X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נציגי הקהילה הארמנית של נגורנו קרבאך, ממשלת אזרבייג'ן ונציג כוחות שמירת השלום הרוסית באזרבייג'ן [צילום: AP]
הקשר בין אספקת הגז וחיסול רפובליקת ארצאך
האירופים אולי לא ייקנו גז ישירות מרוסיה, אבל נראה שאין להם בעיה לרכוש גז רוסי שהולבן למשל בטורקיה או אזרבייג׳אן. באופן הזה, כולם לכאורה מרוויחים, ומרוצים. ייתכן מאוד שסידור או הסכמות מעין אלה הן אלה שנידונו בפגישות באיסטנבול, וזה מה שאיפשר לאזרים להשלים את המהלך הצבאי לדחיקת אוכלוסיית החבל הארמנית מהמבולעת לכיוון ארמניה

אתר "פוליטיקו" מדווח שבתאריך ה 17 בספטמבר התקיים באיסטנבול מפגש סודי בין נציגי ארה"ב, רוסיה והאיחוד האירופי, שעסק במצב בנגורנו קרבאך, ובדרכים לשכנע את באקו לאפשר את חידוש האספקה ההומניטרית לתושבי החבל, לאחר שהצבא האזרי הטיל מצור על המובלעת כשחסם את מסדרון לאצ׳ין המפורסם.
דיפלומט בכיר המעורה בדיונים אמר לאתר שהפגישה התמקדה בשאלה "כיצד להניע את המשאיות ולהבטיח שאספקת מזון ודלק יכולה להגיע ליותר ממאה אלף תושבי המובלעת". חשוב לציין שנציגי הצדדים היו פקידים רמי דרג. המאמצים הללו נכשלו לכאורה, משום שבדיוק יומיים לאחר מכן, ב -19 בספטמבר, פתחו האזרים במבצע הצבאי שבסיומו למעשה הוכנעה "רפובליקת ארצאך", נחתם הסכם הפסקת אש שהיווה למעשה הסכם כניעה, ובעקבותיו נמלטו יותר ממאה אלף פליטים ארמנים משטחי המובלעת לארמניה עצמה. תכף נדון בהתנהלות האזרית וסיבותיה, אבל לפני כן חשוב לציין שהעובדה שנציגים רשמיים של רוסיה וארה"ב ישבו יחד כדי לנסות ולקדם פתרון איננה עניין של מה בכך, בהתחשב בנתק הדיפלומטי בין מוסקבה לוושינגטון בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.
פקיד אמריקני שמכיר את הסוגיה הסביר ל"פוליטיקו" שהדיונים הגיעו מתוך הבנה שהקרמלין עדיין שולט באזור: "אנחנו צריכים להיות מסוגלים לעבוד עם הרוסים על זה כי יש להם השפעה על הצדדים, במיוחד כשאנחנו נמצאים במצב לא יציב כעת". ולמרות השיחות הללו, באקו לא ממש התרגשה ויצאה למבצע הצבאי הממוקד שלמעשה הביא לשינוי מציאות דרמטי ולחיסולה דה פקטו של רפובליקת ארצאך הארמנית בנגורנו קרבאך. למרות מילות ביקורת ממדינות אירופה, לפחות מחלקן, בבאקו הבינו היטב את המציאות, ואת העובדה שמדובר בעיתוי שעשוי לא לחזור, ולפיכך שעת כושר להשלים את המשימה. למה בעצם? בגלל הגז כמובן. המלחמה באוקראינה גרמה לרבות ממדינות האיחוד האירופי לחפש ספקים חלופיים של אנרגיה בכלל וגז בפרט במקומה של רוסיה. בבאקו קפצו כבר בשנה שעברה על המציאה.
ביולי ביקרה בבאקו משלחת אירופית רמת דרג, ונחתם מזכר הסכמות שלפיו עד 2027 יותר מיוכפל נפח ייצוא הגז מאזרבייג׳אן לאיחוד האירופי. יישום המזכר יחייב לרתום מדינות נוספות במרכז אסיה שכן אזרבייג׳אן לא תוכל לספק את כל נפח הגז הדרוש בשל צריכה פנימית. ופה נכנסת לתמונה שוב רוסיה.
האירופים אולי לא ייקנו גז ישירות מרוסיה, אבל נראה שאין להם בעיה לרכוש גז רוסי שהולבן למשל בטורקיה או אזרבייג׳אן. באופן הזה, כולם לכאורה מרוויחים, ומרוצים. ייתכן מאוד שסידור או הסכמות מעין אלה הן אלה שנידונו בפגישות באיסטנבול, וזה מה שאיפשר לאזרים להשלים את המהלך הצבאי לדחיקת אוכלוסיית החבל הארמנית מהמבולעת לכיוון ארמניה. רבים תהו איך ייתכן שרוסיה הייתה פאסיבית כל כך, ואיך "פקחי השלום" שלה - כוחות צבא רוסים למעשה, כמעט שלא תיפקדו ואף נפגעו בהפצצות אזריות. ייתכן מאוד שהתשובה טמונה בהסכמות שקטות בין כל הצדדים, שהושגו על בסיס סוגיות אספקת גז.

תאריך:  05/10/2023   |   עודכן:  05/10/2023
+49 הרוגים במתקפה רוסית על כפר אוקראיני
18:05 05/10/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הפנים של אוקראינה הודיע כי טילים רוסיים פגעו בבית קפה שבו התקיים טקס אזכרה על-ידי תושבי הכפר שבו מתגוררים רק 330 תושבים  ▪  "היו שם אנשים מכל משפחה, זו טרגדיה איומה"

גופות חלק מן ההרוגים, היום בצפון מזרח אוקראינה [צילום: לשכת נשיא אוקראינה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין אספקת הגז וחיסול רפובליקת ארצאך
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
פוטין רוצה רובל חזק וריבית נמוכה    אנשיו הציעו להדק את הפיקוח על המטבע ולהגדיל את ההכנסות מייצוא האנרגיה - אבל זה לא הולך, מתאר אקונומיסט
יאיר נבות
בתקיפות הרוסיות הלילה באוקראינה ניזוקו קווי חשמל וצינורות גז, מה שאולי מלמד על אופי המטרות שתוקפים הרוסים שוב עם התקרב החורף, מתוך מטרה לפגוע בתשתיות האנרגיה של האוקראינים
ארקדי מיל-מן
פוטין ובכירי משטרו מתבטאים בצורה אנטישמית ומכחישת שואה כחלק ממסע התעמולה להצדקת המלחמה באוקראינה - אך ישראל איננה מגיבה
איתמר לוין
ראש ממשלת הונגריה רוצה שטראמפ יחזור לבית הלבן ובמקביל מקדם את האג'נדה של פוטין באיחוד האירופי ובנאט"ו - מנתח וושינגטון פוסט
איציק וולף
מפקד הצי הרוסי בים השחור, שהאוקראינים טענו כי נהרג, השתתף בישיבה שניהל שר ההגנה הרוסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il