X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם יטען הדרג המדיני בפני הוועדה כי נמנע במלחמה האחרונה להורות על פעולה קרקעית נרחבת מאחר שצפה כי מחירה באבדות יהיה מוגזם, על סמך איזה בסיס נורמטיבי אובייקטיבי ניתן לשפוט החלטה כזו? כל אחד ואחד מאיתנו רשאי לגבש דעה עצמאית ולאורה לגבש יחסו לממשלה
▪  ▪  ▪

במהלך הויכוח המתמשך בדבר אופי חקירת המלחמה האחרונה נשמעו טיעונים רבים וחשובים. תומכי הקמת ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה [ועדת חקירה ממלכתית] מדגישים את אמינותה בשל סמכותה להזמין עדים ולכפות עדות תחת אזהרה וכן בגין העובדה שבראש הוועדה עומד שופט-לרוב שופט בית המשפט העליון, האמון על קביעת עובדות והסקת מסקנות.
מתנגדי ועדת החקירה הממלכתית מזהירים מפני חקירה ממושכת בה, במקום להפיק לקחים, יעסקו הגורמים המעורבים במלחמה, בהגנה על עצמם, באמצעות עורכי דין ותוך מיצוי מלא של הפרוצדורה המשפטית. תהליך החקירה יפגע בהפקת הלקחים ויגזול אנרגיה וזמן שיש לייעדם למטרות חשובות בהרבה. יתר על כן, חלק ניכר מההחלטות הנוגעות לניהול המלחמה הן החלטות מדיניות מובהקות ואין לאפשר ביקורת על סבירותן על-ידי ועדת חקירה שיפוטית, שכן המשמעות היא הרחבה נוספת, בלתי רצויה, של הביקורת השיפוטית מעבר לנהוג היום.
הזדמן לי בעבר להביע את עמדתי השוללת מינוי ועדת חקירה ממלכתית. עקרונית אני סבור שנימוקי ההתנגדות שהוזכרו נכונים, אך בנוסף להם קיים צורך דוחק להפריך את התזה המרכזית העומדת בבסיס הקריאה להקמת ועדה זו. הנחת יסוד של תומכי הקמת הוועדה הממלכתית, בה אני כופר מכל וכול, היא ההנחה שוועדה בעלת סמכויות שיפוטיות לגביית עדויות הינה מכשיר יעיל ואמין לחקר "האמת". אני סבור כי ועדת חקירה ממלכתית אינה מכשיר אמין לחקר אירועים כמו מלחמה וההכנות לה, כפי שבית המשפט או ועדת חקירה משפטית אינם מכשירים אמינים לחקר היסטוריה.
מנגנון החקירה המשפטי עוסק בחיי היום יום בחקר אירועים בודדים, המשתרעים על פרק זמן קצר ואשר בהם נוטלים חלק מספר מועט של דמויות. כל המצוי בדיון המשפטי יודע כי גם בחקר אירועים אלו נדרש זמן ניכר להגיע לחקר האמת ופעמים רבות קיימת תחושה שהקביעות השיפוטיות נתמכות באמון, או אי אמון, בלתי מנומקים, בדברי עדים, או בהכרעה על בסיס של נטלי הוכחה הקבועים בחוק.
בית המשפט מתקשה למדי להכריע ולקבוע ממצאים כאשר קיימות שתי גרסאות סותרות ביחס לאירוע. כאשר על השופט מוטל מספר רב של אירועים ואינסוף גרסאות, המושמעות על-ידי עדים רבים, הוא מתקשה מאוד לתפקד. ממילא נוצרת סלקציה שרירותית, רוב נושאי הבדיקה מנופים, חלק קטן מהאירועים נחקר ואף אותם לא ניתן לחקור עד תום. כך פועלים שופטים וכך פועלות ועדות שיפוטיות.
אם בכל הנוגע לחקר אירועים רבים ומתמשכים בהם נוטלים חלק משתתפים רבים, קיימים מכשולים רבים בפני חקירה שיפוטית, הרי שהגוף השיפוטי אובד עצות לחלוטין כאשר עליו לחקור תהליכים והחלטות מדיניות במלחמה, שרבות מהן מבוססות על הערכות, אילוצים ואינטואיציה. גנרל אמריקני ידוע טען כי מלחמה אינה מדע אלא אומנות. אני מתקשה לראות במלחמה אומנות, אבל מלחמה היא ללא ספק מצב שבו החלטות מתקבלות בתנאים קשים, תוך אי ודאות גדולה ובמידה רבה על סמך השערות שקשה לבחון את תקפותן מראש.
נזכיר את ועדת אגרנט. ועדה זו, שנתמנתה לחקור את מלחמת יום הכיפורים בכללותה, צמצמה עצמה בהכרח לשני נושאים. הנושא הראשון נגע להחלטה המאוחרת לגיוס המילואים, שם היה על הוועדה לבדוק את המודיעין וההמלצות שניתנו לרמטכ"ל ולדרג המדיני. בהמשך החליטה הוועדה שחקר המלחמה הוא מעל ליכולותיה ובחרה להתמקד בכישלון מתקפת הנגד של ה- 8.10 בסיני. למותר לציין כי עד עצם היום שנויות מסקנותיה של ועדת אגרנט במחלוקת עזה בין המעורבים. ספרים נכתבו מאז על המלחמה וסביר להניח כי בעתיד יצאו לאור ספרים נוספים ויוסקו מסקנות אחרות.
מה שאינו נתון בספק היא העובדה שוועדת אגרנט לא חקרה את מלחמת יום הכיפורים, אלא רק שני נושאים חשובים הנוגעים למלחמה זו. יש לציין כי ועדת אגרנט לא אפשרה לנחקרים להתגונן ולא הזהירה אותם מראש כי הם עלולים להיפגע ממסקנותיה. בנהגה כך זכתה הוועדה לביקורת חריפה ובהמשך תוקן חוק ועדות החקירה. מכל מקום מועדת אגרנט נחסכו טרדות רבות שהן נחלת ועדות החקירה כיום ובעיקר טרדות של עורכי דין, חקירות, ארכות ללימוד החומר, תיאומי יומן וכיו"ב.
אם ועדת אגרנט, למרות שפעלה על-פי פרוצדורה פשוטה בהרבה, התקשתה בחקר המלחמה בכללותה, ועדות חקירה ממלכתיות הפועלות מכוח החוק המתוקן מתקשות בכך הרבה יותר. אין להתפלא מדוע ועדת אור שהתמנתה לחקור את הטיפול בהפגנות ערביי ישראל באוקטובר 2000 [מסכת אירועים מצומצמת מאוד יחסית למלחמה] נזקקה לזמן כה רב [כמעט 3 שנים!!] ולבסוף לא ניתן היה אפילו לאתר מי ירה באותן הפגנות. ועדת השופט כהן לא חקרה כלל את מלחמת לבנון אלא רק את ההרשאה שניתנה לפלנגות להיכנס למחנות הפליטים בבירות, מה שאפשר להן לבצע טבח בפלשתינים. כאן מדובר באירוע מצומצם מאוד שנמשך זמן קצר ואף על-פי כן הוועדה נזקקה ליותר משנה עד שפרסמה את מסקנותיה ואף הן שנויות במחלוקת חריפה.
בעיה נוספת הכרוכה בהקמת ועדת חקירה הינה היעדר תשתית נורמטיבית מוסכמת לחקירה, שפיטות הנושאים הנחקרים, מידת הסמכות החוקית שיש לוועדה לבקר החלטות ואירועים מדיניים, או צבאיים וכן הנורמות הקונקרטיות שעל בסיסן ניתן לשפוט את ההחלטות שהתקבלו. לדוגמא, אם יטען הדרג המדיני בפני הוועדה כי נמנע במלחמה האחרונה להורות על פעולה קרקעית נרחבת מאחר שצפה כי מחירה באבדות יהיה מוגזם, על סמך איזה בסיס נורמטיבי אובייקטיבי ניתן לשפוט החלטה כזו? כל אחד ואחד מאיתנו רשאי לגבש דעה עצמאית ולאורה לגבש יחסו לממשלה, אך יש להודות כי אין קיימות נורמות מוסכמות אובייקטיביות בנושאים אלו, כשם שאין נורמות כמה שבויים מותר לשחרר תמורת חייל ישראלי שנחטף.
מבחינה פוליטית עדיפה לממשלה ועדת חקירה ממלכתית, אשר יש בכוחה להשקיט את הזירה הרוחשת לזמן רב, היא יכולה לסכן הרבה יותר דמויות פוליטיות שאינן בראשות השלטון ובסופו של יום כשיתפרסמו מסקנותיה בעוד שלוש שנים לפחות, משמעותן הפרסונלית תהיה אפסית. אריאל שרון היה לראש ממשלה למרות שוועדת כהן שללה ממנו את היכולת להיות שר ביטחון. רפאל איתן המשיך להיות רמטכ"ל עד תום הקדנציה, מאידך משלמה בן עמי נשללה רק האפשרות להיות השר לביטחון פנים, אך לא בשל הגבלה זו הוא פרש מהפוליטיקה.
איני נמנה עם חסידיו של ראש הממשלה ויש לי ביקורת נוקבת על דרך ניהול המלחמה, אך בנושא אחד עלי להודות כי צדק לחלוטין. ההחלטה לא למנות ועדת חקירה ממלכתית היא ההחלטה הנכונה והרצויה ביותר למדינת ישראל. גם מספר רב של הפגנות מטעם "התנועה לאיכות השלטון" לא יוכלו לטשטש אמת בסיסית זו.

תאריך:  04/09/2006   |   עודכן:  04/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקירה שיפוטית אינה אמינה
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
יש לאסור על משפטנים להתערב בחקירה
אריק  |  4/09/06 17:21
 
- גיבוב כזה של שטויות יכול לכתוב רק
חוקר  |  4/09/06 19:51
 
- שטויות שטויות - אבל צודקות בכל מילה
לחוקן  |  4/09/06 21:03
2
מסכים לחלוטין. מנומק יפה ל"ת
פנחס  |  4/09/06 17:52
3
מחדל, אש על כוחותינו
אפרי הלפרין  |  4/09/06 19:43
 
- אפרי, אתה מכוחותינו ויורה לנו בראש
פנחס  |  4/09/06 20:55
 
- הוועדה תהיה גברית או נשית
אפרי הלפרין  |  4/09/06 21:20
 
- התקוות שאתה מפתח על ועדה משפטית
פשוט מצחיקות  |  4/09/06 23:11
 
- אתה יודע כמה בוזגלואים
אפרי הלפרין  |  5/09/06 05:18
 
- ואם לא זה ולא זה ?
שאלה לחולה  |  4/09/06 23:20
 
- אספר לך סיפור על תורת היחסות
א.ה.  |  5/09/06 05:08
 
- אפרי, השופטים שלנו הם פוליטיקאים
פנחס  |  5/09/06 16:32
 
- לשופט אין כישורים לחקור מדינה
אריק  |  5/09/06 04:35
 
- השטפטים חוקרים את המדינה יום יום
אפרי הלפרין  |  5/09/06 05:16
4
ברבורים ברבורים העיקר לשמור אתרוג
איציק ב  |  4/09/06 21:15
5
State committee's beyond judicials ל"ת
AMR  |  5/09/06 05:54
6
אי אפשר לבדוק את מערכת הביטחון שלנו
יוסקה  |  5/09/06 08:28
7
אולי נחזיר את המפתחות להרצל
דבש  |  6/09/06 01:50
8
למה צריך את כל הנימוקים התיאורטיים
סדומאי  |  6/09/06 08:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
ראש הממשלה, כפוליטיקאי קטן שחושב עצמו לגדול, זורה גם הוא חול בעינינו עם הושטת ידו לשלום לכל בר בי רב - ורק שוכח שגחמות ליבו לנטרול אשמתו למחדלי המלחמה לא יניעו את ההליך התקוע עם שונאינו
יוסי מטלון
הוא עשה את זה מהר יותר, גדול יותר וטוב יותר מאשר ממשלת ישראל. הכדור אצלך גאידמק!
ענבל בר-און
פרץ, כאיש פוליטי, נשלח ע"י הציבור בכדי למלא תפקיד חברתי, ובפועל הוא מנצל את המעמד של היותו ראש הסיעה השנייה בגודלה בכנסת כדי להתעלם מאי-התאמתו לתפקיד שר ביטחון, וכדי לקדם את עצמו לקראת רשות ממשלה
פרופ' דני וורשאי
בהתבכיינות לא עושים יזמות. הממשלה צריכה לסייע, אך היזם צריך לקחת אחריות ולעשות את העסק טוב יותר ממה שהיה לפני המלחמה
אורי נטע
מה יספר לנו דני רוטשילד היום? שהיה כדאי לעשות שלום עם מצרים? הפיכת סיני למאגר נשק של אירן וגרורותיה היא "שיפור ביטחוני מהותי"? מי כיום יקנה את ה"לוקש הזה"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il