכת תתרגל לאינפלציה הגבוהה יותר. במקביל תרד התשואה על האג"ח לטווח ארוך, המשקיעים יעברו מהן לשוק הסחורות – שם עלולות להתפתח בועות מחירים.
אינפלציה גבוהה יותר תיצור מנצחים ומפסידים חדשים, ממשיך אקונומיסט. העושר יעבור מן המלווים ללווים, שכן ערכו הריאלי של החוב יצנח. לווים כבדים, כמו ממשלות ברחבי העולם, עשויים לשמוח – אך כאשר משקיעי האג"ח יבינו זאת, הם יענישו לווים חסרי אחריות (כולל במדינות העשירות) בעלויות מימון גבוהות יותר. זאת ועוד: אם האינפלציה תהיה 4% לשנה, המשקיעים עשויים לדרוש הפחתה בדמי הניהול. כוח הקנייה של הקצבאות לגמלאים יהיה נמוך מהצפוי, והבוחרים יגיבו בהתאם.
זהו המלכוד בו מצויים הבנקים המרכזיים. הם צפויים לנסות ולמצוא נתיב בין אינפלציה גבוהה לבין מיתון. דומה שהמשקיעים עדיין מאמינים שנתיב כזה יימצא, אך רוב הסיכויים שהוא אינו קיים, מסיים אקונומיסט.

תאריך:  26/06/23   |   עודכן:  26/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשלים עם אינפלציה של 3%-4%? רע מאוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העיתון אומר שאיש לא יריע להסכם המותיר את אירן במרחק נגיעה מפצצה גרעינית, אבל זה מה שניתן להשיג כרגע; צופה שגם נתניהו לא ימחה יותר מדי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט על נסיון ההפיכה של פריגוז'ין: פוטין הציל את משטרו, אבל יום זה ייזכר כחלק מאובדן מעמדה של רוסיה כמעצמה גדולה – וזוהי מורשתו האמיתית של הנשיא
איתמר לוין
פגיעה קשה בסמכות הקרמלין, הפרכת טענותיו להצדקת המלחמה, אפשרות לאובדן רבבות לוחמים חיוניים - אקונומיסט מסביר מה יקרה כעת לרוסים באוקראינה
איתמר לוין
יבגני פריגוז'ין פרח ב"הפרד ומשול" של הנשיא, ולמרות שלא הפיל אותו - האירועים פוגעים קשות באמינות ובלגיטימיות של פוטין, מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
בשנת 2000 עמד הגיל החציוני על 35, מזכיר ניו-יורק טיימס    המשמעות: פחות צעירים יצטרכו לתמוך כלכלית ביותר זקנים; חשש למחסור בידיים עובדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il