X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית המשפט [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מי באמת עומד מאחורי האקטיביזם השיפוטי
הציבור והפוליטיקאים אינם מתקוממים מהחריגה השיפוטית מהחוק כשלעצמה התקוממות על חריגה מהחוק מגיעה בהקשרים צרים ביותר, לא בגין החריגה מהחוק, אלא בגין תמיכתו של המתקומם באותו חוק
אסף הרדוף מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

יותר מתמיד, בחודשים האחרונים, מערכת המשפט נשרפת באש המחלוקת הציבורית. על השולחן כעת כוחו של בית המשפט העליון להתערב בהכרעות של הממשלה והכנסת בפרט ושל רשויות בכלל, שאלת זהות נשיאו הבא ושופטיו הבאים, ושאר סוגיות מהותיות, רבות מהן מתנקזות לשאלת האקטיביזם השיפוטי. אף שלא פשוט להגדיר את המונח, כוונתי כעת להכרעה שיפוטית הרחוקה מלשון החוק, ולא רק לביטולו הפורמלי של החוק.
לפי מחנה פוליטי אחד, האקטיביזם השיפוטי חצה כל גבול והגיעה העת להגבילו, ואין להגן על זכויות אדם במחיר פגיעה קשה באינטרס הציבורי. לפי מחנה אחר, אקטיביזם כזה הכרחי לעצמאות הרשות השופטת ולהגנה על זכויות אדם. לפני מיזם החקיקה הנוכחי, שאלת האקטיביזם עלתה בתקשורת בעיקר בקשר להתערבות בג"ץ בהכרעת המחוקק או הממשלה, לרוב בעניינים הקשורים לביטחון או למיעוטים.
בהקשרים משפטיים חשובים אחרים האקטיביזם השיפוטי רחב לא פחות, אך בלתי מורגש או בלתי מדובר. מזה עשרות שנים ואף לפני מה שכונה "המהפכה החוקתית", קיים אקטיביזם שיפוטי רחב בשדה הפלילי. אקטיביזם זה פועל בדיוק באופן הפוך לזה שמיוחס לו בהקשר החוקתי: במקום להגן על זכויות אדם מפני האינטרס הציבורי, הוא מקדם את האינטרס הציבורי על חשבון זכויות האזרח. פרט קטן ומכריע על אותו אזרח מסביר זאת: מדובר בחשוד או נאשם. בשפה המשפטית הקיימת בישראל, דווקא החשוד או הנאשם הם נושאי הזכויות החוקתיות העיקריים במשפט הפלילי, משום שבזכויותיהם רוצה המדינה לפגוע: במעצר, בחיפוש, בהעמדה לדין, בהרשעה ובענישה. אולם זהו אזרח שאיש לא באמת רוצה להגן על זכויותיו, למעט אלו שמשלמים להם לשם כך, בסניגוריה. אנו מעדיפים את האינטרס הציבורי המושג במעצרו, בהרשעתו ובענישתו.
עוד בשנת 1980 הרשיע בית המשפט העליון נאשם בבריחה ממשמורת, וזאת אף שהוא לא ברח כלל, אלא פשוט נמנע מלחזור לכלא בתום חופשה. כיצד הורשע בכל זאת? בפרשנות מרחיבה. בית המשפט כתב משפט שצוטט בשפע מאז: "מילותיו של החוק אינן מבצרים, שיש לכבשם בעזרת מילונים, אלא עטיפה לרעיון חי, המשתנה על-פי נסיבות הזמן והמקום, לשם הגשמת מטרתו הבסיסית של החוק". כלומר, בית המשפט ראה מנדט לחרוג מלשון החוק הברורה, לטובת האינטרס הציבורי ועל חשבון זכויות הפרט.
חריגה כזו אכן הגיעה. בשנת 1992, כדי להרשיע באינוס תחת חקיקה ישנה ולא מתאימה (שתוקנה מאז), קבע בית המשפט העליון שאצבע היא "חפץ". בשנת 2002 הרשיע בית המשפט העליון שלושה נוסעים ברכב בסיוע להפקרה לאחר פגיעה: האחד בגין אמירת "סע-סע", והשתיים בגין שתיקתן; זאת אף שלא הייתה באותה עת חובה חוקית עליהם לפעול. בשנת 2006 הרשיע בית המשפט העליון ברצח למרות תחושת קנטור סובייקטיבית של הנאשם, תוך הכרה שיפוטית בכך שאותה הרשעה מנוגדת ללשונה של עבירת הרצח; אלא שהדבר נדרש להגן על החברה. בשנת 2015 הרשיע בית המשפט העליון בנהיגה בשכרות אדם שישב מעולף מאלכוהול ליד ההגה, אף שהרכב לא נע כלל.
אקטיביזם שיפוטי
באותה שנה הפך בית המשפט העליון זיכוי של שתי ערכאות בדרכו להרשיע נאשם בחדירה לחומר מחשב, תוך שכתוב שיפוטי של לשון החוק, כדי להכיל את מעשיו המקוממים של הנאשם. בשנת 2020 הרשיע בית המשפט העליון במעשה מגונה בגין תקשורת מקוונת, אף שעבירת המעשה המגונה נכתבה בהקשר פיזי ופורשה עשרות שנים ככזו שעוסקת במגע ללא הסכמה. בשנת 2021 יצר בית המשפט העליון תקדים עולמי בהרשעה בניסיון אינוס, בגין תקשורת מקוונת עם שוטרת שהתחזתה לילדה; זאת אף שעבירת האונס נכתבה בעידן אחר, ובקשר לפעולה פיזית מקרוב.
מה עשה המחוקק לאחר אותם פסקי דין, בהם בית המשפט התעלם מלשונו או כופף אותה? כלום. איש לא זעק "אקטיביזם שיפוטי". בהיעדר הניחוח הפוליטי של ענייני ממשל וביטחון, אין קופונים פוליטיים לגזור, ולכן אין עניין. יתרה מזאת: אילו זוכה מי מאלו, סביר שהתקשורת והאזרחים, בלי קשר לעמדתם הפוליטית, היו כועסים על אוזלת ידו של הדין, ובעיקר על בית המשפט, שק החבטות של האש הקונקרטית בסיומם של סיפורים רבים שהגיעו לאולמו.
באין ספור מקרים יכול היה המחוקק לתקן את החוק הקלוקל שכתב, להגדיר מחדש ובבירור את כללי המשחק, להשליט את תפיסתו הערכית ולצמצם את שיקול הדעת השיפוטי הרחב. הוא לא עשה כן. נוח לו שבית המשפט פותר בעיות משפטיות, כל עוד הן לא-פוליטיות. נוח למחוקק ולציבור שאין מזכים בגין איסור בלתי ברור, בגין כשל פרוצדורלי או בגין פסילת ראיות. נוח למחוקק להימנע מחקיקה מפורטת וברורה, להימנע מלהשיב לשאלות כלליות קשות למענה. נוח לו לגלגל תפוחי אדמה לוהטים לבית המשפט, ולבסוף נוח לו להאשים את בית המשפט בפסיקה כזו ואחרת ולהפיק מכך תועלת פועלת.
למעשה, אקטיביזם שיפוטי הוא תופעה רחבה בהרבה מכפי שעולה בשיח הציבורי. הוא אינו ימין או שמאל ואינו משפט חוקתי, אלא השקפת עולם לפיה מותר לשופט לממש את תפיסתו הערכית האישית, במקום לקיים את לשון החוק הברורה. האחראי האמיתי לתופעה זו הוא המחוקק לדורותיו. המחוקק אחראי, משום שמצד אחד לא יצר תורת פרשנות מחייבת בישראל או אפילו אמירה על חשיבות לשון החוק, ומצד אחר חוסר התגובה החקיקתי והפוליטי לאקטיביזם השיפוטי מעודד ומרגיל את בתי המשפט להמשיך בכך.
המשפט הפלילי חושף בפנינו אמת סמויה: הציבור והפוליטיקאים אינם מתקוממים מהחריגה השיפוטית מהחוק כשלעצמה. התקוממות על חריגה מהחוק מגיעה בהקשרים צרים ביותר, לא בגין החריגה מהחוק, אלא בגין תמיכתו של המתקומם באותו חוק. כאשר הציבור אוהד את החוק ממנו התעלם בית המשפט, הוא מתקומם על האקטיביזם השיפוטי שהרחיק כל לכת. כאשר הוא סולד מהחוק או מההיצמדות אליו, לא רק שלא יתקומם, הוא אף יעלוז. אולם אם הרגלנו את בתי המשפט לחצות את גבול השפה בדרכם להכרעה, בל ניפלא כי לפחות חלק מחציית הגבולות תקומם אותנו.

הכותב הוא מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת.
תאריך:  19/09/2023   |   עודכן:  19/09/2023
+ת"א: פעילי שמאל מכתרים בית כנסת של ראש יהודי
21:25 19/09/23  |  עידן יוסף

כ-300 פעילים של הפורום החילוני ובונות אלטרנטיבה מכתרים את בית הכנסת של קהילת "ראש יהודי" בתל אביב, שבשנים האחרונות מארגנת את תפילות יום הכיפורים בחוצות העיר. המוחים הניפו שלטים נגד מדינה יהודית, קראו קריאות "ניאו נאצים", דלקו אחרי המנכ"ל ישראל זעירא ואף איימו באופן פיזי על השוהים בתוך המבנה, שבו מתקיים שיעורו של הרב יגאל לוינשטיין. כוח משטרה גדול נמצא במקום ופועל לאבטחת בית הכנסת (TOV).

+לוין: שלטון בלי שליטה מייצר תסכול מוצדק
21:18 19/09/23  |  עידן יוסף

שר המשפטים יריב לוין התייחס לרפורמה המשפטית במהלך השקת קמפיין של סיעת התחדשות בראשות יוסי גולדברג בקרני שומרון: "אני יכול לומר לכם באחריות מלאה דבר אחד, אני חושב שלהיות בשלטון אבל לא לשלוט אין לזה שום ערך ומייצר הרבה תסכול ובצדק" (INN).

+פליטות פה בסיטונות
09:58 19/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

נתניהו המסודר והמתוכנן והפרטן נכשל פה ושם בלשונו, אך לא ככלל  ▪  כי כשלי הלשון שלו מתוכננים

נתניהו. מאוס [צילום: פטרוס קרג'יאס]
+תודה לדוד בן-גוריון
08:29 19/09/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

לזכותו של דוד בן-גוריון אני זוקף את גילויי נחרצותו למחרת ההחלטה, כי יש להתחיל להשקיע את כל המאמצים לכינון החוקה לא רק עקב נאמנות להחלטת עצרת האו"ם, אלא מתוך נימות אידאיות טהורות שליוו את דוד בן-גוריון בכל דרכו

בן-גוריון. רצון כן וטהור [צילום: פריץ כהן/לע"מ]
+הליכוד: נתניהו לא פסל את כל הרפורמה
08:04 19/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

לאחר שראש הממשלה אמר אמש כי הרפורמה המשפטית התחילה בהצעה קיצונית שלא קיבל פרסמה מפלגתו הבהרה ולפיה התייחס רק לעניין פסקת ההתגברות שהוצאה מהרפורמה כבר לפני כמה חודשים

נתניהו ואלון מאסק במטה טסלה בסן חוזה [צילום: אבי אוחיון, לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי באמת עומד מאחורי האקטיביזם השיפוטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אקטיביזם זו מילה עדינה
עובד 1  |  19/09/23 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתן קלינסקי
לזכותו של דוד בן-גוריון אני זוקף את גילויי נחרצותו למחרת ההחלטה, כי יש להתחיל להשקיע את כל המאמצים לכינון החוקה לא רק עקב נאמנות להחלטת עצרת האו"ם, אלא מתוך נימות אידאיות טהורות שליוו את דוד בן-גוריון בכל דרכו
איציק וולף
לאחר שראש הממשלה אמר אמש כי הרפורמה המשפטית התחילה בהצעה קיצונית שלא קיבל פרסמה מפלגתו הבהרה ולפיה התייחס רק לעניין פסקת ההתגברות שהוצאה מהרפורמה כבר לפני כמה חודשים
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר בפגישתו עם אלון מאסק כי המתווה המקורי של הרפורמה המשפטית שהציג השר לוין היה רע בעיניו    לוין: גם אם לא נגיע להסכמות - אין לי כוונה לבטל את הרפורמה
דן מרגלית
השבועון "אקונומיסט" הקדיש מאמר ותחקיר ענק לנטייה של הנהגות שונות בעולם להעדיף את הדיקטטורה על הדמוקרטיה    כל המתואר בו מתרחש תחת שלטון ביבי בישראל
עידן יוסף
גרמניה מכחישה תלונה ישראלית נגד שגרירה בישראל שעורר סערה כאשר הגיע לדיון בבג"ץ עילת הסבירות    שר החוץ אלי כהן: התנהלות השגריר לא מקובלת    גרמניה: שגרירנו עושה עבודה מצוינת    שגריר גרמניה: הגעתי לדיון בעל עניין פוליטי גבוה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il