X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבאס. מאבד את השליטה [צילום: פלאש 90]
הרש"פ שורדת למרות כישלון הסכם אוסלו
הסכם אוסלו נכשל אך אש"ף וישראל נמנעו מלבטל אותו למרות מגרעותיו וגלי הטרור שהיו בשטח בשלושים השנים האחרונות ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית להמשיך ולשמר את שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון והיא עדיין רואה בה נכס חשוב למלחמה בטרור

לאחר 30 שנה שחלפו מהחתימה על הסכם אוסלו בין ישראל לאש"ף בבית הלבן בספטמבר 1993, במסגרתו הכירו הצדדים זה בזה ויצאו לתהליך מדיני שאמור היה בסופו של דבר להביא להקמת מדינה פלשתינית עצמאית, התברר לממשלות ישראל כי יאסר ערפאת ומחמוד עבאס הוליכו שולל את ממשלת רבין ומעולם לא הפסיקו את הטרור נגד ישראל.
הם ראו בהסכם אוסלו מעין "סוס טרויאני" שיאפשר את הגעת הלוחמים החמושים של אש"ף מטוניסיה ליהודה, שומרון ורצועת עזה. יאסר ערפאת לא נלחם בטרור ונקט בשיטת "הדלת המסתובבת" של שחרור מחבלים ואפשר לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי לבצע פיגועי התאבדות נגד ישראל כדי להחלישה.
המשא-ומתן על הסדר הקבע בין ישראל לרש"פ, ששיאו היה בפסגת קמפ דיוויד בארה"ב בשנת 2000, נכשל לאחר שיאסר ערפאת דחה על הסף את ההצעות של ישראל ואת תוכניתו של הנשיא קלינטון והפלשתינים פתחו באינתיפאדה חמושה נגד ישראל שהסתיימה במפלתם ובמותו של יאסר ערפאת בנסיבות מסתוריות. מאז ועד היום הטרור נמשך בגלים שונים, לישראל אין רגע אחד של רגיעה ביטחונית, הרש"פ שבראשה עומד כעת מחמוד עבאס ממשיכה בתשלום משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם אך באותה העת היא ממשיכה גם בתיאום הביטחוני עם ישראל.
מאז מבצע "שומר החומות" במאי 2021, איבדה הרש"פ בהדרגה את השליטה הביטחונית בצפון השומרון, תופעות השחיתות וקרב הירושה החלישו אותה והיא נקלעה למשבר כלכלי קשה ומעמדה ברחוב הפלשתיני נחלש מאוד.
למרות כישלונו המחפיר של הסכם אוסלו, ראשי אש"ף וראשי ממשלות ישראל ב-30 השנים האחרונות לא העיזו לבטל אותו. ההסכם עדיין קיים ובאופן מעשי צה"ל הוא החמצן של הרש"פ ביהודה ושומרון ששומר עליה מפני נפילתה לידי חמאס כפי שקרה בשנת 2007 ברצועת עזה. גם ממשלת הימין בישראל קיבלה החלטה אסטרטגית לשמר את שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון למרות כל מגרעותיו. ראש הממשלה נתניהו אמר כי הוא רואה ברש"פ נכס אסטרטגי במלחמה בטרור.
מחיר כבד
ישראל, ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב המתונות ובראשן מצרים וירדן חוששות שקריסת הרש"פ תיצור כאוס ביטחוני בשטח שאליו ייכנסו ארגוני הטרור, דבר שיערער את היציבות האזורית ויחזק את השפעתה של אירן.
הסעיף החשוב ביותר בהסכם אוסלו מבחינתה של ישראל נשמר בהקפדה. מדובר בתיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ ששני הצדדים נהנים ממנו. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע כמה פעמים בשנים האחרונות על הקפאת התיאום הביטחוני אך מעולם לא יישם את ההחלטה. הוא מבין היטב כי מדובר ב"קו אדום" מבחינת ישראל שאסור לחצות אותו.
קבוצות הטרור החמושות שקמו בצפון השומרון בשנתיים האחרונות בעידודה ובמימונה של אירן, הן שמהוות כעת את הסכנה המאיימת על שלטון הרש"פ, הקבוצות האלה ממשיכות בפעילות טרור נגד ישראל ובחתירה מדינית נגד שלטונו של יו"ר הרש"פ. הפעילות הזו מונעת מהרש"פ להתאושש. הנהגת הרש"פ סובלת ממחלוקות פנימיות ומקרב ירושה בין בכירי תנועת פתח על השליטה ברש"פ לאחר ירידתו של מחמוד עבאס בן ה-88 מכס השלטון. כמו-כן, הרש"פ איבדה את המוטיבציה להילחם בטרור בעוד הפיצול בחברה הפלשתינית נמשך ויו"ר הרש"פ נכשל בכל מאמציו להביא לפיוס לאומי.
ישראל חייבת לגבות מחיר כבד מארגון חמאס שממשיך להפעיל מרצועת עזה את פעילות הטרור ביהודה ושומרון ולהציע אופק מדיני לפלשתינים שעל הבסיס שלו ניתן יהייה לחדש את המשא-ומתן בין שני הצדדים. לאחר נסיגת ישראל מרצועת עזה שהפלשתינים הפכו אותה לישות טרור איסלאמית קיצונית, הקמת מדינה פלשתינית עצמאית ביהודה ושומרון היא סכנה גדולה למדינת ישראל, כפי שהוכיחו 30 השנים האחרונות, לכן הפתרון הריאלי היחידי הוא להציע לפלשתינים הסדר ביניים ארוך טווח המבוסס על תוכנית לאוטונומיה מורחבת כשהשליטה הביטחונית העליונה היא בידי ישראל.
התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ הוא נדבך חשוב מאוד ביחסים בין שני הצדדים ולכן, למרות כישלון הסכם אוסלו, ישראל והרש"פ חייבות לשמור עליו בשבע עיניים.

תאריך:  30/08/2023   |   עודכן:  30/08/2023
+מטען חבלה הופעל על כוח צה"ל שאבטח כניסת מתפללים לקבר יוסף
00:32 31/08/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+המפכ"ל: התגובה המהירה לפיגוע מלמדת על רמת הדריכות בשטח
22:00 30/08/23  |  איציק וולף

מפכ״ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, שיבח הערב את לוחם משמר הגבול שנטרל מוקדם יותר הערב מחבל ברכבת הקלה בירושלים שדקר צעיר בן 25 ופצע אותו.
"בחתירה למגע ותוך סיכון חיים הצליח לוחם משמר הגבול לנטרל את המחבל ולמנוע פיגוע יותר קשה. התגובה המהירה שלו במקצועיות מלמדת על רמת הדריכות של הכוחות שלנו בשטח שפעם אחר פעם מונעים ומסכלים פיגועים. אני מאחל לפצוע החלמה מהירה", אמר שבתאי.

+מחבל דקר ישראלי בתחנת הרכבת הקלה בירושלים
21:40 30/08/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מחבל דקר ישראלי בגבו ופצע אותו בינוני  ▪  שוטר מג"ב נטרל את המחבל  ▪  הפצוע פונה בהכרה לבית החולים שערי צדק

[צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
דקירה סמוך לרכבת הקלה [צילום: דוברות איחוד הצלה]
+לוחם נפצע קל בפיגוע דריסה סמוך לבית חג"י
11:50 30/08/23  |  עידן יוסף

פיגוע דריסה סמוך לבית חג"י. מחבל שעט ברכבו לעבר כוח של הנדסה קרבית. הלוחמים הצליחו להימלט מממנו ולחסל אותו במקצועיות. אחד הלוחמים נפצע באורח קל.
הפיגוע התרחש בצומת 200, בסמוך לצומת הכבשים שבו התרחש הפיגוע בשבוע שעבר, ובו נרצחה בת שבע ניגרי. ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית): "אם מישהו מדמיין שיורידו לרגע את הרגל מהגז במאבק מול הטרור וזה יעבור בשקט כדאי שיחשוב שוב..."

[צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]
+ימים אפלים
08:30 30/08/23  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - ימים אפלים, קייטנות, פגיעה במוראל ובחוסן הלאומי, "שנא את הסתדרות", יופיטר והשור והרשעה

ירד. התנכלות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרש"פ שורדת למרות כישלון הסכם אוסלו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - ימים אפלים, קייטנות, פגיעה במוראל ובחוסן הלאומי, "שנא את הסתדרות", יופיטר והשור והרשעה
איציק וולף
הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ריאד הציעה לאבו מאזן חידוש של התמיכה הכספית במטרה להביא לתמיכה של הפלשתינים בנורמליזציה בין ישראל לסעודיה
יצחק דנון
המנכ"ל לשעבר גיל ממן טוען שפוטר מן החברה שבבעלות גבריאל מירון, כדי שלא לשלם לו מיליוני שקלים כשכר טירחה בתביעות אלו
איציק וולף
30 שנה אחרי פרסם ארכיון המדינה את פרוטוקול הדיון שבו אישרה ממשלת רבין את הסכם אוסלו    רבין העריך שבעזה יצליחו הפלשתינים התומכים בהסכם להתמודד עם חמאס    פרס הזכיר את התחייבות ערפאת לזנוח את הטרור
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל לשקם את מעמדו בעיני ממשל ביידן ולקבל לגיטימציה מחודשת לשלטונו    מחמוד עבאס מתכנן רפורמה מקיפה במוסדות הרש"פ כדי לחזק את מעמדה ברחוב הפלשתיני וגם טיהור של גורמים עויינים במנגנוני הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il