X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאום בכנס התעשיינים שהתקיים במלון דיויד אינטרקונטיננטל [ז' בטבת תשס"ז, 28.12.2006]
▪  ▪  ▪

בימים אלה דנה הכנסת ומאשרת את הצעת חוק תקציב המדינה וחוק ההסדרים. מדובר בהצעת תקציב מורכבת: תקציב שמגיע תקופה קצרה לאחר מלחמה; תקציב הכולל תוספות משמעותיות למערכת הביטחון, דווקא בעת שכולם קיוו וציפו לקיצוץ; תקציב, שבמסגרת האילוצים, מתמודד עם הפערים הכלכליים הנפערים בחברה הישראלית. אבל יותר מכל, הדבר המורכב ביותר היה הסכנה, כי תקציב המדינה לשנת 2007, לאחר המלחמה ולאור הלחצים העצומים, יוביל את הכלכלה הישראלית לימי המיתון.
אני מאמין שתקציב המדינה לשנת 2007, עונה בצורה הראויה על מרבית המטרות שהצבנו בפניו. זהו המשך ישיר למדיניות הכלכלית השקולה והעקבית שהממשלה הנוכחית מובילה. אם תקציב המדינה לשנת 2007, היה נבנה בצורה פזרנית וחסרת אחריות, כפי שחלק מהציבוריות הישראלי דרש, הייתה הכלכלה הישראלית חוזרת לאחור.
אני גאה על כך שהצלחנו להציג תקציב מאוזן, שקול ואחראי. הובלנו מדיניות כלכלית עניינית ואחראית. לא מתלהמת. הובלה שקולה ושקטה. כזו שמייצרת שקט ומכנה משותף רחב סביב פעולותיה. תקציב המשקף ריסון תקציבי, תוך הקצאה נדיבה למטרות חשובות; תקציב המפגין חמלה והבנה למצוקות של חלק לא מבוטל מהאוכלוסיה; תקציב שנבנה על בסיס מדיניות לא מתלהמת ולא כוחנית, כזו המבוססת על המכנה המשותף הרחב ביותר של אינטרסים.
לא בכדי, תקציב המדינה, המשקף את כל המעלות הללו, נכנס לכנסת ויצא ממנה אותה דבר! לא בכדי, לאחר מספר שנים, תקציב המדינה, יעבור בכנסת ישראל בזמן - ללא טריקים וללא שטיקים - ללא תקציבים קואליציוניים, ללא סחר וללא מכר!
יש לנו משק איתן ועלינו להמשיך ולטפח אותו. כמו כל חברה עסקית, גם המשק הישראלי נקלע בשנה האחרונה בדרכו למעלה, לרגעי מבחן, שקראו תיגר על חוסנו ויציבותו. אתם הייתם שם. ראיתם זאת מהעמדה הקרובה ביותר.
לשמחת כולנו, במבחנים שניצבו בפנינו בשנים האחרונות בכלל ובשנה האחרונה בפרט, עמדנו בהצלחה. המשק הישראלי הוכיח בשנה האחרונה חוסן ועמידות יוצאת דופן. העמידות הזו, האיתנות שהוכחנו, היכולת להתאושש, אינם דבר של מה בכך. יותר מכל, הם ההוכחה שאנחנו עושים משהו נכון. הם ההוכחה שמדיניות כלכלית אחראית ועקבית, יוצרת אמון אמיתי ומתמשך, המשמש עוגן ליציבות הספינה גם כשהים סוער. אני מכריז פה בפניכם - בכוונתי להמשיך וליישם את אותה מדיניות כלכלית כי זו המדיניות הנכונה.
תשובתי לכל המקטרגים היא רק באמצעות התוצאה. דרכה הכלכלית של מדינת ישראל הוכחה הלכה למעשה כאפקטיבית -
  • אפקטיבית לעידוד הצמיחה ולהפחתת האבטלה,
  • אפקטיבית למשיכת משקיעים ולעשיית עסקים, בלי מעורבות ממשלתית.
  • והיא בעיקר אפקטיבית לאזרחי המדינה שידם אינה משגת. כי המיתון והעדר הצמיחה, בראש ובראשונה משפיעים עליהם, בצורה העוצמתית ביותר.
אך זה לא אומר שהגענו למנוחה ולנחלה. להפך. אנו מצויים במקום שממנו קל מאד לרדת ויהיה קשה לעלות אליו שוב, אם לא נתכנן בקפידה את צעדינו.
הפתרון נמצא באיזון הנכון
אני שומע טענות וביקורות על פעולותיה של הממשלה בצמצום הפערים החברתיים. ואני אומר לכם רבותיי. טעות בידכם. ממשלת ישראל פעלה ופועלת הן בפן התקציבי והן בתוכניות תשתית בתחום זה ללא לאות. אני אומר לכל המבקרים - ניצבת לפתחנו בעיה מורכבת. בעיה שלא ניתן לפותרה בזבנג.
הפתרון נמצא באיזון הנכון בין פעולות לקידום הצמיחה ופעולות לצמצום הפערים. אם אחד יבוא על חשבון השני. נצא חסרים בשניהם. וניסיון העבר מלמד על כך. בשנת 2007, יעמדו על סדר יומה של הממשלה תוכניות משמעותיות ביותר לצמצום הפערים החברתיים. תוכניות שמשרתות את התפיסה העומדת בבסיס פעולתנו - תמרוץ יציאתה לעבודה של אוכלוסיה שיכולה לצאת ולעבוד ומנגד, סיוע, נדיב ככל שניתן, לאוכלוסיות שאינן יכולות לצאת ולעבוד.
לצורך תמרוץ היציאה לעבודה, בכוונתי, כפי שכבר הצהרתי, להציג, מייד לאחר התקציב, תוכנית מקיפה ליישום מס הכנסה שלילי בישראל. מדובר בצעד לא פשוט - עלותו התקציבית גבוהה, הוא מסובך לתפעול והוא קשה מאד לאכיפה. יחד עם זאת, במציאות בה שיטת הקצבאות פשטה את הרגל ולמעלה מ-50% מהאוכלוסיה העובדת (!) אינה מגיעה לסף המס, מדובר בכלי אפקטיבי, שאני מאמין כי הוא צודק ונכון. אני בטוח כי זו בשורה אמיתית לאזרחי המדינה.
עוד במסגרת ניסיונות אלו להגדיל את מספר המשתתפים בשוק העבודה, בעיקר בפריפריה, הוריתי אתמול לחדש את פרויקט הרכבות בגליל בעמק ובנגב ולהתחיל בשלב התכנון של כל אחד מהם. אני יודע כי אותם אנשים שיצאו לעבוד, לא רק שיחלצו ממצוקה כספית, יומיומית, אלה שגם יוחזר להם כבודם העצמי, כאנשים יצרניים, תורמים, השלובים בחיי המעשה של החברה הישראלית. באשר לאוכלוסיה שאינה יכולה להשתתף בשוק העבודה, ממשלת ישראל תקצה בשנת 2007 תוספת תקציבית של שני מיליארד ותשע מאות מיליון ש"ח.
בכלל זה, בשנת 2007 תיושם תוכנית לטיפול בילדים ובבני נוער בסיכון ובמצוקה ויוקצו 200 מלש"ח, סל התרופות יגדל בעוד 237 מלש"ח, תקציבי מעונות היום יגדלו ב-70 מיליוני שקלים, תקציבי הרווחה יגדלו בעוד 561 מיליוני שקלים, והרשימה עוד ארוכה!
יש להנחיל נורמות תכנון לטווח הארוך
הכרזתי בעבר ואני שב ומצהיר בפניכם היום, שינוי המדיניות החברתית במדינת ישראל כבר כאן. זו לא משימה שתושלם ביום. זה תהליך ארוך שצריך לדבר עליו כל הזמן, לפעול בו יום יום, לדבוק - בנחישות, בהתמדה, בחמלה ובגאון על-מנת להשיגו. זו לא זכותנו - זו חובתנו.
לצד הצעדים החברתיים, ומשהעברנו את תקציב המדינה לשנת 2007, אני מתכוון להנחיל במשרד האוצר ובתוכניות הממשלתיות השונות נורמות של תכנון לטווח הארוך. עלינו למגר מקרבנו את נורמת הזמניות. הכל זמני, הכל ריגעי, הכל שייך להיום ואינו מתייחס למחר. בכך, לא רק שאיננו ממצים את כל הפוטנציאל הטמון פה, הגם שאין אנו עושים את כל מה שמוטל עלינו.
מדינת ישראל של המאה ה-21 אינה יכולה עוד להתקיים מכיבוי שריפות. כחלק מהכפר הגלובאלי והמציאות בה הון ואנשים מתניידים במהירות ובקלות, להסתכל על ואל העתיד בעיניים פקוחות ולתכנן חמש ועשר שנים קדימה, זו לא זכות - זו חובה. חשוב לי שתדעו כי גם בתחום של עידוד השקעות, שאני יודע כי לעיתים הוא שנוי במחלוקת, בכוונתי לטפל בשנת 2007.
כממשלה נמשיך להשקיע בהון האנושי. נמשיך להוביל את המשק לשינויים מבניים אשר ייעלו אותו, יקטינו את הביורוקרטיה, יקטינו את התערבות הממשלה ויאפשרו לכוחות השוק ולכוחות היצירה הבלתי רגילים הקיימים בישראל להוביל אותנו קדימה.
אבל, דווקא בעת הזו, בה אנו עדים ליציבות כלכלית עלינו לקפוץ מדרגה. עלינו לחשוב מחוץ לקופסא ולהעז. עלינו לפרוץ לא מתוך חולשה והיסטריה, אלא מתוך עוצמה וכוח המאפשרים לנו לקבל החלטות מוניטריות ופיסקאליות אמיצות; העוצמה והכוח הם שמאפשרים להעביר תקציב שקול אחראי, בזמן ובכך לאותת יציבות ועסקים כרגיל לכל מי שמסתכל בנו; העוצמה והכוח הם שמאפשרים לנו להישיר מבט ולהתמודד עם כל אותן המדינות המתחרות איתנו על משיכת השקעות זרות; העוצמה והכוח הם שיאפשרו לנו להסתכל לטווחים יותר ארוכים מאשר עוד שנת תקציב אחת קדימה, במטרה לנצל את יתרונותינו היחסיים; העוצמה והכוח הם שיאפשרו לנו לחשוב קצת אחרת בכל נושא ההשקעות ועידוד התעשיה.
מדינות החפצות חיים מבינות, כי התעשיה היא היא, המחוללת בפועל את השינוי בכלכלה המקומית - היא היוצרת את מקומות התעסוקה, את התשתיות, בגללה מתפתחת ההשכלה וממנה נכנסות למדינה הכנסות גבוהות יותר.
אני מתכוון לנצל את כוחנו ועוצמתנו על-מנת לחולל את השינויים המיוחלים. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו לקרוא לכם חברינו מבית ומחוץ לשלב ידיים יחד איתנו במשימות נעלות אלה.
אני יודע שיש רבים בינכם שפעילים ותורמים לצד החברתי - כלכלי. זהו חלק מהמאמץ הלאומי במשק. בסופו של דבר כולנו נהנה מפירות עשייתנו, דרך חברה וכלכלה בריאות, דרך, דור צעיר, מוכשר ומיומן.

תאריך:  28/12/2006   |   עודכן:  28/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יניר ליאור
בית המשפט לדיני משפחה בחן את עתירתו של אב לביצוע בדיקת רקמות בילדיו הבגירים לאחר 47 שנות נישואין
ד"ר יצחק דיין
רוב הציבור רואה ברופא המשפחה שלו את הסמכות העליונה לענייני מידע רפואי    זאת למרות שמקרים קשים של רשלנות נחשפים השכם והערב בכלי התקשורת
שרית מיכאלי
בצלם גינה, מגנה ויגנה בשאט נפש וללא תנאי כל רצח בכוונה תחילה של אזרחים    דוברת בצלם משיבה למאמרו של יהונתן דחוח-הלוי
אברהם שרון
כל עוני מר, כל עוני קר. כל עוני מעליב, כל עוני מעציב    מדינה שמפקירה את ילדיה לעוני היא מדינה פושעת
יוסף דוריאל
החוזר שוב ושוב על אותו מעשה ומצפה להשיג תוצאה שונה איננו אלא מטורף    כך מתנהלת מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל בסכסוך עם הערבים מאז 1967
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il