X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תוניסיה. הנשיא מסרב להגיע להסכם [צילום: מוסעב א-שאמי, AP]
מצרים, תוניסיה ולבנון תקועות במשבר עמוק
קרן המטבע מוכנה לסייע לשלוש המדינות, בהן מתגוררים שליש מתושבי המזרח התיכון, אך האליטות בהן - שבחלקן נושאות באחריות להגעתן לסף קריסה - מונעות כל התקדמות, מדווח אקונומיסט

קרן המטבע הבינלאומית אוהבת לומר שלעולם איננה מפוצצת מו"מ. אם מדינה זקוקה לחילוץ, אין תאריך יעד: השיחות יכולות להימשך ככל הדרוש. רק מדינות מעטות רוצות לבחון את אמיתותה של ההבטחה הזאת. מצרים, לבנון ותוניסיה זקוקות נואשות לסיוע. מדינות אלו, בהן מתגוררים כשליש מתושבי מדינות ערב, כורעות תחת חובות המחסלים את יתרות המט"ח. הן מתקשות לייבא צרכים בסיסיים והמטבעות שלהן קורסים.
אקונומיסט מזכיר, כי לבנון כבר לא עמדה בשנת 2020 בפרעון חובותיה, ואילו האג"ח של מצרים ותוניסיה נסחרות בתשואה של אג"ח זבל. שלושתן ביקשו הלוואות מקרן המטבע, בתקווה להתגבר על הקשיים הפיננסיים ולהשיב את אמונם של המשקיעים הזרים. אבל לאחר שנים של שיחות עם הקרן, שלושתן תקועות. זה אומר הרבה על מצבן של מדינות ערב נטולות הנפט וגם על התוכניות של הקרן במזרח התיכון.
מצרים הגיעה בדצמבר שעבר להסכם עם הקרן בהיקף של 3 מיליארד דולר. מאז 2019 צנחו היתרות שלה מ-44 ל-35 מיליארד דולר, והחוב עלה מ-80% ל-93% תוצר. משקיעים זרים משכו מהמדינה אשתקד 22 מיליארד דולר. מאז תחילת 2022 פיחתה מצרים את הלירה שלוש פעמים והורידה במחצית את ערכה מול הדולר ל-30 לירות לדולר. גם לאחר ההסכם עם הקרן, הדולר נסחר בשוק השחור ביותר מ-30 לירות. האינפלציה הגיעה במאי לשיא של 33%, הרחק מעבר לריבית (18.25%).
הממשלה מתעקשת שהיא צריכה ליצור מאגר של מטבע חוץ לפני פיחות והעלאת ריבית נוספים. המשקיעים הזרים רוצים את ההפך: ריבית שלילית ולירה חזקה מדי יהפכו את ההשקעה במצרים להימור מסוכן מדי. התוצאה היא, שהמשק המצרי וקרן המטבע מושכים לכיוונים מנוגדים. בדיקת עמידתה של מצרים בתוכנית הסיוע, תנאי לשלבים הבאים שלה, אמורה הייתה להסתיים במרס אך טרם הושלמה.
תוניסיה, שהחוב שלה עולה על 80% תוצר, החלה את השיחות עם הקרן לפני שנה וחצי. היתרות ירדו בשלוש השנים האחרונות מ-9.8 ל-6.8 מיליארד דולר. לעיתים קרובות שורר מחסור במזון בסיסי, כמו אורז וסוכר; המלאים בבתי המרקחת אזלו. תוניסיה כנראה תצלח את 2023 בלא חדלות פרעון, אך תתקשה לפרוע בשנה הבאה חובות ב-2.6 מיליארד דולר. הנשיא הסמכותן שלה, קאיס סעיד, אומנם הסכים לפתוח מו"מ עם הקרן, אך אינו מוכן להגיע לעסקה עימה בטענה שמדובר ב"הכתבות זרות".
לבנון הגיעה להסכם ראשוני עם הקרן באפריל אשתקד. מאז 2019 היא שקעה לאחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר בהיסטוריה המודרנית, התוצאה של מה שאקונומיסט מכנה "הונאת פונזי ארוכת שנים של הבנק המרכזי להעלות את שער הלירה". הבנקים מצויים בחדלות פרעון. הלירה איבדה 98% מן השווי. האינפלציה השנתית היא למעלה מ-100% מזה שלוש שנים. כתנאי ליישום ההסכם, הקרן ביקשה מלבנון ליישם כמה רפורמות צנועות: להכין תוכנית לארגון מחדש של הבנקים, לנסח מחדש את חוק סודיות הבנקים ולאחד את שערי החליפין; הממשלה גררה את רגליה למעלה משנה.

המנהיגים לא הולכים לשום מקום
לבנון. משבר מן החמורים בהיסטוריה [צילום: חוסיין מאלה, AP]

אליטות רבות עוצמה חוסמות את ההתקדמות בשלוש המדינות: הצבא המצרי אינו מוכן למכור נכסי יוקרתיים ולאפשר לחברות פרטיות להתחרות בו; ארגוני העובדים בתוניסיה משביתים את המדינה במחאה על קיצוץ בשכר ובסובסידיות; פוליטיקאים ובנקאים בלבנון, האחראים למשבר, מסרבים להודות שיש צורך ברפורמה פיננסית.
הנשיא עבד אל-פתאח סיסי צודק באומרו שפיחות נוסף יפגע במצרים, וסעיד צודק בדאגתו מפני העמקת העוני. מצרים החלישה את המטבע, קיצצה סובסידיות והעלתה מיסים לאחר שקיבלה מקרן המטבע 12 מיליארד דולר ב-2016. המשמעות הייתה אינפלציה כואבת וקיצוץ בתקציבים לאזרחים – מבלי לתקן את בעיות היסוד של המדינה. סיסי ביקש הלוואה נוספת לפני שמצרים סיימה לפרוע את הקודמת.
סיוע נקודתי מעניק רק הקלה זמנית כאשר החולאים עמוקים יותר, כגון הישענות על תיירות במקום על ייצוא כמקור העיקרי למטבע קשה. שלוש המדינות מוציאות סכומי עתק על שכר במגזר הציבורי, מה שמותיר רק מעט לרווחה ולהשקעות. תיקון בעיות אלו מצריך אסטרטגיה נרחבת להאצת הצמיחה – מה שנראה בלתי אפשרי תחת המנהיגים הנוכחיים, שלא הולכים לשום מקום.
הבחירות לנשיאות מצרים צפויות להתקיים בפברואר הבא, אך סיסי עשוי לדחות אותן לסוף השנה. איש אינו מתייצב מולו, ואין פלא: לפני הבחירות ב-2018 מועמדי האופוזיציה העיקריים נעצרו. הקדנציה של סעיד אמורה להסתיים ב-2024, ובשנים האחרונות כרסם את יסודותיה של הדמוקרטיה התוניסאית הצעירה; לא נראה שהבחירות יהיו חופשיות. ואילו בלבנון, הפוליטיקה העדתית מובילה לכך שנבחרים שוב ושוב אותם טייקונים ופושעים שדרדרו את המדינה למשבר הנוכחי. למדינה אין נשיא מאז אוקטובר שעבר ובקרוב כנראה גם לא יהיה נגיד לבנק המרכזי. שלוש המדינות תקועות.

תאריך:  30/06/23   |   עודכן:  30/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים, תוניסיה ולבנון תקועות במשבר עמוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
עד לפני כמה שנים הייתה לבנון, בעיקר בזכות חיזבאללה, המרכז להפצת הסמים באזור. אחרי מלחמת האזרחים בסוריה הפכה גם השכנה הסורית למרכז סמים. כעת חודרים הקרטלים לירדן ולעירק ומגיעים גם למפרץ הפרסי ולסעודיה. האם נשקפת סכנה גם לישראל?
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה את מסעו של מוחמד בן סלמאן בחזרה ללב ההשפעה במזרח התיכון וגם בזירה העולמית. הסוד פשוט: כולם רוצים את הכסף והעוצמה של סעודיה
יוני בן-מנחם
אירן שיכורת כוח ומנסה לדחוק את ארה"ב ממעורבות במפרץ, מפקד חיל-הים האירני הודיע על הקמת ברית ימית צבאית בין ארצו לבין מדינות המפרץ. אירן מנסה להרחיב את הוואקום שהותירה ארה"ב במפרץ באמצעות שיתוף פעולה עם רוסיה וסין
עמנואל בן-סבו
לא במחתרת, לא בחשאי, ללא תחפושת, ללא התחזות, כך, לאור יום, מחייך לעבר עדת הצלמים, יורד מכבש המטוס הנשיאותי, חנוט בחליפה ובעניבה מהודרת, פסע מעדנות הקצב מסוריה על השטיח האדום בג'דה
איתמר לוין
הליגה הערבית ובכירי האזור מחבקים את נשיא סוריה למרות פשעיו, אך וושינגטון פוסט צופה שהבעיות יתחילו כאשר אסד ירצה סיוע כלכלי נרחב לשיקומה של סוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il