X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טנקים גרמניים מדגם ליאופרד, ליטא [צילום: מינדוגאס קולביס, AP]
פלישה רוסית למדינה בנאט"ו אינה בלתי אפשרית
השאיפות האימפריאליסטיות של פוטין, יכולת העמידה הרוסית באוקראינה ואפשרות שובו של טראמפ הבדלן לבית הלבן - כל אלו גורמים דאגה באירופה ההולכת ומעמיקה, מדווח ניו-יורק טיימס

בשנת 2005 טען ולדימיר פוטין, כי פירוקה של בריה"מ היה "האסון הגיאו-פוליטי הגדול ביותר במאה ה-20". באותה עת, רק מעטים ציפו שהוא יעשה משהו בנדון. אבל אז באו הכיבושים של אבחזיה ואוסטיה מידי גאורגיה ב-2008, סיפוח חצי-האי קרים ב-2014 והפלישה לאוקראינה ב-2022.
לצד אפשרות שובו של דונלד טראמפ – שבעבר הבטיח שיוציא את ארה"ב מנאט"ו ולאחרונה הצהיר שלא יבוא לעזרת החברות בו – גובר באירופה החשש מפני פלישה רוסית לאחת ממדינות נאט"ו בעשור הקרוב והצורך להתמודד מולה בלא סיוע אמריקני. פלישה כזאת עלולה לבוא בתוך חמש שנים לאחר סיום המלחמה באוקראינה – הזמן שיידרש לרוסיה לבנות ולחמש מחדש את צבאה, מזהיר ניו-יורק טיימס.
החששות מפני מה שמכונה "השאיפות הקיסריות" של פוטין מלווים מזה זמן רב את המדינות הגובלות ברוסיה או הקרובות מדי אליה. מוסקבה מצידו דוחה את הדאגות שמא בכוונתה לתקוף את נאט"ו: זהו חלק ממסע דיסאינפורמציה מערבי נגד רוסיה, טען בשבוע שעבר ראש מודיעין החוץ, סרגיי נרישקין. אבל רוסיה גם הכחישה שהיא עומדת לפלוש לאוקראינה, מזכיר הטיימס.
החששות באירופה התעצמו לנוכח המיליטריזציה של הכלכלה הרוסית בידי פוטין בחודשים האחרונים והוצאות הענק לביטחון, בעוד חלק מהרפובליקנים בקונגרס בולמים את הסיוע לאוקראינה. נאט"ו טוענת שהיא ערוכה להגן על הגבולות של כל 31 החברות, אשר הגדילו יחדיו את תקציבי הביטחון שלהן ב-190 מיליארד דולר מאז הפלישה לקרים.
אבל מדובר רק בתחילתה של סגירת הפער שנוצר לאחר תום המלחמה הקרה. מה שזכה לכינוי "דיבידנד השלום" הביא להסטת טריליוני דולרים מהביטחון לבריאות, חינוך ודיור. התעשיה הביטחונית באירופה הצטמקה בשל הירידה בביקוש לטנקים, מטוסי קרב וצוללות. בשנת 2006 אומנם הסכימו מדינות נאט"ו להוצאת 2% מהתוצר לביטחון, אך לא הייתה זו דרישה מחייבת ובשנת 2014 רק שלוש מבין 28 החברות דאז עמדו ביעד זה; אשתקד המספר הגיע ל-11 והשנה הוא צפוי להיות 20 (מתוך 31).
הברית תבדוק את מוכנותה בתרגיל בן חודש שהחל בשבוע שעבר, ובו משתתפים 90,000 חיילים – הגדול מסוגו מאז תום המלחמה הקרה. העובדה שהתרגיל יבחן כיצד יגיבו כוחות נאט"ו לפלישה רוסית גורמת עצבנות במדינות הגובלות ברוסיה, במיוחד הבלטיות והנורדיות. "אני לא אומר שזה עומד לקרות מחר, אבל עלינו להכיר בכך שהשלום אינו מובטח", הסביר האדמירל רוב באואר, יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו. לדבריו, זו הסיבה לכך שנאט"ו מתכוננת לעימות עם רוסיה לצד מה שהיא מחשיבה כאיום מספר אחת – הטרור.

"ברור שהסכנה גברה משמעותית"
מסוק רוסי בדרך לתקיפה באוקראינה [צילום: AP]

יכולת העמידה של רוסיה מול מתקפת הנגד האוקראינית אשתקד מלמדת שפוטין חושב לטווח ארוך, ושהוא יוכל לגרום למשק ולאזרחים לבנות מחדש את הצבא בתוך שלוש-חמש שנים – אומר הפרשן האמריקני כריסטופר סקאלובה. "העובדה שהם חטפו מהלומה באוקראינה, אינה אומרת שהם יצאו מן המשחק לעשור או יותר", הוא מדגיש.
אפשרות שובו של טראמפ לבית הלבן מאלצת את האירופים להתמודד עם האפשרות שהסיוע האמריקני לאוקראינה, או אפילו הובלת נאט"ו, יפחתו משמעותית כבר בשנה הבאה – מוסיף סקאלובה. השילוב הייחודי של כל אלו יחדיו יוצר חששות משמעותיים מפני רוסיה.
הדאגות התחדדו בשבועות האחרונים, מציין הטיימס. בשבוע שעבר הזהיר הרמטכ"ל הנורבגי, הגנרל איריק כריסטופסן, כי הזמן קצר לבניית הגנות מפני רוסיה הבלתי-צפויה – אולי שנה, אולי שנתיים, אולי שלוש. נשיא פינלנד היוצא, סאולי נימיסטו, מצא לנכון להבהיר באותו יום שהתרגיל של נאט"ו הוא תרגיל בלבד. ואילו השר להגנה אזרחית של שבדיה, קרל-אוסקר בוהלין, אמר "בכל העוצמה של התפקיד ובצורה הכי בהירה: עלולה להיות מלחמה בשבדיה". הדברים עוררו סערה בשבדיה, האמורה להצטרף לנאט"ו, אך ראש הממשלה, אולף כריסטנסון, אמר ש"אין שום סימן לכך שהמלחמה נמצאת בפתח, אבל ברור שהסכנה גברה משמעותית".
ואילו באסטוניה, הגובלת ברוסיה, שמו לב לכך שהשטח שכבשה רוסיה בימים הראשונים של הפלישה לאוקראינה – לפני שנדחקה אחורה – היה בגודל של מדינתם. "השאיפה שלהם היא לשקם את עוצמתם", אומר הקולונל מאטי טיקרפו, מפקד חטיבת הטנקים המוצבת במרחק של 30 ק"מ מהגבול. "אנחנו לא חושבים שהשאלה היא האם רוסיה תנסה לפלוש, אלא מתי".

הכתבה המלאה
תאריך:  01/02/24   |   עודכן:  01/02/24
+האיחוד האירופי אישר 50 מיליארד אירו לאוקראינה
13:30 01/02/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אורבן ההונגרי הסיר את התנגדותו וכך הובטח האישור פה אחד הדרוש לפי כללי האיחוד  ▪  נשיא מועצת אירופה ברמז לסיוע האמריקני התקוע: אנחנו תופסים את המנהיגות והאחריות

מנהיגי האיחוד האירופי היום בבריסל [צילום: חרט וינגארט, AP]
+בריסל: ניסיון נוסף לאשר את חבילת הסיוע הגדולה לאוקראינה
12:45 01/02/24  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

קייב ממתינה בציפייה דרוכה לראות האם האיחוד האירופי יצליח סוף-סוף לשכנע את ר"מ הונגריה אורבן להעניק את הסכמתו לאישור חבילת הסיוע הגדולה לקייב. בחודש דצמבר סיכל אורבן את אישור חבילת הסיוע כשהטיל ווטו על ההחלטה, ובכך פגע כמובן באוקראינים.

[צילום: חירט ונדן ווינגרט/AP]
[צילום: עומר הוואנה/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פלישה רוסית למדינה בנאט"ו אינה בלתי אפשרית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר היקר.
כבש 44  |  3/02/24 21:50
2
בדקתי
כבש 44  |  3/02/24 21:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מוסר שהנשיא הודיע לגנרל ולרי זלוז'ני על פיטוריו בפגישתם שלשום; טרם נמסרה הודעה רשמית    ההדחה - על-רקע קשייה של אוקראינה בחזית ומחלוקת קשה בנוגע לגיוס חיילים
איתמר לוין
השופטת ירדנה סרוסי: הבנק לא הוכיח שייגרם לו נזק בשל ההפרה הנטענת של העיצומים הבריטיים על אברמוביץ; זק"א זקוקה לכסף מיידית בעקבות 7 באוקטובר
איתמר לוין
הכשלונת האוקראיניים בחזית וחילוקי הדעות בוושינגטון הבולמים את המשך הסיוע, עלולים לחרוץ את גורל המלחמה במחצית השנייה של 2024 - מזהיר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מתאר בהרחבה את האופטימיות הגוברת במוסקבה, כאשר המערב בראשות ארה"ב מסתבך בשורה של זירות - כולל המזרח התיכון - ואינו מצליח לסייע לאוקראינה
איתמר לוין
תומכת בסירובו של בנק מזרחי-טפחות להעביר תרומה בסך 8 מיליון שקל של אברמוביץ' לזק"א, בשל העיצומים שהוטלו עליו בבריטניה על-רקע המלחמה באוקראינה    מסבירה שהבנקים מחויבים להביא בחשבון את העיצומים בעת ניהול הסיכונים, ומזהירה שאפילו תנועה בודדת במישור המקומי עלולה לפגוע בקשרים הבינלאומיים של המערכת כולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il