X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לתכנן מראש [צילום: מיכאל וייק/AP]
נגמר החופש, מתחילה תקופת חגים
היציאה משגרה מהווה אתגר הן להורים והן לילדים, ובמיוחד לילדי הקשב שזקוקים מאוד לארגון הזמן ולדעת מה קורה, אחרת הם מאבדים את עצמם

כיצד לשמור על סדר ושגרה גם בתקופת היציאה מהשגרה!
עם תום החופש הגדול, ולקראת תחילת תקופת החגים, שבה שוב אין מסגרות חינוכיות, חשוב ליישם עקרונות וכלים שיאפשרו לילדים ולהורים לשמר את הסדר ואת החוסן הרגשי.
היציאה משגרה מהווה אתגר הן להורים והן לילדים, ובמיוחד לילדי הקשב שזקוקים מאוד לארגון הזמן ולדעת מה קורה, אחרת הם מאבדים את עצמם. זאת משום שלילדי הקשב קשה להניע את עצמם לעשות דברים, בגלל החוסר בהורמון הדופמין שנקרא גם "הורמון ההנעה", הוא זה שגורם לנו להתחיל פעולות. כשאין מסגרת וחוקים של מה עושים (וגם מה לא עושים), ילדי הקשב מהר מאוד ימשכו לשעות ארוכות במסכים ולמצב של מה שנקרא 'בטטת כורסה'".
חשוב להבין, מסבירה ד"ר הרשקו, שהשגרה לא באמת קיימת בחיים שלנו בצורה מלאה, משום שתמיד יש חופשות וחגים, אירועים וטיולים, ילד חולה, מעבר דירה, פרויקט בעבודה, מעבר בין עבודות ועוד, אלו החיים! ועל כן, נושא ארגון הזמן חייב להיות טבוע בנו תמיד, לא רק בתקופות 'שגרה' כביכול. בכל תקופה בחיים שלנו צריך לתכנן את הזמן מראש, זה גם נותן לנו תחושת שליטה וודאות, ואפשרות להגיע לדברים שאנחנו באמת רוצים".
גם עכשיו, חשבנו שהנה נגמר החופש, ונכנסת השגרה המבורכת לחיינו, אבל לא. מעבר לפינה ממתינה תקופת חגי תשרי. איך נעבור אותה במקסימום סדר וארגון, ובמינימום תחושות תסכול?
תכנון
מילת המפתח והבסיס להכל. הזמן שלנו מצריך תכנון. תמיד. מה שנתכנן עם הזמן שלנו, זה מה שיקרה. ללא תכנון יש יותר מקום לחוויות מתסכלות ולחוסר שביעות רצון.
זה נכון לכולם, אולם לילדים או אנשים עם הפרעת קשב החשיבות עליונה ביצירת סדר, ארגון וניהול זמן שכן אחד מסתמיני הפרעת הקשב הוא קושי עם סדר וארגון, וגם נמצא שהמבנים המוחיים האחראיים על תפיסת זמן הם קטנים יותר ועל כן הקושי.
תכנון גם לתקופת חופש מהמסגרות
לעתים יש לנו המון רצונות ותוכניות בראש, של מה נרצה להספיק בחופשת סוכות למשל. אולם, בהיעדר תכנון מראש, אנו עלולים לגלות בסוף החופש שלא הספקנו כלום. על כן, תכנון ורישום גם בחופשות וחגים יספק לנו מקסימום הנאה ומינימום תסכול.
לכתוב ביומן - כן. רשימות? לא!
זה אולי נשמע מפתיע. אבל רשימות לא עובדות מספיק טוב. הן לא מחייבות מספיק. עבודה עם יומן, ברורה יותר ומאפשר ודאות ושליטה. הידיעה לגבי מועד ביצוע המשימה מפחיתה לחצים ומחשבות טורדניות.
לא להתבאס מבלת"מים
גם כשהכל מתוכנן ביומן, והדברים לא קורים כפי שתכננו, הרי זה הגיוני! כי החיים מלאים בשינויים ואין לנו אפשרות לשלוט בהם. ולכן נקבל באהבה את הבלת"מים בחיינו ולא נכעס עליהם שהרסו לנו את התכנון. כי המטרה אינה לעמוד בתכנון אלא להשתמש בו בגמישות. אם משהו נכנס משנים בהתאם.
לא לחכות למוטיבציה
היא כנראה לא תגיע, וגם אם תגיע, לא תישאר לזמן רב. המוח שלנו לא בנוי לעבודה על סמך מוזה או השראה. המוח זקוק למשימות קטנות ומתוכננות, ובכל פעם שמשימה כזו מתבצעת הוא מפריש דופמין (שנקרא גם "הורמון המוטיבציה") והוא ימשיך את הפעולה. אז תתחילו בקטן...

הכותבת היא מומחית בהפרעות קשב, מאבחנת, חוקרת, סופרת ומרצה.
תאריך:  13/09/2023   |   עודכן:  13/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נגמר החופש, מתחילה תקופת חגים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מאוד!
שני  |  29/09/23 06:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בג"ץ אינו צפוי לחזור בו מן הקביעה שיש לו סמכות להתערב בחוקי יסוד; השאלה היא האם רוב השופטים יסברו שזהו מקרה קיצוני המצדיק זאת    האפשרויות של דחיית ההכרעה - החזרת החוק לכנסת, פרשנות מקיימת או קביעה שהתיקון אינו בשל לבחינה - נראות קלושות
אמיתי ויסמן
חצי שנה של נוודות דיגיטלית ביוון - השוק הראשוני, ההתמודדות, ולבסוף ההתאהבות וההבנה מדוע היוונים לא יוצאים מיוון לחופשה
סימה שיין, יאיר צוקרמן
הצטרפות לארגון BRICS, ביקורים של ראיסי בשלוש יבשות בתוך שלושה חודשים, הסכמים עם שורה של מדינות: אירן פועלת לפריצת הבידוד ועקיפת העיצומים
פרופ' קובי מיכאל, פרופ' גבי סיבוני
הסרבנים הגוררים את צה"ל לעימות הפוליטי פועלים בניגוד לערכי יסוד של הצבא, סותרים את תפקידו במדינה דמוקרטית ויוצרים תקדים מסוכן במיוחד    יש מי ש"בחיבוק הדוב" שלהם את הצבא ואת הרמטכ"ל, בפועל מעצימים את מעורבות צה"ל בלבה הפוליטית המבעבעת
אסא כשר, מאיר אלרן, עידית שפרן-גיטלמן
החוק קובע ש"הצבא נתון למרות הממשלה", אך היחס בין כפיפות למרות אינו ברור    בעוד הרמטכ"ל ובכירי צה"ל פועלים בהתאם לכללים המחייבים אותם, הדרג המדיני עושה כרצונו    אין מנוס מהסדרה מפורטת של היחסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il