לתוך אולם ההקרנה הקטן של "האוזן השלישית" בתל אביב נדחסו אתמול לפנות בוקר, כמה דקות לפני ההכרזה על הזוכה באוסקר לסרט הטוב ביותר בשפה זרה, צלמים רבים. האולם האפל הוצף לפתע בהבזקי פלאשים, והצלמים כיוונו את עדשותיהם אל הקהל המופתע - כמה עשרות אנשים, ברובם אנימטורים, מאיירים ואנשי צוות אחרים שעבדו על הסרט "ואלס עם באשיר", ורצו לצפות בטקס בצוותא.
אם כמה דקות לפני כן עוד ניתן היה להבחין בראשים שמוטים ובעיניים עצומות ומנומנמות בקהל, עכשיו כבר השתלטה על המקום ערנות שיא. עם כל שם של אחד המועמדים לפרס הסרט הזר הטוב ביותר שהוקרא באולם קודאק, נשמעו באולם התל אביבי כמה קריאות בוז עדינות. רק כאשר הכריזו על המועמד הישראלי, "ואלס עם באשיר", שני בקבוקי שמפניה שהמתינו בצד האולם, ערוכים לחגיגה, רעדו קלות בגלל שאגות השמחה. חברי כנופיית "ברידג'ט פולמן" שילבו אצבעות, הביטו בציפייה דרוכה במסך וקראו קריאות עידוד אחרונות. ואז, במפתיע, הכל נגמר.
"ואלס עם באשיר" היה המועמד הבכיר לפרס, וההערכות היו שהאיום העיקרי יגיע מכיוון צרפת עם "בין הקירות". אבל בהוליווד הכריזו שהסרט היפני "Departures" בבימוי יוג'ירו טקיטה, הוא הזוכה בפרס.
עיתון התעשיה של הוליווד, "וראייטי", הגדיד את ההפסד של "ואלס עם באשיר" כהפתעה הבולטת של טקס האוסקר. עם-זאת, ביפאן זכה הסרט להצלחה לא פחותה מזו של "ואלס עם באשיר" בארץ. בשבוע שעבר זכה ב-10 פרסים בטקס פרסי האקדמיה היפנית.
עם היוודע הבשורה בתל אביב הזדחלו בזה אחר זה חברי ה"כנופיה" אל מחוץ לאולם, שמוטים ומאוכזבים. רועי ניצן, האחראי על הרכבת התמונה (קומפוזינג) והאפקטים המיוחדים בסרט, נותר לשבת דקות ארוכות בכיסאו בפינת האולם. "איום ונורא", תיאר את תחושתו. "כשבאנו לפה היינו בטוחים שניקח את הפרס. חבל". גם נציגי הסרט בהוליווד התאכזבו. "היינו מאוד אופטימיים לפני הטקס", אמרה נטע הולצר, אחת האנימטוריות שעבדו על הסרט, שבאה עם משלחת היוצרים הישראלים ללוס אנג'לס, "לא דיברנו על זכייה, אבל הייתה לנו תחושה טובה. עכשיו כולם מאוד מאוכזבים, אבל לאט לאט מתרגלים".
בעוד היא מדברת, צוות היוצרים הבכיר של "באשיר" - התסריטאי והבמאי ארי פולמן, במאי האנימציה יוני גודמן, המעצב האמנותי דוד פולונסקי והמפיקה יעל נחליאלי - יוצא מאולם קודאק יחד עם כל הכוכבים הנוצצים של הוליווד. "אנחנו מאוכזבים, אבל נעבור את זה", אמר גודמן בשיחה טלפונית. "למרות השמועות שהסתובבו פה כל היום על זה שהיפני עומד לקחת את הפרס, דווקא נכנסנו לאולם בתחושה טובה. אבל בסוף לא זכינו, וזה בסדר".
גודמן סיפר כי השתייה שחילקו באולם סייעה לו ולחבריו לשמור על מצב רוח מרומם למרות ההפסד. "מי שהיה סקפטי לא צדק, דוד, האופטימיזם ניצח!", קרא גודמן, שנחשב לאופטימיסט הנצחי של החבורה, לעבר דוד פולונסקי, שהתגרה בו. "אז לא לקחנו את האוסקר, נכון, אבל הסרט הזה הגיע כל-כך רחוק יחסית למקום שבו הוא התחיל, שזה ממש לא נורא שלא זכינו. אני חושב שלארי (פולמן, במאי הסרט; נ"א) אפילו הוקל באיזשהו אופן, כי אם היינו זוכים, הוא היה צריך עכשיו כל היום להעניק המון ראיונות לתקשורת. אני בטוח שעד מחר כולנו כבר נהיה בסדר. עכשיו אנחנו הולכים לאיזו מסיבה של הקונסוליה, ואחר כך יאללה, מתחילים לעבוד על הסרט הבא".