X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחויבות לעם [צילום: צפריר אביוב/AP]
סוכות - חג השאיפה לאחדות לאומית
אדם בעל השקפה לאומית מוכרח להיות לויאלי לעם (לאום) אליו הוא שייך מכוח הלידה או מכוח בחירה כערך עליון מבחינת סדר העדיפות בסולם הערכים של הפרט הטוען כי הוא מחזיק בהשקפת עולם לאומית

כמו לכל חג יהודי, גם לסוכות יש כמה רבדים המתקיימים כולם גם יחד כמו קומות בבניין. בראש ובראשונה קיים הרוב הטבעי-חקלאי - חג האסיף וכן התגוררות בשומרות בעת האסיף, הרובד ההיסטורי - זכר ליציאת מצרים ולנדודי העם במדבר, וכן הרובד שאפשר לכנותו חברתי - אחדות העם. רובד זה מעוגן בכמה וכמה היבטים הקשורים לחג, ואחד הבולטים בהם הוא מצוות ארבעת המינים - אתרוג, לולב, הדס, וערבה. לשם קיום המצווה יש צורך בכל ארבעת המינים יחד. לפי מסורת ישראל כל אחד מהמינים מייצג קבוצה אחרת בעם ישראל, והמסר המשתמע מכך שיש צורך בכולם יחד לצורך קיום המצווה הוא שיש ערך עצום לעם-ישראל בשלמותו על כלל קבוצותיו, מגזריו, גווניו, שבטיו, וכיו"ב. כוחנו במגוון, וביכולת פעולה סינרגטית לטובת עם-ישראל על כל חלקיו וגיווניו.
במהותה - יהדות איננה דת! היא תרבות (במובן העמוק של המילה תרבות - ציוויליזציה) של עם, שיש לה גם מסורת דתית (הן בהיבט אמוני והן בהיבט של מצוות ומנהגים, טקסים, טקסטים וריטואלים) ארוכת שנים. אך קודם כל מדובר בעם. עם הוא קבוצת אנשים שיש לה שלל מאפיינים משותפים כגון שפה משותפת, היסטוריה ארוכת טווח - ליתר דיוק זיכרון היסטורי ארוך טווח, טריטוריה - ארץ מולדת - אליה יש לעם זיקה היסטורית, זיקה לסיפור מכונן משותף, זיקה לתרבות משותפת, ועוד מאפיינים, ובראש ובראשונה - אתוס של מוצא משפחתי משותף - ממנו נגזרת תודעה של גנאלוגיה המובילה לאותו שורש. תודעה זו היא הבסיס היסודי והעמוק לרעיון האחווה! בהקשר זה מעניין להזכיר כי במהפכה הצרפתית (1789) הועלתה הסיסמה "חירות, שוויון, אחווה" (Liberté, Égalité, Fraternité), אלא שעד מהרה התברר כי במציאות הריאלית יש ניגוד מובנה בין חרות לשוויון שבקצה מביא לידי התנגשות. ומה יכול לפשר בין שני מושגים אלה? משהו שהוא מעל שניהם, שמייצר מחויבות רבה יותר - זה האחווה שהיא פועל יוצא של מחויבות שהיא פרי תודעת מוצא משפחתי משותף.
מכאן נובע שאדם בעל השקפה לאומית מוכרח להיות לויאלי לעם (לאום) אליו הוא שייך מכוח הלידה או מכוח בחירה (שכן עם זה למעשה משפחה מורחבת - ניתן להיוולד אליה או להצטרף אליה), כערך עליון מבחינת סדר העדיפות בסולם הערכים של הפרט הטוען כי הוא מחזיק בהשקפת עולם לאומית. ואין הכוונה לאיזה עם אידיאלי שאינו קיים אלא בדמיון אלא לעם הריאלי כמו שהוא. והעם היהודי מקדמת דנא הוא עם מרובה גוונים. זה לגמרי בסדר שתהיה ביקורת על התנהלות של פרטים ואף של קבוצות או מגזרים בתוך העם אך הנאמנות לעם כערך עליון מוכרחה להוביל למחויבת לכך שהביקורת תהיה קונסטרוקטיבית, בונה, מצמיחה, חותרת להיטיב, ולא כזו השואפת לדה-קונסטרוקציה - לפגוע, להשתיק, לחסום, ולפרק אותנו מבפנים.
המחויבות לעם, וכפועל יוצא ממנה לכך שהביקורת לעולם תהיה קונסטרוקטיבית, מחייבת לעולם לתעדף את טובת כלל העם (מה שבשפת המסורת נקרא - כלל-ישראל) על פני טובת חלק מהעם ובכלל זה על פני טובת המחנה הפוליטי אליו הפרט שייך וגם על פני העמדה הרעיונית בשאלה קונקרטית כזו או אחרת (למשל העמדה ביחס לחקיקה לאסדרת סמכויותיה ומגבלותיה של מערכת המשפט במארג הרשויות בחברה דמוקרטית). זה כמובן בסדר לדגול בעמדה X או בעמדה Y, להיות בעד זה או נגד זה, להיות בעד הנגד ונגד הבעד... אך העם כולו - קיומו, שגשוגו, המשכיותו ועתידו - חשוב עשרות מונים בעמדה הפרטית ו/או המחנאית הקולקטיבית.
במאמרו המכונן "מסע המחנות", שנכתב לפני 120 שנה, כתב הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל כך - " ... וטוב מאוד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין. והננו צריכים להחליט, כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, וביחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקוותו יקרים להם באיזו מדה שהיא. נתוודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה...".
המעניין הוא שהרב קוק לא כתב שאנו צריכים להבין או להפנים שבכל המחנות הפוליטיים בעם-ישראל יש טוב, אלא "להחליט" - כלומר מדובר בפעולה מודעת ומכוונת של הבנייה אקטיבית של נרטיב ואתוס כזה. כך אנו צריכים להבנות את המציאות ואת תיאורה - ליצור סטנדרט של ציפיות וסטנדרט של התנהלות ומהמקום הזה לחתור לפעולה סינרגטית לטובת העם.
מצער בעיניי שחלק מעמנו בקצוות (אגב זה לא רק נחלת הקצה של המחאה/אופוזיציה, יש עוד אנשי קצוות), ובייחוד חלק מאלה המצהירים על עצמם כי הם מחזיקים בהשקפת עולם לאומית כביכול, לא מבינים זאת ומעדיפים עמדה מחנאית מאוד צודקת בעיני המחזיקים בה (ומאוד הרסנית לכלל עם ישראל) על פני אחדות ישראל והגשמת הציונות, ובאמצעותם - הבטחת קיומו, שגשוגו ועתידו של עם ישראל - העם היהודי וכל אלה מבין בני המיעוטים החיים בישראל שקשרו את גורלם בגורל העם היהודי בברית דמים וברית חיים.
זו נקודה קריטית בה יש צורך לחזור ליסודות ולחזקם מבחינה רעיונית ותודעתית - עם-ישראל הוא התכלית העליונה של המפעל הציוני ושל מדינת ישראל ואילו עמדות פוליטיות קונקרטיות אלו ואחרות, וזיקה פוליטית מחנאית כזו או אחרת, הכרחי שיהיו משניים לתכלית העליונה. אם נמשיך לתעדף שיקולים פרטיים ומחנאיים - כל המפעל שבנינו פה פשוט יקרוס על כולנו! חייבים להתעשת! בתודעה שלנו אנו צריכים לתעדף את טובת העם ואת טובת הגשמת המפעל הציוני שנועד להבטיח את קיום העם - בראש סדר העדיפות והשיקולים שלנו כפרטים (ויש לתודעה הזו נפקא מינה גם בהחלטות לגבי סוגיות הרלוונטיות לפרט והחלטותיו) ועל אחת כמה וכמה כחברה.
המחויבות לעם-ישראל כערך עליון מחייב לזהירות באופן בו אנו מתנהלים ומתבטאים, הן בהיבט אישי והן בהיבט פוליטי. להקפדה יתרה על כבודו של כל אדם מבני עמנו (וגם שלא מבני עמנו) ובייחוד על כבודם של ברי הפלוגתא שלנו. היטיב לתאר זאת יורם טהרלב ז"ל בבית האחרון בשירו "היה לי חבר היה לי אח" - " ... במקום שאליו אני הולך, / אני נזהר שלא לשבור, / אני נזהר שלא לדרוך, / אני נזהר שלא לזכור, / וטוב לי שאתה איתי, / וגם אתה וגם אתה ... / אני אחיך, אל תשכח!". חג סוכות (חג אחדות) שמח.

תאריך:  01/10/2023   |   עודכן:  01/10/2023
+ביהמ"ש לעיריית ת"א: לשקול קיום האירוע בנכס של העירייה או תחת כיפת השמיים
23:24 01/10/23  |  עידן יוסף

עתירת ראש יהודי נגד עיריית ת"א. השופט מגן אלטוביה קורא לצדדים לנצל את פרק הזמן שנותר להגשת השלמת הטיעונים לבית המשפט לצורך המשך הידברות בנפש חפצה מתוך כוונה להגיע להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט.
בכלל כך, מציע השופט אלטוביה לצדדים לשקול מתן אפשרות לראש יהודי לערוך את אירועי חגי תשרי בשטח ציבורי אחר או במתחם או נכס בבעלות העירייה או בחזקתה המצוי ולו בחלקו תחת כיפת השמיים, באופן שיאפשר לראש יהודי לקיים את האירועים תוך "התחשבות בצביון העיר ותושביה" ויאפשר לעמותה לשמור על הסדר.
בראש יהודי נוטים לדחות את ההצעה.

+הרב הראשי: מיעוט קנאי הפגין נגד תפילה; רוב הציבור מכבד תורה
23:01 01/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הראשון לציון יצחק יוסף אמר כי להפרעות לתפילות ליל כיפור אחראי קומץ שמקנא בציבור הדתי ולכן שונא אותו  ▪  אומר כי יש לקרב אותם לתורה תוך התמקדות באכילת מזון כשר שמסיר את טמטום הלב  ▪  במפלגות החילוניות באופוזיציה תקפו את הרב

הרב יצחק יוסף. להחזיר בתשובה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+סוכה בחצר
11:59 01/10/23  |  שמחה סיאני   |   לרשימה המלאה

[צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוכות - חג השאיפה לאחדות לאומית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
התחבורה הציבורית בחג הסוכות: תוספת של אלפי נסיעות, קווים מיוחדים ושעות שירות נרחבות לטובת המטיילים ברחבי ישראל, העולים לירושלים והמבקרים בכותל המערבי
עידן יוסף
דחה בקשת ראש יהודי נגד ביטול אירועי סוכות בת"א. השופט קבע כי החלטת העירייה אינה נובעת משיקולים פסולים    ההחלטה עוררה ביקורת מצד גורמים פוליטיים, שטענו כי ההשופט אלטוביה לא יודע את לשונות של חוק יסוד
איתמר לוין
העירייה שללה מן העמותה את ההיתרים להקמת סוכה ולעריכה הקפות שניות    ראש יהודי: לא הייתה כל הפרת חוק ביום הכיפורים, העירייה נותנת פרס לפורעי חוק
אפרים הלפרין
העתירה נגד עיריית ת"א על איסור הפרדה מגדרית בתפילה הייתה חייבת להידחות על הסף בעילת "מתעבר לריב לו לא"    משהתערב בית המשפט הוא הפיל עצמו לבור עמוק שטמנו לו פוליטיקאים מזן מאוד מסוים
אורי דליצקי
ממה חשוב להיזהר כשבונים סוכה עם הילדים? איך מתכננים מסלול בצורה נכונה, ומה אסור לשכוח לבדוק לפני שנכנסים לחדר במלון? ארגון בטרם עם כל התשובות לחג סוכות מהנה ובטוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il