X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לוקשנקו. שני עשורים של רודנות הדוקה [צילום: AP]
נשיא בלארוס הרוויח מהמרד של פריגוז'ין
אלכסנדר לוקשנקו הוצג כמתווך שהביא לסיום האירוע, יקלוט את מפקד שכירי החרב הרוסיים ומצליח למנוע אפקט דומינו - מסביר אקונומיסט

חלפו שני עשורים מאז שאלכסנדר לוקשנקו, הרודן התככן של בלארוס, קיבל תקשורת כל כך טובה ברוסיה. בסוף השבוע שעבר היללו שופרות התעמולה של הקרמלין את חלקו בעצירת המרד של יבגני פריגוז'ין בשערי מוסקבה. מובן שהתעמולה של בלארוס לא פיגרה: "איוון סוסנין, קוזמה מינין, הנסיך פוז'רסקי, המרשל ז'וקוב ואלכסנדר לוקשנקו. זו רשימת האנשים שהצילו את מוסקבה".
אם נניח בצד את אוקראינה, לוקשנקו הוא המרוויח הברור ביותר מהמרד הקצרצר של פריגוז'ין ואנשי קבוצת וגנר, קובע אקונומיסט. בשלוש השנים מאז שהבטחתו של פוטין לשלוח כוחות לעזרתו הצילה את משטרו, לוקשנקו היה כינור שני לשכנה הדומיננטית. הוא ביקר את פוטין 14 פעמים מאז החלה הפלישה לאוקראינה; פוטין החזיר טובה פעם אחת בלבד. הריבונות של בלארוס הלכה ונשחקה; הפלישה החלה מאדמתה. אבל התיווך בין פוטין לפריגוז'ין החזיר את לוקשנקו לקדמת הבמה.
בהודיעו על ההסכם ציין הקרמלין, כי בין פריגוז'ין לבין לוקשנקו קיימת ברית של 20 שנה. למעשה, ככל הידוע יחסיהם החלו כאשר לוקשנקו סעד ב-2002 באחת מן המסעדות של פריגוז'ין (טבח במקצועו) בסנט פטרסבורג; קשה לומר שהם שמרו על קשר ממשי מאז. קרוב לוודאי שחלקו במו"מ בסוף השבוע נופח גם הוא. מקור אוקראיני אומר, שלא היה לו שום חלק בשיחות עד הרגע האחרון, עד שנאמר לו לשחק את תפקיד המתווך. את רוב המו"מ ניהל אלכסיי דיומין, מושל מחוז טולה, לשעבר שומר ראשו של פוטין ומקורב גם לפריגוז'ין. אבל הקרמלין העדיף שלוקשנקו יקבל את הקרדיט – ואת האחריות.
רוב פרטי ההסכם עדיין אינם ידועים. לפריגוז'ין הובטחו חנינה ומעבר בטוח לבלארוס בתמורה להסגת כוחותיו, אבל מעבר לכך שורר בלבול. האם הוא יעבור לבדו או יחד עם חלק מאנשיו? האם הוא יורשה לפעול בפומבי? האם יוכל להמשיך את פעילות שכירי החרב שלו באפריקה? הוא עצמו אמר אתמול, כי אנשיו יורשו לעזוב לבלארוס אם ירצו, אך לא הוסיף פרטים.
מה שיקרה בהמשך מעורפל באותה מידה. לא ידוע אפילו היכן פריגוז'ין נמצא כרגע, אם כי על-פי דיווח אחד – הוא במלון במינסק, בירת בלארוס. קשה להניח שיהיה לו תפקיד משמעותי כלשהו במדינה זו, בה השלטון ריכוזי עוד יותר מאשר ברוסיה. "אולי לוקשנקו יוכל לסבול את פריגוז'ין ושומרי ראשו זמן מה, אך לא יותר מכך", סבור הפרשן ארטיום שריבמן.
אקונומיסט מעיר, כי גם החוק בבלארוס עלול להיות לרועץ לפריגוז'ין. הזכות לשאת נשק מוענקת רק לרשויות של המדינה: הצבא, המשטרה ושירותי הביטחון. אחת האפשרויות היא שפריגוז'ין ואנשיו, מפורקים מנשקם, יישבו זמן קצר במינסק ולאחר מכן ייצאו לאפריקה להמשיך בעסקיהם.
באוקראינה יש המקווים לתוצאות אחרות. הקרמלין מסר, כי עד 20,000 מאנשי וגנר יוטמעו בצבא; ייתכן שזה יקרה וייתכן שלא. לכל הפחות, 5,000-3,000 שכירי החרב שצעדו למוסקבה לבטח יחזרו לחזית, רבים מהם – חיילים לשעבר אשר אומנו ביחידות עילית של הצבא. גם אם יעברו לבלארוס, ניתן יהיה להפעילם משם לפשיטות נקודתיות באוקראינה. אחרים דוחים אפשרות זו, בציינם שלוקשנקו נזהר מאוד ממעורבות ישירה במלחמה ושהוא יודע שביכולתה של אוקראינה לפגוע בארצו.
באוקראינה ובמערב רואים את לוקשנקו כמשת"פ של פוטין, אך בבלארוס עצמה התמונה מורכבת יותר. הוא הצליח למנוע גיוס ומחאות מאז החלה המלחמה, מה שהגביר את הפופולריות שלו. אין ספק שהאופוזיציה מקווה שהכאוס ברוסיה יזלוג לבלארוס, אך נכון לעכשיו – אין אפקט דומינו שכזה.

תאריך:  27/06/23   |   עודכן:  27/06/23
+וושינגטון פוסט: המודל הישראלי - באוקראינה
13:02 27/06/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מאמר המערכת של העיתון מציע לבסס את היחסים העתידיים בין המערב לאוקראינה על-פי היחסים בין ארה"ב לישראל: אספקת נשק עצומה בלא ערבות ביטחונית

משלוח פגזים מארה"ב לאוקראינה [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיא בלארוס הרוויח מהמרד של פריגוז'ין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מתקפת הנגד של אוקראינה נכשלה
חשדנית  |  27/06/23 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
עידן יוסף
נשיא רוסיה אומר כי מארגני המרד בגדו בעמם ויועמדו לדין    עוד מנאומו של פוטין הערב: "אנחנו יודעים שמרבית לוחמי וגנר הם פטריוטים רוסים. מודה למפקדי וגנר שלא הובילו לשפיכות דמים בין אחים"
יאיר נבות
כך הגיב גו׳זף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי לאירועי סוף השבוע ברוסיה    סימן נוסף לתחושת חוסר הוודאות - היחלשות הרובל הרוסי שהגיע לרמתו הנמכה ביותר מזה 15 חודשים
אורי מילשטיין
ברב-שיח מומחים שבועי, מפגש מספר 41, על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, נדון ה"מרד" של "כוח וגנר" בפיקוד פריגוז'ין, ומטרתו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - החלטות, איחרו, בעלת קשרים, טבח, רעיונות והתפוצצות
יאיר נבות
לתפקיד שר ההגנה צפוי אולי להתמנות מושל טולה הנוכחי אלכסיי דיומין בן ה-50, שכיהן תקופה קצרה כסגן שר ההגנה לפני כמה שנים, אך חשוב מזה - היה מאבטחו של הנשיא פוטין וראש צוות האבטחה    במקומו של גרסימוב ימונה לא אחר מאשר הגנרל סרגיי סורוביקין, המשמש כעת כסגנו בתפקידו כמפקד הכוחות הרוסים באוקראינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il