X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לוין. מצב חירום? [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
הרפורמה שלא תגיע
הפעם ההצעה התאפיינה בבהילות, כמעט כמצב חירום, מדוע? הרי הביקורת על מערכת המשפט היא בת שנים רבות, ואיש לא טען שהכל בה היה נפלא לפני שנתיים, ואילו כעת הכל נורא
אסף הרדוף מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

כל מי שחי בישראל בחודשים האחרונים חש טלטלה גדולה, אפילו ביחס למציאות השגרתית בישראל, מדינה בלתי-שגרתית בשפע מובנים. הטלטלה הנוכחית סובבת סביב מערכת המשפט, לאחר הצעת חוק שהושמה על השולחן בינואר 2023. ההמשך ידוע.
בין תומכי השינויים עולה הטענה שבמסגרת מערכת הבחירות האחרונה הובטחה רפורמה במערכת המשפט, טענה שאין לי כלים מיוחדים או מוטיבציה לבחון באופן ביקורתי. אולם כמי שמצוי בעולם המשפט כבר למעלה מעשרים שנה, מעט בפרקטיקה והרבה באקדמיה, יש לי כלים ומוטיבציה להתייחס באופן ביקורתי הן לדרך שלא נהלכה והן לתוכן שלא הוכנס לרפורמה.
הדרך שלא נהלכה נוגעת לשיח פתוח, ביקורתי וממושך על תוכן ההצעה. טענות שהועלו בהקשר זה היו שדובר בתוכנית שפותחה לאורך זמן, ולפיכך אין צורך בשיח כאמור. אולם ראשית, אם מדובר בתוכנית שפותחה לאורך זמן, מדוע לא פורסמה במפורט לפני הבחירות? שנית, גם אם מדובר בתזה משפטית שפותחה לאורך זמן, הדבר אינו מחסנה מביקורת. בזירה האקדמית, תזות ועבודות דוקטורט נכתבות לאורך שנים; ההשקעה והמשך כשלעצמם אינם מחסנים אותן מביקורת או אפילו נותנים תוקף עצמאי לתוכן.
בזירת החקיקה, סוגיות משפטיות מורכבות הובילו לכתיבת דוחות ציבוריים, שהובילו בתורם לדיון ציבורי ביקורתי ממושך. למשל בשנת 2007 מונה צוות בראשות פרופסור קרמניצר לחקור את עבירות ההמתה; הצוות הגיש את מסקנותיו בשנת 2011; הצעת החוק נתקבלה רק בשנת 2019. אף לאחר כל הדיונים והגלגולים, אין קושי לבקר את התוצר הסופי מזווית משפטית, משום שזה טיבו של השדה, שלעולם פתוח לביקורת ולשיפור.
לעומת זאת הפעם ההצעה התאפיינה בבהילות, כמעט כמצב חירום. מדוע? הרי הביקורת על מערכת המשפט היא בת שנים רבות, ואיש לא טען שהכל בה היה נפלא לפני שנתיים, ואילו כעת הכל נורא.
בעיה אחרת עולה באשר לתכני ההצעה. "רפורמה במערכת המשפט" היא כותרת שהכילה בפועל שש הצעות נקודתיות בלבד, חשובות ומועילות או מהפכניות ומסוכנות ככל שיהיו. באופן תיאורטי הכותרת "רפורמה במערכת המשפט" יכולה להכיל הצעות הפוכות באותן נקודות, לעסוק בשש נקודות אחרות, בשש מאות נקודות, במיליוני נקודות, שהרי המשפט רחב ועמוק.
אף אחת מהנקודות המשפטיות שעל הפרק לא התמקדה בתחומי המשפט היום-יומיים, אלו שבהם האדם חי. כוונתי לדיני העונשין, דיני החוזים, דיני הנזיקין, דיני המשפחה, דיני העבודה, סדרי הדין, דיני הראיות ואחרים. הדבר אינו מפתיע, משום שבתחומים אלו הפוליטיקאי אינו גוזר קופונים מימין או משמאל. לפחות חלק מהתחומים הללו מוזנחים מאוד על-ידי המחוקק, ומשוועים לרפורמה, אך זו אינה באה.
למשל בשדה הפלילי, חוק העונשין נכתב בשנת 1977 על בסיס פקודת החוק הפלילי משנת 1936, פקודה של משטר קולוניאלי בריטי. החלק הספציפי של החוק כולל את מאות העבירות, אולם מעולם לא נערכה בו רפורמה מקפת. עבירות רבות שמרו על נוסח זהה עשרות שנים, וחלקן אף חצו את רף מאה השנים. ההתאמה של חלקן לערכים המודרניים, והמידתיות המשתקפת מההגנה על הערכים במשפט פלילי דווקא, מפוקפקת. כך נכון גם לעבירות ישנות המצויות בחקיקה אחרת, דוגמת פקודת הסמים המסוכנים. חלק מהעבירות רחבות ועמומות מדי, וכמוהן חלק מהמכשירים בדיני העונשין. מציאות זו משקפת העברה של הכוח מהמחוקק לבית המשפט, לקבוע בדיעבד אם העבירה התקיימה. בית המשפט מקבל חופש פעולה שיפוטי רחב לבלי די, כאשר האשם בכך הוא המחוקק בלבד. אולם למי איכפת?
בתחום הפרוצדורלי, לכללי פרוצדורה רבים, אולי לרובם, אין שיניים, במובן שהפרתם אינה גוררת סנקציה, או אפילו אינה מאפשרת מסגרת לדיון ביקורתי. החקיקה הטיפוסית שיוצרת סמכויות אינה נוקבת במחיר החריגה מהן ואינה מכוננת סנקציות, תרופות וסעדים; כך למשל בדיני המעצרים, בדיני החיפושים ועוד.
המחוקק נמנע מהתייחס למצבים חוזרים, נשנים וצפויים של חריגת הרשויות מהדין, בטעות או בכוונה, מהסמכות שניתנה להן. כלומר, המחוקק יצר שפע של מילים שבהקשרים רבים מתבררות כריקות. למי אכפת?
ענף אחרון שאדגים הוא דיני הראיות, המפתח לכל הכרעה עובדתית בפרקטיקה בכל ענף משפטי מעשי. פקודת הראיות משנת 1971 קצרה ודלה. המחוקק נמנע מלהגדיר את כל מונחי היסוד ורעיונות המפתח בתחום. מה שהמחוקק לא טרח להגדיר, הפסיקה לא ניסתה, בין משום שאין זה תפקידה, בין משום שאינה מוטרדת מהכוח המשתקף מהיעדרן של הגדרות. ההסדרים הקיימים בענף זה מעטים, דלים ומותירים יותר מדי חופש פעולה שיפוטי, ללא ודאות ושקיפות, ללא הגנה מינימלית לפרטים. למי איכפת? לא למחוקק.
בהקשרים רבים, גם אם סמויים מהעין הציבורית, בחזית הפוליטית אין חדש כעת, כפי שלא היה חדש כבר עשרות בשנים באשר למשפט היום-יומי. אף שאיש אינו יודע לאן נגיע מחר עם הטלטלה המשפטית, אפשר להמר בביטחה כי גם מחר ימשיכו הפוליטיקאים לעסוק בגזירת קופונים גם בקשר למערכת המשפט, וכי גם מחר לא תגיע רפורמה במשפט שאותו חי האזרח.

הכותב הוא מרצה בכיר במכללה האקדמית צפת.
תאריך:  20/09/2023   |   עודכן:  20/09/2023
+הליכוד: אהוד ברק ממשיך להסית לרצח
15:43 20/09/23  |  עידן יוסף

הליכוד: "מוביל הפגנות השמאל אהוד ברק שהבטיח הרבה לפני הרפורמה המשפטית ש'גופות יצופו בירקון', ממשיך להסית לרצח ואומר היום ש״אנשים יאבדו את חייהם בהפגנות״. זאת לא מחאה נגד הרפורמה המשפטית, זאת רק מגלומניה אישית של אהוד ברק להפיל את ממשלת הימין ולחזור להיות ראש ממשלה בכל מחיר - כולל במחיר חייהם של אזרחים ישראלים. אנו דורשים מגורמי אכיפת החוק לשים סוף להסתה הפרועה של אהוד ברק".

+רוטמן נגד נציגת בתי המשפט: "חצית קו שאסור לעובד מדינה לחצות"
11:50 20/09/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

דרש מהנצגיה להתנצל לאחר שטענה כי מדובר במחזור הטענות שהוולו כלפי הנשיאה חיות מתוך מניע להוביל לפגיעה באמון בתי המשפט  ▪  רוטמן הוציא מהדיון את ח"כ רייטן שתקפה: מופע הבריונות של רוטמן מגיע לשיאים חדשים  ▪  הודיע כי שוקל להגיש תלונה לנציבות שירות המדינה

רוטמן. דרש התנצלות [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+הדיון בבג"ץ על בחירת השופטים - ב-22 באוקטובר
11:17 20/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשמעות: חיות תפרוש ולראשונה לא יהיה נשיא לבית המשפט העליון; עוזי פוגלמן ישמש כממלא מקום הנשיא  ▪  ההרכב השתנה: וילנר, גרוסקופף ושטיין

עמית, חיות ופוגלמן בדיון בבג"ץ עילת הסבירות [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה שלא תגיע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אהרן ברק המסכן
עובד 1  |  20/09/23 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
נתניהו המסודר והמתוכנן והפרטן נכשל פה ושם בלשונו, אך לא ככלל    כי כשלי הלשון שלו מתוכננים
אסף הרדוף
הציבור והפוליטיקאים אינם מתקוממים מהחריגה השיפוטית מהחוק כשלעצמה    התקוממות על חריגה מהחוק מגיעה בהקשרים צרים ביותר, לא בגין החריגה מהחוק, אלא בגין תמיכתו של המתקומם באותו חוק
איתן קלינסקי
לזכותו של דוד בן-גוריון אני זוקף את גילויי נחרצותו למחרת ההחלטה, כי יש להתחיל להשקיע את כל המאמצים לכינון החוקה לא רק עקב נאמנות להחלטת עצרת האו"ם, אלא מתוך נימות אידאיות טהורות שליוו את דוד בן-גוריון בכל דרכו
איציק וולף
לאחר שראש הממשלה אמר אמש כי הרפורמה המשפטית התחילה בהצעה קיצונית שלא קיבל פרסמה מפלגתו הבהרה ולפיה התייחס רק לעניין פסקת ההתגברות שהוצאה מהרפורמה כבר לפני כמה חודשים
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר בפגישתו עם אלון מאסק כי המתווה המקורי של הרפורמה המשפטית שהציג השר לוין היה רע בעיניו    לוין: גם אם לא נגיע להסכמות - אין לי כוונה לבטל את הרפורמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il