דנון מבקש להדגיש, כי בניגוד לתפיסה הרווחת, זוהי איננה הפרעה בלעדית לנשים. אם כך, מדוע בסרטים כמו "קלולס", "
השטן לובשת פראדה" וכמובן "
סקס והעיר הגדולה", שעסקו במישרין או בעקיפין בעולם האופנה, הודגשה הזיקה בינו לבין צרכנות כפייתית של נשים? "התמה שלפיה אופנה כרוכה בבזבזנות אדירה שגוררת באופן בלתי נמנע מפח נפש הופיעה בספרות הצרפתית כבר במאה ה-19", אומרת ד"ר שושנה רוז מרזל, חוקרת אופנה מאוניברסיטת בר-אילן ובצלאל.
"את הדוגמה הבולטת ביותר ניתן למצוא בספר 'מאדאם בובארי'. אף שזה לא הנושא המרכזי בספר, החוט שמקשר בין הדברים הן הוצאותיה הרבות של הגיבורה בין השאר בתחום האופנה, שגוררות אותה להפסדים ולחובות כבדים, ומובילות בסופו של דבר להתאבדותה".
כמו דנון, גם היא אינה מייחסת את התופעה לנשים בלבד. "החל מהמחצית השנייה של המאה ה-19 יהיו אלו נשים בלבד, אולם לפני כן הייתה זו תופעה שכיחה גם בקרב גברים", היא אומרת. "בספרו 'אשליות אבודות' מתאר בלזאק בחור צעיר שמגיע לפאריס ומאבד את כל כספו לטובת רכישות בתחום האופנה, מתוך רצון להיות אלגנטי יותר".
מרזל מציינת, כי בספרות העולמית מיוחסות להתמכרות לקניות השלכות רחבות מאוד, שחורגות לא אחת מהדמות המופרעת עצמה, ומשפיעות על בני משפחתה והסובבים אותה. "לאחר מותה של אמה בובארי מאבד בעלה את כל רכושו בגלל חובות לנושים, ומת לבסוף מצער. בתה, שנותרת חסרת כל, נשלחת בבגרותה על-ידי דודתה לעבוד במפעל לטוויית חוטים בנורמנדי, שזה בעצם סמל מובהק להמשך השעבוד לתעשיית האופנה".
בסרט "
וידויים של שופהוליק" מציעים הוריה של בלומווד למכור את קרוואן הטיולים שקנו בכספי חסכונותיהם כדי לסייע לה לפרוע את חובותיה הכבדים לחברות האשראי. אבל היא מעדיפה לעשות זאת באמצעות מכירה מקיפה של פריטים ממלתחתה האישית העצומה. כך עולה בידה להיגמל ולהשתקם כלכלית על חשבונן של נשים רבות, שנראות כצרכניות נלהבות לפחות כמותה.
הסרט מסתיים במיסוד הרומן של בלומווד עם בן העשירים טוב המראה לוק ברנדון (יו דנסי), שכפי הנראה עתיד להשיב אותה לעמדת הצרכנית הכפייתית, הפעם ללא כל מגבלה כלכלית (כפי שנמשכת העלילה בסדרת הספרים). אף שבלומווד מכסה את חובותיה לבסוף, נראה שהמסר שמעביר הסרט הוא כי נשים שסובלות מהפרעת קניות כפייתית אינן מתגברות עליה באמת. הן רק מחליפות משמרות בתורים הארוכים לקופות במכירות סוף העונה.