X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אוניות מלחמה רוסיות בים השחור [צילום: AP]
הים השחור: הזירה המתחממת של המלחמה
רוסיה ואוקראינה הולמות זו בנמליה של זו, בעוד מלמעלה מרחפים מטוסים של נאט"ו מול אלו של מוסקבה - מדווח ניו-יורק טיימס

אוניות מלחמה רוסיות מפטרלות בים השחור, משגרות טילים לערי אוקראינה ויוצרות הסגר בפועל על נמליה. בשמים מרחפים כטב"מים אוקראיניים, הנושאים מטעני נפץ לעבר הנמלים והאוניות של רוסיה. מעליהם מצויים מטוסי ביון וכטב"מים של נאט"ו, הטסים מעל המים הבינלאומיים ואוספים מודיעין – אל מול מטוסים רוסיים.
זוהי תמונת המצב בים השחור, בו – כדברי ניו-יורק טיימס – הולכים וגוברים המתחים הצבאיים והגיאו-פוליטיים, לאחר החלטתה של מוסקבה בחודש שעבר שלא להאריך את ההסדר לייצוא דגנים מאוקראינה. היא הפגיזה בצורה שיטתית את הנמלים האוקראיניים ותקפה אפילו יעדים בנהר הדנובה במרחק של כמה מאות מטרים מרומניה החברה בנאט"ו. אוקראינה הגיבה בשבוע שעבר בשתי התקפות על אוניות רוסיות והודיעה ששישה נמלים רוסיים ייחשבו מעתה כנתונים לסיכוני לוחמה.
למאבק על השליטה בים השחור יכולות להיות השלכות על שוק האנרגיה ועל אספקת המזון העולמית. הוא גם מציב אתגרים חדשים בפני נאט"ו, המבקשת לשמר את מעמדה במרכז החוק הבינלאומי המעניק חופש שיט, אך מבלי להיגרר לעימות ישיר עם הכוחות הרוסיים. ארה"ב אסרה על אוקראינה להשתמש בנשק מתוצרתה למתקפות בשטח רוסיה, כולל לחופי הים השחור, אך היא ובעלות בריתה מספקות לקייב את המודיעין הדרוש לביצוע מתקפות באמצעיה-שלה.
הטיימס מזכיר, כי הים השחור עמד במשך מאות שנים במרכז מאמציה של רוסיה להרחיב את השפעתה הגיאו-פוליטית והכלכלית. זהו ים של מים חמים, שנמליו פועלים כל השנה, ומיקומו מהווה מעבר לאירופה, למזרח התיכון ומהם הלאה. ולדימיר פוטין שואף מזה שנים להרחיב את השפעתה של ארצו סביב הים, והזרים כספי ממשלה לפיתוח נמלים וערי נופש ולבניית צי משמעותי. הים השחור חשוב באותה מידה לנאט"ו, ששלוש חברות בו – טורקיה, רומניה ובולגריה – שוכנות לחופיו. בסביבה מצויות עוד חמש מדינות הקשורות לנאט"ו: ארמניה, אזרייבג'אן, גאורגיה, מולדובה וכמובן אוקראינה.
השליטה בים השחור הייתה מניעה מרכזי בפלישה הרוסית לחצי-האי קרים ב-2014, ואילו אשתקד היא הפגיזה ספינות ששהו בו שעות אחדות לאחר הפלישה לאוקראינה. מאז כבשה רוסיה שלושה נמלים אוקראיניים חשובים, מיקשה בצורה נרחבת את המים, ניטרלה את הצי האוקראיני והטילה הסגר בפועל על תנועת הספנות האזרחית לנמלי אוקראינה ומהם.

מחיר הנפט עלול לזנק
נמל איזמאיל בחופי אוקראינה [צילום: אנדרו קרבצ'נקו, AP]

למרות רצונה המוצהר של נאט"ו להימנע מעימות ישיר עם רוסיה, הסיכון של תקרית בלתי מכוונת בים השחור הולך וגדל. בחודש מרס פגע מטוס רוסי בכטב"ם אמריקני ומפעילו הנחית אותו במים הבינלאומיים. לאחרונה הגדילה נאט"ו את מספר טיסות הביון והפיקוח האווירי מעל הים. אוקראינה וכמה מראשי ענף הספנות הבינלאומי קראו למערב להעניק ליווי לספינות המבקשות לפרוץ את ההסגר הרוסי, אך מהלך שכזה כרוך בבעיות, ובראשן דרישתה של טורקיה – השולטת במיצרי הבוספורוס והדרדנלים המוליכים לים השחור - שנאט"ו תימנע מהסלמת המתח בו.
במשך חודשים רבים לא יכלה אוקראינה לעשות הרבה נגד השליטה הרוסית בים, אך פיתחה ללא הרף אמצעים שיאפשרו לה לאיים על הצי הרוסי החזק בהרבה. באוקטובר היא תקפה לראשונה ספינה רוסית באמצעות כטב"ם, וכאמור – בשבוע שעבר פגעה בשתי ספינות, יום אחרי יום. אוקראינה מפיקה את המירב מדור חדש של כלי שיט בלתי מאוישים (המקבילה הימית לכטב"מים), אשר בתוך שנה הפכו לכלים גדולים יותר, מהירים יותר וקטלניים יותר. כלים אלו יכולים למלא כיום מגוון של משימות, החל ממודיעין ועד תקיפה, לנוע במהירות של 77 קמ"ש ולהגיע לטווח של 700 ק"מ.
לים השחור יש גם חשיבות כלכלית רבה, ממשיך הטיימס. לפני המלחמה עברו בו 3% מהתפוקה העולמית של נפט ומוצריו, כולל 750,000 חביות נפט ליום – 20% מהתפוקה הרוסית; כיום הכמות היא לכל היותר 575,000 חביות. פקידים אוקראינים אומרים במפורש, כי הם מקווים שהרחבת המלחמה לנמלי הרוסיים תגרום נזק כלכלי למוסקבה, אם כי נכון לעכשיו אין השפעה כזאת. יתרה מזאת: מומחים מעריכים שאם רוסיה לא תוכל לייצא נפט דרך הים השחור, מחיר הנפט – העומד כיום על 85 דולר לחבית – ישוב ויתקרב ל-100 דולר.

תאריך:  10/08/23   |   עודכן:  10/08/23
+ארדואן אינו חוזר לחיקו של המערב
13:06 10/08/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טורקיה ממשיכה לשחק עם כל הצדדים, מנתח אקונומיסט, והתפנית של ארדואן בחודשים האחרונים היא טקטית וחלקית - לא אסטרטגית ומלאה

ארדואן. בשל אילוצים כלכליים [צילום: פאבל גולובקין, AP]
+אוקראינה מאיימת למנוע כניסת תיירים ישראלים לאומן
07:44 10/08/23  |  עידן יוסף

שגריר אוקראינה בישראל מאיים בראיון ל׳טיימס אוף ישראל׳ - ״אנחנו בדיונים לסגור כליל את הגבול לישראלים לקראת ראש השנה, שלא יוכלו להגיע לאומן, בגלל שישראל מגרשת תיירים אוקראינים. לאחרונה היא גירשה 10% מהתיירים״.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הים השחור: הזירה המתחממת של המלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
העיצומים המערביים פוסחים על כמה ממקורביו של פוטין ועל בני משפחותיהם של בכירי ממשלו, הנהנים מחיי יוקרה במערב - מדווח וושינגטון פוסט
אורי מילשטיין
חלק שלישי בסדרת שיחות על המלחמה באוקראינה עם יעקב קדמי (יאשה קזקוב), הדן בלקחי המלחמה באוקראינה לצה"ל ולמדינת ישראל
יאיר נבות
מספר ההרוגים טיפס לשמונה, ו-67 בני אדם נפצעו, חלקם קשה מאוד   
המטרה הייתה כנראה לפגוע בכמה שיותר מאנשי כוחות החילוץ, וכתוצאה מכך נפצעו גם יותר מ-30 שוטרים ואנשי חילוץ והצלה שפעלו במקום
איתמר לוין
למרות העמדת הפנים של "מאגר בלתי נדלה", בפועל הקרמלין מגייס הרבה פחות חיילים מהדרוש לו ולוחץ עליהם כדי ש"יתנדבו" - מדווח אקונומיסט
יאיר נבות
ראש ממשל הכיבוש במחוז חרסון, ואדימיר סלדו, טען כי הכוחות האוקראינים שיגרו 12 טילים לעבר גשר כבישים מעבר למיצר הניצ'סק המחבר את אזור הניצ'סק לבליטת ארבאט, וכי ההגנה האווירית הרוסית יירטה תשעה מהטילים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il