X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיים אלוש ושי חגג מקדמים את החקלאות [צילום: אגרומשוב]
כך נוריד את יוקר המחיה
כפי שישראל השקיעה במאגרי הגז, הקימה מתקני התפלה ותשתיות מים והפכה למעצמת מים עולמית - ולכן מחירי האנרגיה בישראל יחסית לעולם עלו בצורה מתונה - כך היא צריכה לפעול גם בחקלאות
חיים אלוש, מנכ"ל ועידת ישראל לחקלאות [צילום: אגרומשוב]

שנים מדברים על יוקר המחיה ובמקום להוריד אותו, הוא רק מטפס והיאוש בציבור הולך וגובר. מקבלי ההחלטות בישראל צריכים לחשב מסלול מחדש ולהבין כי היבוא רק מעלה מחירים אך אם נחזק ונשקיע בחקלאות הישראלית, נוזיל את עלויות הייצוא ונעודד תחרות בין יצרנים מקומיים. כך נוכל להוביל לשינוי אמיתי ולירידת מחירים לצד דאגה לעצמאות המזון שלנו. עזרו לחקלאים - והם יעזרו לכולנו.
בזמן שמדינת ישראל הולכת לאיבוד בדרך ללא מוצא בהפחתת יוקר המחיה, כשמוכח פעם אחר פעם כי היבוא מוביל להכבדה נוספת ביוקר המחיה וזו לא הדרך, יש פתרון אחד שנמצא ממש מעבר לפינה, והוא קל ליישום: השקעה בחקלאות הישראלית.
כמי שמלווה את החקלאות בארץ כבר 35 שנה, אין לי ספק כי מקבלי ההחלטות בישראל צריכים לחשב מסלול מחדש. ישראל חייבת להשקיע בענף שכל הזמן אנחנו מתפארים בו כלפי חוץ אך פוגעים בו בהחלטות המקומיות. לפעמים אפילו נראה כי מקשים בכוונה על החקלאים הישראלים. זכרו תמיד: החקלאות הישראלית נהדרת, חדשנית, מובילה, כזו שרוצים לחקות ולשאוב ממנה ידע בכל העולם. הבעיה שבישראל מזניחים אותה. לפני עשור, למשל, התוצרת החקלאית הייתה מהזולות בעולם בזכות החקלאות המפותחת שהייתה לנו, כמות החקלאים והתחרות שהייתה בה.
עם השנים הרפורמות והפגיעות בחקלאות הובילו לדילול דור ההמשך וירידה משמעותית במספר החקלאים. אם נשנה כיוון ונשלש את כמות החקלאים בישראל - נוכל להתמודד באופן אמיתי עם יוקר המחיה ולדאוג לעצמאות המזון שלנו. בעיקר לנוכח העובדה שהאוכלוסייה בישראל צפויה להכפיל את עצמה עד 2048, מה שאומר שנצטרך להגיע למצב בו יהיה צורך לספק פי שניים מזון מהיום. חייבים לדאוג כבר עכשיו לביטחון המזון של ישראל, ואם פעילות זו גם מובילה לירידת יוקר המחיה? הרווחנו כפול.
יוקר המחיה לא הגיע משום מקום. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה זעזעה את השווקים בעולם ואת תחום הסחורות, וגרמה לעליות של עד 50% במחירי האנרגיה והגרעינים (חיטה, תירס וכו') - דבר שהוביל מיד לעליות במחירי הלחם, הבשר, העופות, הדגים ומוצרי החלב. עליות אלו גרמו בישראל לעלייה מטורפת ביוקר המחיה, כשמחירי המזון עלו בעשרות אחוזים. לצערנו, אנחנו שמים לב שבעשור האחרון מדינת ישראל שמה את יהבה על יבוא תוצרת חקלאית במקום לבסס את החקלאות ולהשקיע בחקלאים בעצמאות ובביטחון המזון שלנו. בשל גישה מוטעית זו אזרחי ישראל משלמים ביוקר רב. תרתי משמע.
כפי שישראל השקיעה במאגרי הגז, הקימה מתקני התפלה ותשתיות מים והפכה למעצמת מים עולמית - ולכן מחירי האנרגיה בישראל יחסית לעולם עלו בצורה מתונה - כך היא צריכה לפעול גם בחקלאות. השקעות שיוכיחו את עצמן ויתרמו ליציבות ולכלכלת ישראל. אה כן, ואפילו לביטחון שלה.
איך מחזקים את החקלאות והתעשיה הישראלית? חזקו, למשל, את המחלבות בארץ. הרי יבוא של חמאה, גבינה או חלב לא ממש עוזר. היבואנים אומרים תודה ומעלים מחירים, מנצלים זאת לטובתם והצרכן ממשיך לשלם ביוקר. אם יהיו 50 מחלבות בישראל, או לחלופין, 500 מגדלי עגבניות - כך תהיה יותר תחרות על האיכות ונראה רצון של המגדלים להוזיל כמה שיותר כדי שיקנו את הסחורה שלהם.
ומה עם השוק הסיטונאי שהוא המפתח החשוב להגדלת התחרות? באירופה יש כמעט בכל עיר, בישראל אין אפילו אחד. בקיצור, צריך לחזור לנקודת הבסיס: חקלאות זולה עם ייצוא גדול. לכן גם בזה המדינה צריכה להשקיע - בהוזלת העלויות לייצוא החקלאים - במחירי המים ובעלויות העובדים למשל - לעזור להם להשקיע במיכון כדי לחסוך בכוח אדם וכך הם יעזרו לכולנו. תוצרת חקלאית בישראל במחירים שווים לכל נפש זה אפשרי. מקבלי ההחלטות בממשלה, זה בידיים שלכם.

רינו צרור ומנכ"ל ועידת ישראל חיים אלוש [צילום: אגרומשוב]
הכותב הוא מנכ"ל משוב גרופ.
תאריך:  09/07/2023   |   עודכן:  10/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוקר המחיה
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איציק וולף
שר האוצר הודיע כי הוא מקיים דיונים עם הדרג המקצועי במשרדו, בתיאום עם שרת התחבורה, וכי בשל כך תוקפא העלייה במחירי התחבורה הציבורית בשיעור של 12% הצפויה בתחילת החודש הקרוב
איציק וולף
חברת טמפו הודיעה כי קיבלה מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודעה על כוונה להוצאת צו מינהלי שידרוש לבטל לאלתר את ההעלאה המתוכננת של משקאות קלים ומוגזים המשווקים על ידה    הודעה דומה נמסרה גם לחברת יפאורה תבורי
איתמר לוין
המחירים נמוכים בעשרות אחוזים לעומת אשתקד, ואקונומיסט סבור שגם אם יעלו בהמשך השנה - חלום הבלהות של 2022 אינו צפוי לחזור
מירב ארד
הבהיר: "אנחנו הולכים להיאבק בזה, זו לא גזרת גורל. ישראל לא צריכה להיות יקרה יותר מרוב המדינות המפותחות בעולם"
מירב ארד
הוועדה בראשות נתניהו "תקבע מדיניות ממשלתית אחידה ותתאם בין פעילות משרדי הממשלה בנושא הטיפול ביוקר המחיה"    הוועדה שהוקמה הינה החמישית במספר שקמה בעשור האחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il