X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על כתרים וכוונות
שישה בשישי / ערב ראש השנה תשפ"ד
ובשופר גדול ייתקע
לקט מעובד מתוך "סיפורי חסידים" שכתב הרב שלמה יוסף זווין, מגדולי-הגדולים בארץ בדור הקמת המדינה ועורך "האנציקלופדיה התלמודית" כתיבה וחתימה טובה

המפתח והגרזן

ר' ישראל בעל שם טוב ציווה פעם את תלמידו, ר' זאב קיציס, שילמד את הכוונות של סידור התקיעות, כי הוא יתקע בשופר בבית מדרשו בראש השנה. למד ר' זאב את הכוונות, כתב אותן על דף ושם אותו בכיס בגדו, כדי שיוכל להסתכל בו בזמן התקיעות. לא נראה הדבר בעיני הבעש"ט, והדף נפל ואבד. כאשר בא ר' זאב לתקוע בשופר, התחיל לחפש את הנייר ועליו הכוונות, וכאשר לא מצא אותו – לא ידע מה לכוון. הצטער עד מאוד ובכה בכי תמרורים בלב נשבר ונדכה, והוכרח לתקוע בלי שום כוונות.
אחרי התפילה אמר לו הבעש"ט: בהיכל המלך נמצאים הרבה חדרים ואולמות, ולכל דלת יש מפתח מיוחד. אבל יש כלי אחד שבעזרתו אפשר לפתוח את כל הדלתות והוא הגרזן. הכוונות הן מפתחות לשערים שלמעלה ולכל שער יש כוונה אחרת, אבל לב נשבר יכול לפתוח את כל החדרים וכל האולמות.

כוונה אמיתית

לפני ראש השנה חיפש ר' לוי יצחק מברדיצ'ב, סניגורן של ישראל, בעל תקיעה ראוי והגון שיתקע בבית מדרשו. נכנסו אליו בעלי תקיעה רבים שביקשו לזכות בזכייה גדולה זו. כל אחד מהם הראה את כוחו בידיעת כוונות וסודות התקיעה לפי הקבלה, אך איש מהם לא מצא חן בעיני ר' לוי יצחק.
יום אחד בא אליו בעל תקיעה והרב שאל אותו מה הוא מכוון בזמן התקיעות. נענה האיש ואמר: רבי, יהודי פשוט אני ואין לי עסק בנסתרות. ארבע בנות יש לי שהגיעו לפרקן ואני מתכוון בתקיעות: ריבונו של עולם! הריני עושה רצונך, מקיים מצוותך ותוקע בשופר. אף אתה עשֵה רצוני ועזור לי להשיא את בנותי. עמד ר' לוי יצחק ואמר: אתה תתקע בבית מדרשי.

כתר המלך

בבית מדרשו של ר' שלמה מרדומסק, בעל "תפארת שלמה", עמד פעם התוקע לתקוע, ולא יכול בשום אופן להוציא אף תקיעה אחת. והתוקע היה למדן מופלג וחסיד וירא שמים גדול. קראו לאברך אחד, ותכף תקע את התקיעות כהלכתן, בקול יפה ונעים. חלשה דעתו של התוקע הראשון. אחרי התפילה קרא לו ר' שלמה ואמר לו:
אמשול לך משל. בני המדינה בחרו במלך חדש, הכתירו אותו, עשו עבורו כתר חדש ויפה, ורצו לקבוע בו אבנים טובות ומרגליות. אבל דרושה הייתה לכך אומנות נפלאה, ולא נמצא אף אומן שיקבל על עצמו עבודה זו, כי הכל חששו לקלקל את הכתר. לבסוף בא אומן אחד וביקש שיתנו לו חודש ימים והוא יתקן את הכתר כראוי. נתנו לו את הכתר, ובכל אותם הימים חשב מחשבות ותיכן תחבולות כיצד לקבוע בו את האבנים היקרות בצורה יפה, אבל מתוך פחד לא ניגש לעבודה עד שהתקרב היום האחרון.
יומיים לפני המועד נטל האומן את הכתר כדי לקבוע בו את האבנים, אך מרוב יראה נפל הכתר מידיו ובשום אופן לא יכול היה לעשותו. מה עשה? קרא לנער אחד, שלא ידע שזהו כתר המלך, והראה לו כיצד לעשות את המלאכה והוא עצמו יצא החוצה כדי שלא להביט כלל. ואמנם הנער עשה הכל כתיקונו וקבע את המרגליות על הצד הטוב ביותר.

לפני התקיעות

דרכו בקודש של ר' יהודה לייב, "הסבא משפולי", הייתה להסתתר בראש השנה לפני התקיעות מכל אדם, ועשה שם בחדרו מה שעשה, ואיש לא ראה ולא ידע. פעם אחת היה אצלו בימים הנוראים איש אחד מאנשי רוסיה, והתגנב בלאט להביט דרך הסדק מה הוא עושה שם, וה"סבא" לא הרגיש בדבר. ראה האיש, כי הרבי נפל על הארץ בפישוט ידיים ורגליים, והוא בוכה ומתחנן:
ריבונו של עולם! מה אתה רוצה מעמך ישראל? באמונה, כי אלמלא ראיתי במו עיני מצוות ומעשים טובים שבני ישראל מקיימים, לא הייתי מאמין שיוכלו – בגלות המרה והנמהרת הזאת – לקיים אפילו מצוה אחת. ובמיוחד בעולם החשוך הזה, שהשטן מרקד ביניהם והתאוות כולן לנגד עיניהם, בעוד שאת הגיהנום ציירת בספר "ראשית חכמה". אילו היית עושה להפך – הגיהנום היה נגד עיניהם והתאוות מצויות באיזה ספר – אזי אף יהודי אחד לא היה עושה חס ושלום שום דבר רע.
אחר כך קם והעביר ידו על עיניו, התלהב מאוד ונכנס לבית הכנסת, נהם שלוש פעמים והתחיל להקריא את התקיעות.

בשר בחמין

ר' ישראל מרוז'ין נכנס פעם לבית מדרשו ואמר לחסידים שהיו מסובים שם: אספר לכם מעשה. כפרי אחד בא פעם בראש השנה לעיר הסמוכה, וכמו רבים מבני הכפר בימים קדמונים, לא ידע להתפלל. כאשר בא בבוקר לבית הכנסת, הסתכל אנה ואנה מבלי לפצות את פיו.
כאשר הגיע הציבור לתפילת עמידה והמתפללים התחילו לבכות, תמה הכפרי: מה זו הבכייה? הרי לא הייתה שום קטטה בבית הכנסת, ומה פתאום התחילו לבכות? והחליט, שמן הסתם הם בוכים על שמאחרים כל כך בבית הכנסת, כי רעבים הם, ומאחר שגם הוא היה רעב, התחיל אף הוא לבכות.
אחרי תפילת העמידה, משהפסיקו לבכות, חזר ותמה: למה זה אינם בוכים עתה? ועלה בדעתו, כי מאחר שראה באכסניה לפני שהלך לבית הכנסת, שנתנו בתוך החמין חתיכת בשר קשה שצריכה בישול רב, וכל מה שיצטמק הבשר יהיה החמין טוב יותר – לכן אין להצטער על איחור הזמן. נתקררה דעתו אף הוא, וחדל מלבכות.
כאשר הגיעו לתקיעת שופר והקהל התחיל שוב לבכות, חזרה תמיהתו למקומה, עד שנתיישב לו: הן אמת שהחמין יהיה טוב יותר ככל שיתארך הזמן, אבל הלא אין בכוחנו לחכות כל כך הרבה זמן. והתחיל אף הוא לבכות בקול יחד עם כל הקהל. סיים הרבי ויצא. אמרו החסידים: הרי זה משל על הגלות.

אתמול והיום

ביום ראשון של ראש השנה נכנס פעם ר' שמואל מניקלשבורג לבית הכנסת קודם תקיעת שופר כשהוא מתמרמר בבכייה ואמר: "כל עמה נאנחים", כל הקהל בוכה ומתאונן ונאנח, אבל – אוי ואבוי – על מה הם בוכים? "מבקשים לחם".
למחרת, ביום השני של ראש השנה, נכנס שוב קודם תקיעת שופר בבכייה גדולה ואמר: "מדוע לא בא בן ישי?" למה מתמהמה משיח בן דוד? מפני כי "גם תמול גם היום אל הלחם". גם אתמול, ביום ראשון של ראש השנה, וגם היום מתפללים רק אל הלחם ולא על גלות השכינה.

תאריך:  15/09/2023   |   עודכן:  15/09/2023
+הפקקים שבדרך: מפת הכבישים לערב החג
10:52 15/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במשטרה נערכים לעומסי תנועה כבדים בצירים מרכזיים לקראת ערב ראש השנה וסוכות ומפרסמים היכן צפוי גודש תנועה

[צילום: דוברות המשטרה]
הקדימו את יציאתכם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ראש ממשלת הודו איחל שנה טובה ליהודים
10:31 15/09/23  |  עידן יוסף

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי איחל בטויטר ״שנה טובה״ לעם היהודי ולראש הממשלה נתניהו: ״ברכות חמות לראש השנה לידידי ראש הממשלה נתניהו, לעם ישראל ולקהילה היהודית ברחבי העולם. שהשנה החדשה תביא עימה בריאות טובה, שלווה ושגשוג בחיינו״.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אורנה מרקוס בן-צבי
שנקום כל בוקר ונרגיש שאנחנו תורמים לעצמנו ולאחרים. נוקיר את העושר התרבותי, האנושי שיש בחיינו, נודה כל יום על הכישרונות שבורכנו בהם ועל החרות שלנו
חניאל פרבר
יום הכיפורים הוא יום בעל ערך רוחני רב    אנחנו מנסים להתעלות מעל הטבע האנושי והצרכים הגשמיים שלנו
יוסף קנדלקר
מקווה שהאוכל יספיק לכולם, שכולם יהיו שמחים ולא יתחילו להתווכח בשולחן, לא על פוליטיקה, ולא על מה קרה לפני שנים
יוסף גערליצקי
ישנם שני סוגים של צעקות-כאב. כאשר הכאב נסבל עדיין, הוא בא לידי ביטוי במלים    עצם העובדה שהכאב יכול להתבטא במלים מוכיחה, שזהו כאב מוגבל. אולם ישנו כאב עמוק יותר, כאב בלתי-נסבל, שאינו יכול לבוא לידי ביטוי במלים    האדם חש שהמלים הן דלות ועלובות ואינן יכולות לבטא את כאבו הגדול
מירב ארד
ראש הממשלה נתניהו ושרי הקבינט אישרו את ההיערכות המבצעית בכלל גופי הביטחון לקראת החגים    היעדים הפופולריים בתקופת החגים צפויים להיות טורקיה, יוון, ארצות הברית, איטליה, קפריסין ובריטניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il