X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רודוס. פינוי דמוי דנקירק [צילום: פטרוס ג'יאנקוריס, AP]
הדליקות מאיימות על אגן הים התיכון
שינויי האקלים מעלים בלהבות חלקים נרחבים מדרום אירופה, עד כדי שיש התוהים האם ניתן להציל את אורח החיים באזור זה - מדווח ניו-יורק טיימס

כאשר הלהבות התקרבו למנזר פגאניה איפסני בן המאה ה-19, סירבו הנזירות לעזוב אותו והתארגנו להילחם בהן בעזרת תפילות ודליי מים. אך לא הייתה זו דליקה רגילה. "זה היה כמו לראות את הגיהנום", אומרת אם המנזר, מרים ניקיטיאדי. בקיץ של דליקות ענק בחצי הכדור הצפוני, אגן הים התיכון מצא את עצמו בסכנה חמורה במיוחד בשל שילוב של תנאי אקלים קיצוניים ורשלנות אנוש. התוצאה: עשרות הרוגים ונזקים במיליונים רבים.
המדענים לא ציפו שתרחיש זה יתממש כה מהר, מציין ניו-יורק טיימס. מספר הימים בהם שוררת סכנה גבוהה במיוחד לדליקות בדרום אירופה, הוא זה שצפו לשנת 2050. הסיבה ידועה וברורה: שינויי האקלים. דליקות ענק – חלקן בהיקפים חסרי תקדים – הופכות יערות בראשית לנוף ירח ומחייבים פינוי נרחב של שטחים מעובדים. הן מאיימות גם על המורשת התרבותית, בחלק של העולם בו עתיקות העבר הן אתרי התיירות של ההווה.
שינויי האקלים מטלטלים מזה זמן היבטים שונים של החיים בים התיכון. התחממות הים מאיימת על חופי יוון, על החיים בים ועל הדגים בהם. הדליקות מספקות הצצה לעתיד חם יותר ויבש יותר, ומהוות תזכורת אכזרית לאתגרי העתיד. בסיציליה נהרסה כנסיית סנטה מריה דה-ג'זו מן המאה ה-15. בחודש שעבר נאלצו 26,000 מתושבי טנריף (האיים הקנריים, ספרד) לפנות את בתיהם כאשר הלהבות יצאו מכלל שליטה.
ההרס החמור ביותר נגרם ביוון, ביתן של עתיקות ומסורות מקומיות שאין להן ערוך. מאות כבאים, כולל תגבורות מרחבי אירופה, נאבקו במשך שבועיים בדליקת-אדירים שהשתוללה בצפון המדינה. 20 בני אדם נספו ובלהבות עלה שטח הגדול פי ארבעה מהעיר ניו-יורק – הדליקה הגדולה ביותר אי-פעם באיחוד האירופי.
יש ימים בהם היוונים מתעוררים לדיווחים על עשרות דליקות נוספות. תושבי אתונה ותיירים באקרופוליס התבוננו בשבוע שעבר בדאגה מהעשן שעלה מן הגבעות שמחוץ לעיר. הרשויות טוענות שהדליקות נגרמו בחלקם בשל עשרות הצתות, וזאת לצד שילוב נדיר של חום, יובש ורוחות עזים. כמה פוליטיקאים מקומיים הפנו אצבע מאשימה כלפי מהגרים שמצאו מקלט ביערות; 19 מהם נספו. מומחי סביבה טוענים שיש להתמקד במניעת הדליקות, ניהול מים והדחיפות שבהתמודדות עם משבר האקלים.

14% משטח רודוס בערו
סיציליה. סכנה ממשית לתיירות [צילום: AP]

הטמפרטורות בדרום אירופה עולות בקיץ בקצב גבוה פי שלושה מן הממוצע העולמי, ויש התוהים האם ניתן להציל את אורח החיים של אגן הים התיכון – מציין הטיימס. הדליקות ביוון עתיקות כמו המדינה עצמה, אך מעולם לא נראו מחזות כמו זה שבאי רודוס, בו 14% מהשטח היו בלהבות במשך עשרה ימים רצופים. האי ירוק יותר ורטוב יותר מאשר רבים מאיי יוון האחרים, אך החום הכבד (מעל 38 מעלות) גבה את מחירו. 50,000 עצי זית עלו באש ו-20,000 פונו במבצע דמוי דנקירק, הגדול בתולדות יוון.
הפינוי נזקף לזכותה של מערכת התראה חדשה, אשר שלחה אזהרות מיידיות לטלפונים הניידים וכך נמנעו אסונות דומים לאלו שהתרחשו באותם ימים בהוואי. אולם, המבקרים – כולל תושבים שחילצו תיירים ברכביהם ובסירותיהם – תיארו סצינות של תוהו ובוהו, וטענו שהרשויות לא הכינו תוכנית פינוי מקיפה כפי שמחייב החוק היווני. לטענתם, רוב הסיוע המקצועי של הכבאים הופנה למלונות היוקרה, בעוד הכפרים נאלצו להסתמך על מתנדבים. העובדה שרק אדם אחד נהרג, הם אומרים, הייתה מזל טהור.
במדינה התלויה במידה רבה בתיירות – ורודוס עוד יותר – ניסו הרשויות היווניות לתקן במהירות את נזקי יחסי הציבור, והבטיחו חופשות חינם בשנה הבאה לתיירים אשר פונו השנה. אבל בטווח הארוך יותר, ענף התיירות בדרום אירופה ניצב בפני אתגרים קשים בהרבה. האיחוד האירופי צופה, כי שינויי האקלים עלולים להפחית ב-9% את מספר התיירים ביוון ולהגדיל את מספרם בצפון היבשת במקומות כמו ווילס.

תאריך:  05/09/23   |   עודכן:  05/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדליקות מאיימות על אגן הים התיכון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הדליקות הן הצתות מכוונות
חשדנית  |  5/09/23 14:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
ענף הנפט והגז משתף פעולה עם קיצוניים הזויים, בטענה ששינויי האקלים אינם אלא מזימה של כוחות אופל שונים ומשונים    ניו-יורק טיימס מסביר מדוע מדובר בתופעה מסוכנת
גלית כהן, עדן פרידן
הניסיון העולמי מן השנים האחרונות מלמד, כי אקלים "משוגע" פוגע בתשתיות חיוניות ובסחר העולמי. מבחינתה של ישראל, שיבושים כאלו מהווים סכנה לא רק לכלכלה, אלא גם לביטחון הלאומי
איתמר לוין
צריכתו הנוכחית של הענף היא כמו של בריטניה כולה. בעידן של התחייבויות להפחתת פליטת גזי החממה, הוא חייב להתייעל - כותב אקונומיסט
איתמר לוין
מאמר ב-Foreign Affairs מציע מסגרת לשיתוף פעולה בין וושינגטון לבייג'ינג בסיוע למדינות המתפתחות להתמודד עם שינויי האקלים
איתמר לוין
המעבר לאנרגיה ירוקה והגידול באוכלוסיית העולם נותנים ליבשת הזדמנות מצוינת - אך אקונומיסט מדגיש שהרבה תלוי בהתנהלות ממשלתית נכונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il