X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כמו חתן וכלה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
שיחה עם ההפטרה לפרשת "ניצבים" (א')
נכבשתי למחויבות, הנדרשת מהאדם למערכות הערכים המוסריים כמקביל למערכת הערכים בין בני זוג, כי בכך מובטח שדרכם תצלח

ההפטרה הצמודה לפרשת "ניצבים" היא מספר ישעיהו. תחילתה של ההפטרה בפרק ס"א פסוק י' ונמשכת עד פרק ס"ג פסוק ו'. ההפטרה פותחת צוהר לתיאור מערכת יחסים אינטימית בין בני זוג שיחד בונים משפחה. ההצלחה בבניית המשפחה מותנית בכך, שכל אחד-ת חש-ה מחויבות גדולה להעניק חום ואהבה לזולתו עִמּוֹ-עִמָּה נבנית המשפחה.
ההפטרה מביעה כמיהה, שבמערכת היחסים בין ערכי המופת של המוסר היהודי ובין בני האדם תשרור תמיד הרמוניה של אהבת אמת בין בני זוג אוהבים בתא המשפחתי שהם בונים. ההפטרה מדגישה, שתשרור בתא הזה תמיד האווירה של "מְשׁוֹשׁ חָתָן עַל-כַּלָּה" (פרק ס"ב, פסוק ה'). לבוש החתן והכלה במעמד הקידושין הוא "בִּגְדֵי-יֶשַׁע וּמְעִיל צְדָקָה..." (פרק ס"א, פסוק י'), אלה סמלי הביגוד, שיקרינו על התא המשפחתי, המהווים מטאפורה לבניית הבית הלאומי שלנו, שתמיד ישררו בו ערכי האהבה הכנה והיפה. הנביא ישעיהו אף מגיע לתיאור אינטימי מרגש, בו מתוארת הכמיהה למימוש ערכי המופת המוסריים בדת היהודית כאותה כמיהה ארוטית "כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעֲלוּךְ בָּנַיִךְ."
אני נכבשתי למחויבות, הנדרשת מהאדם למערכות הערכים המוסריים כמקביל למערכת הערכים בין בני זוג, כי בכך מובטח שדרכם תצלח. אם ייטיב האדם להרעיף אהבה חמה לצד הדאגה היומיומית לאהובת הלב, כל זאת מתקבל כמטאפורה להרעפת אהבה והדאגה היומיומית לבית הלאומי שלנו.
ברוח התיאורים של מערכת יחסים אישיים בין בני הזוג, שרק על בסיס אמון הדדי ותמיכה חמה איש ברעהו יצליחו בבניית התא המשפחתי, אני מבקש להביע איחולים לירושלים בירת ישראל, שידעה פעמיים חורבן לאומי, "שֶׁלֹּא-יֵאָמֵר לָךְ עוֹד עֲזוּבָה וּלְאַרְצֵךְ לֹא-יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה, כִּי לָךְ יִקָּרֵא חֶפְצִי-בָהּ, וּלְאַרְצֵךְ בְּעוּלָה, כִּי-חָפַץ יְהֹוָה בָּךְ וְאַרְצֵךְ תִּבָּעֵל." (פרק ס"ב, פסוק ד')
מהדימויים השאולים ממערכות של אהבה לוהטת ומהיחסים האינטימיים המתוארים בפרק ס"ב, פסוק ה' - "כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה" - מעבירה אותנו ההפטרה לתיאורי הביטחון הקיומי והביטחון המדיני בפסוק ו' - "עַל חוֹמוֹתַיִךְ יְרוּשָׁלַיִם הִפְקַדְתִּי שׁוֹמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַיְלָה". אי-אפשר להתעלם מהאווירה של מערכות יחסים בין בני זוג, בקוראנו את ביטויי ברכת הנביא לעיר ירושלים בפרק ס"ב, פסוק י"ב: - "וְלָךְ יִקָּרֵא דְּרוּשָׁה עִיר לֹא נֶעֱזָבָה" וזה כהמשך ל"מְשׁוֹשׁ חָתָן עַל כַּלָּה" (פסוק ה').
כמי שזכה שרעייתי, חברתי לחיים, ואני צלחנו שבעים שנות חברות של חיי משפחה עדויים בבנים-בנות נכדים-נכדות, הרי זה בזכות מרבדי אהבת אמת שפרסנו לנדבכי חיינו, שהם איתנים ויציבים גם במעלות הגבוהות של העשור התשיעי לחיינו. משיחה עם ההפטרה לפרשת "ניצבים" אימצתי את התובנה, כי בפריסת מרבדי מוסר ואמת טמונה הערובה לקיומו של בית יציב ואיתן במישוריות החיים המשפחתית ובמישוריות החיים הלאומית.

תאריך:  03/09/2023   |   עודכן:  03/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיחה עם ההפטרה לפרשת "ניצבים" (א')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
שבוע טוב לעמנו היקר
ניסן יע.  |  3/09/23 12:04
2
ערכים ראויים לאימוץ בחיי עמנו
אבנרי  |  3/09/23 18:56
3
כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה
ה.א  |  3/09/23 21:54
4
ה.א נהנה מביקורת קנטרנית
בת משפחה.  |  4/09/23 07:31
5
מצאה חן בעיני הגישה של הכותב
נמרוד אשל  |  4/09/23 08:09
6
ה.א הישאר רדוד ותהנה מרדידותך.
למגיב ה.א הרדוד  |  4/09/23 09:18
 
- כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה
ה.א  |  4/09/23 10:26
7
פירוש רדוד של ב.ל
פירוש רדוד  |  5/09/23 16:59
8
הרדידות אוהבת את המגיב ב.ל
הרדידות אוהבת   |  6/09/23 09:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
"למערכות החינוך של עמנו תפקיד מרכזי בבנייה ובחיזוק האתוס הלאומי. על מדינת ישראל להכיר באתגר הזה, אתגר הרוח, כאתגר הגדול ביותר בביטחון הלאומי שלה..."
יונתן יעקובוביץ
ברצף היסטורי וחסר תקדים בג"ץ ביטל ארבעה חוקים ראשיים של הכנסת שנועדו להתמודד עם סוגיית המסתננים, על-אף שזכו לתמיכה מהימין העמוק ועד אמצע מפלגת העבודה. זאת בנוסף לביטול או מסמוס כל נוהל ממשלתי ואף הסכם בינלאומי
רפי לאופרט
המאבק המתחולל כיום בישראל נטוש למעשה על פרשנות עכשיו למגילת העצמאות שבפועל יבטא הגמוניה פוליטית יציבה. הגמוניה פרושה קביעת עליונות הציביון האזרחי של המדינה לאורך זמן בין יהודית, לאומית ודמוקרטית (משטר דמוקרטי שאינו פוגע בנ"ל), לבין דמוקרטית, יהודית ופלורליסטית (בפועל מדינת כל אזרחיה; כלומר: אנטי-ציונית). עלייתה לשלטון של קואליציה ימנית, דירבנה את ההכרעה בשאלה זו והשמאל התומך במגמה האנטי-ציונית הפך את המאבק למשבר פוליטי-צבאי המאיים על עצם הקיום
עמנואל בן-סבו
ליבי ליבי עליך, כבוד השופט העליון, הלא ידעת כי תוקע אל עמוד הקלון על-ידי חלק מחבריך, חברי התועמלנים המתחזים לעיתונאים    איך העזת אדוני?
אורנה מרקוס בן-צבי
כמה הייתי זקוקה לחיבוק של אמא, למרק החם שהיא בישלה באהבה כל כך גדולה, ולחום הבית    נזכרתי בגעגועים במשפחתי האהובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il