X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חי ומתקיים מן האדמה [צילום: נאסר איתייה/פלאש 90]
ברכה להון האנושי העובד בפרשת "כי תבוא"
מרגש אותי מפגש עם פסוקים בפרשה, החותרים לכינון חברה בה קיימת סולידאריות חברתית המחוקק ער לעובדה שהחיים מזמנים התרופפות ומעידה של אדם העובד את אדמתו

אני נלהב מטקסט מקראי שכל מילה בו שזורה באווירת קדושה למחויבות לדאוג לאדם, שמתקיים אך ורק מעבודתו הפיזית. אני נלהב מפרשת שבוע המשליכה את כל יהבה על מתן הגנה לאדם, החי מיגיע כפיו, להון האנושי העובד. פרשת "כִּי תָּבוֹא", הנפתחת בספר "דברים" פרק כ"ו פסוק א' ומסתיימת בפרק כ"ט פסוק ח', פורסת בפנינו תיאור של אחד הטקסים המרשימים העומדים ביסוד עיצובם של החיים בארץ ישראל, המבוססים על האדם המעבד את אדמת ארץ ישראל, נוטף בה את זיעתו, חי ומתקיים ממנה.
חוויית הסיפוק והשמחה הרבה של האדם העובד - השקוע בעבודה הקשה, מתקיים מיגיע כפיו וזוכה לראות ברכה בעמלו - מתבטאת בלקיחת פרי אדמתו "וְשַׁמְתָּ בַּטֶּנֶא וְְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַכֵּן שְׁמוֹ שָׁם" (שם, פסוק ב'). הפתיחה של פרשת "כִּי תָּבוֹא" מבוססת על העיקרון של השתתת דפוסי עבודה שוויונית, כשההון האנושי, הנוטף זיעתו בעבודת אדמה קשה חווה את הצלחתו בעבודתו, והוא עושה זאת כאמור בלקיחת הטנא והבאתו לכהן "וְלָקַח הַכֹּהֶן הַטֶּנֶא מִיָּדֶיךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךָ" (שם, ד') הטקסים, שתוארו לעיל, נותנים ביטוי תרבותי מרגש לעולם העבודה, ולחיים מעמל כפיהם.
ההון האנושי העובד בפרשת "כִּי תָּבוֹא" חווה חיים אידאליים של מערכת יחסים ישירה בין העובד ואדמתו ללא תיווך נצלני של גוף רכושני עם הצורך להרוויח על חשבון עמלו של הזולת.
ההון האנושי בתקופת המקרא, שעבד על אדמתו, לא חווה את הביטויים המכאיבים של מציאות ימינו, כשפרדסים ומטעים, שדות וגני ירק הפכו לנכסי נדל"ן, כשתאוות כסף וניצול אכזרי מנווטים מהלכים בימינו ולא ערכי פרשת "כִּי תָּבוֹא". הפרשה נושאת פניה להשתתת ערכים, המבוססים על עבודת כפיים של האדם העובד, כשלא קיימת מערכת של הון מנצל את אשר יצרו נטפי זיעתו, פרי עמלו ויגיע כפיו. מצער, שביתנו הלאומי השלישי מפנה עורף לערכים יפים ומוסריים בפרשה שלנו.
ההון האנושי העובד - שביקש בבניית חיינו הלאומיים העכשוויים לראות את ערכי העבודה כתמצית חייו - מצא עצמו פעמים רבות במעלה השרטון של הון אנושי אובד ורמוס, שרטון בו אבדו ונרמסו בבוטות ערכים חברתיים יפים של פרשת "כי תבוא". מרגש הטקס, שכל יחודו "וְהָיָה כִּי-תָּבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהֹוָה אְלֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ..." (שם, פסוק א') כשכל התיאור הוא גם חלק מנאום של משה ההולך אל מותו טרם הכניסה של העם אל ארץ ישראל.
במציאות המזרח תיכונית הקשה והמאתגרת אין לתמוה על גודל פרץ השמחה האוחז את בני הארץ העובדים, כשמתברר שהארץ נתנה יבולה, שהברכה שרתה על השדות והעצים כורעים תחת עומס של תנובת הפרי. זאת כשהעם מודע לעבר הלא רחוק, לעבר של ראשית מצומצמת מאד, בה היה "אֲרָמִי אוֹבֵד אָבִי" (שם ה') ובהמשך בני האב נאלצו לרדת מצרימה "וַיּרֵעוּ אוֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיַּעַנּוּנוּ וַיִּתְנוּ עָלֵינוּ עֲבוֹדָה קָשָׁה" (שם ו'). עתה הם נהנים מהברכה, שמעניקה להם עבודת האדמה והקשר הבלתי אמצעי בין ההון האנושי והאדמה.
מרגש אותי מפגש עם פסוקים בפרשה, החותרים לכינון חברה בה קיימת סולידאריות חברתית. המחוקק ער לעובדה שהחיים מזמנים התרופפות ומעידה של אדם העובד את אדמתו. לכן הוא דורש "כִּי תְּכַלֶּה לְעַשֵּׁר אֶת-כָּל-מַעֲשֵׁר תְּבוּאָתְךָ ... וְנָתַתָּ לַלֵּוִי, לַגֵּר, לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה...". (שם, י"ב). גם ההפטרה מספר ישעיהו פרק ס' המצורפת לפרשת השבוע מוסיפה נדבך מאוד חשוב למסורת ישראל לדורותיה, הרואה בארץ ישראל מרחב גאוגרפי, שירחיב למרחב ולעולם כולו ויקרין על ביסוסם של נדבכים מוסריים ובעקבותיהם גם האור של הרווחה והעוצמה הכלכלית.
איתן קלינסקי

תאריך:  29/08/2023   |   עודכן:  29/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברכה להון האנושי העובד בפרשת "כי תבוא"
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
נסה לקבל את כל מה שיש בספר
בקשה לאיתן  |  29/08/23 14:44
2
קומניסט וטקסטים דתיים
ב ל  |  29/08/23 18:01
 
- ב.ל כהרגלו מאוהב בשנאה.
מגיבה ל-ב.ל  |  30/08/23 12:36
3
דפוסי עבודה שוויונית
ה.א  |  29/08/23 20:35
4
من اليهود والعرب
אני מבקש   |  30/08/23 11:50
5
אנחנו. אחים احنا اخوة
אנחנו אחים  |  30/08/23 12:51
6
ה.א ו-ב.ל מכורים לשנאה.
תגובה ל-ב.ל ו-ה.א  |  30/08/23 13:25
 
- הדמגוגיה כולה שייכת לאיתן
ה.א  |  30/08/23 14:03
7
בקשה הראויה להערכה
מצטרף בהנאה לבקשה  |  30/08/23 15:06
8
Jews and Arabs sons of Abraham
jews and Arabs  |  30/08/23 15:17
9
I LOVE TORAH ISRAEL
I LOVE  |  30/08/23 15:35
10
I LOVE HUMAN VALUES
אוהב את תורת ישרא  |  30/08/23 15:49
11
ה.א מתמחה בהתנגחות
נ..  |  30/08/23 16:01
 
- תפיסת השוויון היא ריקה
ה.א  |  30/08/23 21:24
 
- הא מכתים את ארון הספרים היהודי
ה.א מכתים   |  31/08/23 06:24
 
- עוד קשקוש, השוויון בפני הבורא
ה.א  |  31/08/23 10:16
12
I AM ASHAMED
אני מתבייש ....  |  31/08/23 11:17
13
שבוע טוב להון האנושי העובד.
להון האנושי   |  3/09/23 08:25
14
ברכה להון האנושי העובד
ששברכה  |  3/09/23 16:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירלי הרשקו
מה עומד מאחורי ארוחות משפחתיות, מעבר לארוחה טעימה ושיחת חולין על היום שהיה    מה היא נותנת וטיפים לדמותה
מרדכי ליפמן
המחאה שוחקת את עצמה לדעת    יותר משעושה זאת הביקורת הגואה מבחוץ, עושה זאת הביקורת הגואה מבפנים    כבר לא רואים את ההתקהלויות ההמוניות כבעבר    עכשיו נשמעת יותר ויותר ביקורת פנימית, האנשים שואלים שאלות, הרבה שאלות ואין למארגנים תשובות
אלי אלון
במשך כ-5 שעות עמלו הכבאים לכבות את הדליקה במרתף-מכון היופי של בניין המשרדים הגדול ורק בשעה 10 בלילה ליל שבת הצליחו לכבותה סופית
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל לשקם את מעמדו בעיני ממשל ביידן ולקבל לגיטימציה מחודשת לשלטונו    מחמוד עבאס מתכנן רפורמה מקיפה במוסדות הרש"פ כדי לחזק את מעמדה ברחוב הפלשתיני וגם טיהור של גורמים עויינים במנגנוני הביטחון
יעקב אחימאיר
אם שר החוץ כושל בניסוחיו בעת שיח על יחסי החוץ, מדוע ראש הממשלה נתניהו אינו מגיב על כשלים אלה של השר הבכיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il