X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רה"מ רוסיה מיכאיל מישוסטין עם רה"מ ארמניה ניקול פאשיניאן [צילום: דמיטרי אסטחוב/ספוטניק/AP]
ארמניה הצטרפה רשמית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
המהלך הארמני הוא צעד דרמטי במסגרת החישוב מחדש של מדיניות ירוואן כלפי רוסיה, והעובדה שאינה רואה יותר במוסקבה בעלת ברית, ומנסה כעת לבדל עצמה מרוסיה, להתרחק ממנה, ולהתקרב למערב. המהלך הזה הוא פועל יוצא של התבוסה הארמנית מול אזרבייג׳אן - בתוך קצת יותר משלוש שנים השלימה באקו את שחרור חבל "נגורנו קרבאך" משליטה ארמנית ופירקה למעשה את רפובליקת "ארצאך"
התבוסה המלאה בנגורנו קרבאך בחודשים האחרונים אומנם קירבה כנראה הסכם שלום עם אזרייבג׳אן, אבל גם לימדה את רה"מ פשיניאן שיעור חשוב עד כמה אפשר בכלל לסמוך על רוסיה.

שלשום הצטרפה ארמניה רשמית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), מהלך מתריס במודע ובמכוון נגד מוסקבה, ותוצאה ישירה של האכזבה והזעם בירוואן כלפי רוסיה. נזכיר שביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא במארס שעבר צו מעצר נגד הנשיא פוטין על-רקע המלחמה באוקראינה וחטיפת ילדים אוקראינים לרוסיה באופן לא חוקי. המשמעות המעשית של ההצטרפות הארמנית לביה"ד הפלילי הבינלאומי היא שאם הנשיא פוטין ינחת בשטחה לביקור, כפי שקרה לא פעם בעבר, הרשויות הארמניות אמורות לעצור אותו ולהסגיר אותו להאג. הסיכויים שזה יקרה קטנים כמובן, ובכל זאת - יש פה מסר ארמני ברור לכיוונה של רוסיה.
המהלך הארמני הוא צעד דרמטי במסגרת החישוב מחדש של מדיניות ירוואן כלפי רוסיה, והעובדה שאינה רואה יותר במוסקבה בעלת ברית, ומנסה כעת לבדל עצמה מרוסיה, להתרחק ממנה, ולהתקרב למערב. המהלך הזה הוא פועל יוצא של התבוסה הארמנית מול אזרבייג׳אן - בתוך קצת יותר משלוש שנים השלימה באקו את שחרור חבל "נגורנו קרבאך" משליטה ארמנית ופירקה למעשה את רפובליקת "ארצאך". זה החל במלחמת נגורנו קרבאך השנייה בספטמבר-נובמבר 2020, והושלם למעשה באופן סופי במלחמת הבזק נגורנו קרבאך השלישית בספטמבר 2023, שארכה עשרה ימים בלבד והכניעה סופית את רפובליקת ארצאך הפרו ארמנית.
הזעם הארמני על רוסיה נבע בין השאר מהאדישות הרוסית לעוצמה האזרית שהופעלה כלפי ארמניה בזמן שתי המלחמות האחרונות, עוצמה צבאית שכללה גם תקיפות בשטחה הריבוני של ארמניה עצמה (בניגוד לנגורנו קרבאך שגם רוסיה עצמה, כמו הקהילה הבינלאומית, רואה בו שטח בריבונות אזרית). ר"מ ארמניה פשיניאן פנה ב-2020 לרוסים ודרש את התערבותם נגד האזרים, במסגרת חברותה של ארמניה ב"ארגון האמנה לביטחון משותף" (CSTO) - ברית פוליטית צבאית של חלק ממדינות ברה"מ לשעבר בהובלת והנהגת רוסיה, סטייל נאט"ו, שמבטיח לכל חברה שמותקפת צבאית את הגנת הברית. ארמניה פנתה אז לרוסיה כמנהיגת הברית בדרישה להפעיל את סעיף ההתערבות בשל המתקפות האזריות אך נדחתה. קצפה של ארמניה גבר עוד יותר כשבינואר 2022, זמן קצר לפני הפלישה לאוקראינה, דווקא נענתה מוסקבה לבקשת קזחסטן להפעיל את סעיף ההתערבות בעקבות מחאה פנימית והפגנות ענק בקזחסטן. רוסיה שלחה אז אלפי צנחנים רוסים לרחובות ערי קזחסטן וסייעה למשטרו של הנשיא טוקאייב למחוץ את המחאה ולייצב את שלטונו.
הארמנים זעמו על הצביעות הרוסית, ועל האופן שבו ארמניה ננטשה. התבוסה המלאה בנגורנו קרבאך בחודשים האחרונים אומנם קירבה כנראה הסכם שלום עם אזרייבג׳אן, אבל גם לימדה את רה"מ פשיניאן שיעור חשוב עד כמה אפשר בכלל לסמוך על רוסיה. חשוב להבין שגם יחסיו שלו עם מוסקבה ופוטין מורכבים - הרוסים מעולם לא אהבו את פשיניאן או תמכו בו, משום שהוא עלה לשלטון במסגרת מחאה עממית שהרוסים התנגדו לה.
עד היום הייתה תלותה של ארמניה ברוסיה מוחלטת - מוצבים שם חיילים רוסים, וכלכלתה של ארמניה, מדינה שאין לה מוצא לים, תלויה מאוד בשכנותיה וברוסיה באופן מרכזי. לכן הניסיון להתנתק מרוסיה ומהשפעה רוסית יהיה מאוד מאתגר וקשה לארמנים, וסיכויי הצלחתו לא ברורים עדיין. מה שברור הוא שיכולת ההשפעה הרוסית ברחבי הקווקז קטנה מאוד בשלוש השנים האחרונות, וביתר שאת מאז הפלישה לאוקראינה. זה לא אומר כמובן שארמניה מצטרפת מחר או אפילו בעשור הקרוב לנאט"ו, כנראה שלא, אבל זה כן אומר שלמשחק נכנסים יותר כוחות נוספים, בהם המערב וכמובן סין, שהשפעתה במרכז אסיה ובקווקז הולכת וגדלה בשנים האחרונות.

תאריך:  03/02/2024   |   עודכן:  03/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארמניה הצטרפה רשמית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
להכיר בשואה שגרמה טורקיה לארמנ ל"ת
סתם אחד  |  3/02/24 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אחימאיר
הנשיא ביידן ינקוט צעדים נוספים, ולא רק כלפי המצב באזורנו, אלא גם כלפי גורמים נוספים שעשויים לחזק את מעמדו. הטלת הסנקציות על ארבעה מתנחלים, ולא על שרים בממשלת נתניהו, כנראה בן-גביר וסמוטריץ', נועדה להרגיע את הציבור הערבי-פלשתיני בתוך ארה"ב
יוסי אחימאיר
מלחמת לבנון הראשונה נפתחה בעקבות ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון, שלמה ארגוב ז"ל. מלחמת לבנון השנייה נפתחה בעקבות חטיפתם ורציחתם של שני חיילים. מלחמת לבנון השלישית מתמהמהת גם אחרי מאות רקטות וטילים שנורו מדי יום ליישובי הצפון המרוקנים מיושביהם
עידן יוסף
סגן ראש העירייה מטעם שס, דויד מנחם, מתיימר להילחם בתחבורה ציבורית בשבת, אך בפועל לא עשה דבר משמעותי למניעתה. הוא אומנם הצביע נגד הסבבוס ודיבר נגדו, אך לא פעל באמת נגדו, ואף הצביע בעד תקציב להרחבתו. התנהלותו תרמה להפיכת רמת גן לחלוצה, ואף השפיעה על צביון השבת ערים אחרות. למרות הישגיו בתחומים אחרים, חוסר נאמנותו של מנחם לציבור שבחר בו בנוגע לשמירת השבת ראוי לביקורת
יאיר נבות
קייב ממתינה בציפייה דרוכה לראות האם האיחוד האירופי יצליח סוף-סוף לשכנע את ר"מ הונגריה אורבן להעניק את הסכמתו לאישור חבילת הסיוע הגדולה לקייב. בחודש דצמבר סיכל אורבן את אישור חבילת הסיוע כשהטיל ווטו על ההחלטה, ובכך פגע כמובן באוקראינים.
קובי ברדה
הקונגרס ה-118 בדרך להיות אחד מהמושבים הפחות פונקציונליים אי-פעם, עם 34 הצעות חוק בלבד שהתקבלו מאז ינואר בשנה שעברה, המספר הנמוך ביותר של הצעות חוק שהתקבלו בשנה הראשונה של מושב הקונגרס מאז השפל הגדול, לפי רישומי הקונגרס. מדוע כל זה קורה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il